Kan Ritalin/Concerta je denken veranderen?

Wat zijn de bijwerkingen en kunnen die blijvend zijn?
Is het mogelijk dat je met dit soort medicatie je creativiteit verliest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het is meschien geen ritalin, maar mij hebben ze ooit risperdal gegeven, en maar 1 miligram, dus echt wijnig.

Ik kon niet meer op mijn benen staan, kreeg hartkloppingen, viel bijna in slaap, werd duizelig.
En ik was er met mijn hoofd helemaal niet meer bij.
Dus als je het mij vraagt JA.

Dus als je het mij vraagt is het rotzooi, maar ik vind al dit soort medicijnen rotzooi.
Inplaats van dat je de oorzaak aanpakt, proberen ze het gevolg te verminderen.

Maar als ze nu eens ECHT goed naar deze mensen, die dergelijke medicijnen nodig zouden hebben) zuiden luisteren, en hun helpen, dan zijn die medicijnen niet meer nodig.

Maar dat is te veel moeite, dus stoppen ze ze maar vol medicijnen, dan zijn ze er van af.

En geloof me, het zal meschien niet overal zo zijn, maar op de meeste plaatsen wel.
Ik heb er zelf 3 jaar in geleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb geen idee of het je denken verandert, maar ik heb van dichtbij meegemaakt dat een relatief "druk" meisje Ritalin kreeg. Het kind werd inderdaad rustig. Alsof ze een joint had gerookt. Ze keek zo wazig uit haar ogen, alsof er geen leven meer in zat. Verschrikkelijk eng!

Het was in mijn ogen een vrolijk, spontaan meisje. Een spring in 't veld. Nu is ze een zombie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebruik van ritalin is erg controversioneel. Het valt onder de amfetamine ( pepmiddel) maar helpt juist bij ADHD patiënten rustiger te worden en te kunnen consentreren. Je hoort ook veel verschillende vaststellingen van ouders met ADHD kinderen. De ene zegt
dat het kind zo veel rustiger is en nu eindelijk op school beter presteert omdat het zich goed consentreren kan, de ander zegt dat het vorige kind weg is omdat het niet meer bruist van fantasie en enthousiasme. Ik denk dan ook dat zeker een stuk creativiteit wordt ingeboet.
Het zal bij elke gebruiker weer anders zijn, dat is bij de meeste medcatie zo. Het staat ook nog niet vast wat de bijwerkingen op de lange temijn zijn. Daarvoor kon het nog niet lang genoeg onderzocht worden.
amc
14 jaar geleden
Het verandert je denken, je doen en derhalve hoe anderen je ervaren in sterke mate.
Soms gaat dat de goede kant op (bij echte ADHD)
en soms veranderen mensen in ongunstige zin, zoals bij vormen van ADD.
Wel speelt ook de dosering (Concerta) en therapietrouw (Ritalin) een grote rol.
Daarom moet op geleide van de gedrags- en concentratieverandering de dosering aangepast worden.
Vooral in het begin wordt door de betreffende zelf het verschil goed gevoeld, wat na enige tijd soms verdwijnt.
Voor buitenstaanders is het verschil tussen het wel en niet gebruiken van deze medicatie vaak duidelijker, vooral als ze de persoon goed kennen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vooral bij ADD lijkt het creatieve vermogen af te nemen, evenals het nemen van initiatief.
Bij ADHD is de winst in concentratie vaak zo groot dat creativiteit juist vbeter benut kan worden.
Dit verschilt echter per persoon en is slecht op voorhand voorspelbaar.
Het is daarom belangrijk om proefondervindelijk vast te stellen of de persoon in zijn totaliteit gezien vooruit gaat
bij het gebruik van deze zware middelen.
Is dat niet duidelijk het geval na een aantal maanden, dan is voortzetten van de therapie niet aan te raden.
De gewenningsverschijnselen kunnen hevig zijn, net als de ontwenningsverschijnselen, dit zie je vooral als de Ritalin, die maar enige uren werkzaam is, niet op tijd
wordt ingenomen.
De persoon in kwestie verandert in denken en doen in korte tijd, wat voor de innerlijke stabiliteit en rust bepaald niet bevorderlijk is.
In dat opzicht is Concerta een flinke verbetering.
Wel zou dit middel onverkort in het basispakket thuisgebracht moeten worden.
Van een ADHDer zelfdicipline vragen is ongeveer hetzelfde een kleuter te vragen zijn eigen maaltijd te bereiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ritalin kan ongewenste symptomen wegnemen, maar kan ook onaangename bijwerkingen hebben, zoals slapeloosheid, toegenomen angst en nervositeit.

Vandaar dat dr. Richard Bromfield ervoor waarschuwt een kind te snel medicijnen toe te dienen louter uit het oogpunt van symptoombestrijding. „Te veel kinderen, en steeds meer volwassenen, krijgen ten onrechte Ritalin”, zegt hij. „Mijn ervaring is, dat het gebruik van Ritalin grotendeels af schijnt te hangen van het vermogen van ouders en onderwijzers om het gedrag van kinderen te verdragen. Ik weet van kinderen die het meer toegediend hebben gekregen om hen rustig te krijgen dan omdat zij het nodig hadden.”

Ouders moeten er dus niet te snel mee zijn hun kinderen ADHD of een leerstoornis toe te schrijven.

In plaats daarvan moeten zij de aanwijzingen nauwlettend afwegen, met de hulp van een ervaren deskundige.
Mocht inderdaad worden vastgesteld dat een kind een leerstoornis of ADHD heeft, dan moeten ouders de tijd nemen om voldoende informatie over het probleem in te winnen, zodat zij de belangen van hun kind het beste kunnen dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het kon gaf ik meer +jes
Ritalin haalt de prikkels weg, zowel de slechte als de goede.
Daarom is het verstandig een goede tussenweg te vinden, dat de slechte prikkels weggehaald worden, maar de goede wel blijven.
Nog beter is het om goed te leren omgaan met je handicap, zodat je de Ritalin kunt afbouwen.
Onze zoon heeft dat ook gedaan, en is medicijn vrij.
Het gaat heel goed met hem, dus dat is ook een mogelijkheid.