Hoe kan dat als 2 vrienden elkaar tegen komen op straat , En ze lopen naast elkaar , dat zij dan synchroon lopen ?

Via nationale geographic had ik het gezien , maar mijn vraag was toch niet helemaal beantwoord .

En voor de mensen die dit nog nooit hebben gezien let er dan eens op .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In je hersenen gaat heel veel om. Onbewust kopiëer je heel veel van anderen.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan gapen. Als iemand gaapt ga jij vaak zelf ook gapen. Dit komt omdat je hersenen deze beweging dan "kopiëren".

Met lopen gaat dat eigenlijk hetzelfde. Het is overigens ook zo dat jouw vriend niet veel langere benen heeft, even snel gaat dus ongeveer even grote stappen zet. Dan gebeurt het al snel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Cognitieve processen spelen een rol bij het overnemen van gaapgedrag.

'Wie gaapt, is meestal moe. Als we een ander zien geeuwen, realiseren we ons dat wij eigenlijk ook moe zijn. Je ziet de gaapbeweging, maar je tilt dat meteen naar een hoger niveau, naar een gevoel. Als we dingen zien gebeuren die we ooit hebben aangeleerd, activeren we het aansturingsprogramma in onze hersenen. Dat gebeurt hier ook: je ziet een gaap, denkt aan je eigen moeheid en produceert dan zelf ook een geeuw.'

Daarnaast lijkt er sprake van een sociale en emotionele component. Wetenschappers denken dat meegeeuwen een manier kan zijn om de band met anderen te onderhouden. Gedrag op elkaar afstemmen, is een manier van communiceren. Empathie speelt daarbij een rol: besmettelijk gaapgedrag begint bij kinderen op de leeftijd van een jaar of vijf, vanaf het moment dat ze andermans emoties kunnen peilen. Het gedrag blijkt veel minder sterk bij mensen met bijvoorbeeld autisme, die problemen hebben met het maken van contact.

Vorige week verscheen in PLoS One een Italiaans onderzoek naar geeuwbesmetting, waarvoor ruim honderd volwassenen een jaar lang waren geobserveerd. Daaruit blijkt dat de besmettelijkheid groter is naarmate de band tussen mensen sterker is. We geeuwen sneller mee met een familielid dan met een wildvreemde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt voor het antwoord !