Waarom wordt het uitloven van een geldprijs als beledigend ervaren?
Ik heb via GV geleerd dat mensen die denken dat ze iets paranormaals kunnen, het als beledigend ervaren wanneer je een geldprijs uitlooft wanneer ze dat willen laten zien.
Ik sta daar echt van te kijken. Hoe zou dat nou *beledigend* kunnen zijn?
Paranormaalgelovers zien zichzelf graag als heel gevoelig, en als meer in balans dan niet-gelovers. Kunnen ze, met al hun gevoeligheid en gebalanceerdheid, niet door die geldprijs heenkijken? Zien ze dan niet dat het slechts bedoeld is als extra stimulans? Zien ze niet dat het bedoeld is om duidelijk te maken dat de uitlover bereid is iets substantieels op het spel te zetten?
"Je mag je gave niet te gelde maken", wordt soms gezegd. Maar als je, volgens de campagne, voor vijf Euro een Afrikaans gezin een muskietennet kunt geven, staat de beroemde prijs van James Randi gelijk aan 135 duizend muskietennetten. Als je dus net iets verder kijkt, geef je 135 duizend muskietennetten aan Afrika in ruil voor een demonstratie van je gave. Dat lijkt mij uiterst menslievend.
Of, actueler: ik heb ook via GV geleerd dat het maandinkomen in Haïti 10 dollar is. Diezelfde prijs van Randi geeft dus 100 duizend Haïtiaanse gezinnen een maandinkomen!
Hoe kan zoiets menslievends nu als beledigend worden opgevat?
Doordat de 'gelovers' zoals jij hen noemt, buiten hun dag-dagelijkse leven ook meer met het totale leven, en hierin hun eigen leven bezig willen zijn, kunnen hierdoor vaker in onbalans verkeren dan iemand die ervoor 'wegloopt' en er niets mee van doen wil hebben.
Door de soms hoge gevoeligheid kunnen ze er ahw er door overspoeld worden. Niet echt allemaal 'leuke' en 'spectaculaire' gebeurtenissen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.