Hoe leer je van jezelf te houden?

Al heb je wel redelijk wat zelfvertrouwen, maar baal je toch zoveel van de fouten die je in je leven gemaakt hebt en zie je jezelf nog steeds grote dingen fout doen en verkeerde beslissingen maken, terwijl je weet dat dit eigenlijk niet nodig is.

Al weet je dat iedereen fouten maakt en dergelijke; als je dan alsnog een bepaalde afschuw voor je eigen gedrag krijgt en er erg naar verlangt om simpelweg maar vanzelf te kunnen weglopen...

Hoe kun je leren om toch weer van jezelf te kunnen gaan houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hier zijn 10 regels om van jezelf te leren houden.
1-GEEF JEZELF GEEN KRITIEK MEER Kritiek geven is geen bijdrage.Weiger jezelf te bekritiseren en accepteer jezelf volledig zoals je nu bent.
2-JAAG JEZELF GEEN ANGST AAN terroriseer jezelf niet langer met je gedachten.Het is vreselijk om op deze manier door het leven te gaan.Ontdek welk beeld je een goed gevoel geeft .Zodra je een angstige gedachte op voelt komen,kun je deze gedachte vervangen door een gedachte die je een goed gevoel geeft.
3-GA OP EEN LIEVE EN GEDULDIGE MANIER MET JEZELF OM Wees aardig tegen jezelf.Wees lief voor jezelf.Behandel jezelf met geduld,nu je oefent in een nieuwe manier van denken.Behandel jezelf zoals je iemand zou behandelen op wie je dol bent.
4-WEES VRIENDELIJK TEGEN JE GEDACHTEN Als je jezelf haat,haat je eigenlijk je gedachten.Haat jezelf niet omdat je bepaalde gedachten denkt,maar verander deze gedachten liefdevol.
5-GEEF JEZELF COMPLIMENTEN Jezelf bekritiseren breekt je innerlijke kracht.Als je jezelf complimenten geeft,wordt je innerlijke kracht groter.Geef jezelf zo vaak mogelijk complimenten.
6-STEUN JEZELF Ontdek hoe je jezelf kunt steunen.Vraag je vrienden om hulp.Sta ze toe om je te helpen.Het is een teken van kracht wanneer je om hulp vraagt op momenten dat je die hulp goed kunt gebruiken.
7-GA LIEFDEVOL OM MET JE NEGATIVITEIT Besef dat je negativiteit veroorzaakt wordt door een behoefte.Je ontdekt nu nieuwe,positieve manieren om aan deze behoefte te voldoen.Laat daarom nu je achterhaalde,negatieve gedachtenpatronen liefdevol los.
8-ZORG GOED VOOR JE LICHAAM Verdiep je kennis over voeding.Van welke brandstof dien je je lichaam te voorzien zodat het optimaal kan presteren en zoveel mogelijk energie heeft?Kom meer te weten over lichaamsoefeningen.Welke lichaamsoefeningen doe je het liefst?Bemin en prijs de tempel waarin je leeft.
9-WERK MET DE SPIEGEL Kijk jezelf vaak in de ogen.Laat merken dat je steeds meer van jezelf gaat houden.Vergeef jezelf terwijl je naar je spiegelbeeld kijkt.Zeg minstens eenmaal per dag tegen jezelf: "Ik hou van jou.
10-DOE HET NU Stel van jezelf houden niet uit tot je beter bent,tot je bent afgevallen,tot je een nieuwe baan hebt of tot je een nieuwe relatie bent aangegaan.Doe het nu.Hou zoveel mogelijk van jezelf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan! Ben blij dat ik je heb kunnen helpen.

Andere antwoorden (10)

luister eens naar het onderstaande liedje.
als een keer niet helpt luister dan een tweede keer.
uiteindelijk pak je de boodschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fouten maken we allemaal, maar wat voor een soort fouten?

Als je gewoon stom en overhaast bezig bent, last heb van stress en je maakt om die reden fouten, dan ligt dat aan de situatie van dat moment.
Niet aan je zelf, dat is overmacht, maar er is wel een oorzaak waarom je in die situatie terecht gekomen bent.
Leer dat te begrijpen en probeer dat te veranderen.

Maak je fouten doordat je gewoon niet beter weet?
Het niet beter kan, ook al wil je dat zelf wel.
Ook dan ligt het niet aan je zelf dat je fouten maakt.
Dus zelfverwijt is ook dan niet op zijn plaats.

Maak je fouten omdat je er zelf een rotzooitje van maakt en je leven een puinhoop is, ja, dan kan je het je zelf verwijten, dan is het een gevolg van je gedrag.
Dan zou je er zo van weg willen lopen.
Maar ook dan kan je nog steeds je leven veranderen en het beter gaan doen.

Het besef van fouten maken is de mens eigen en een onderdeel van de grote les hier op aarde.
Met verwijten aan je zelf los je het niet op.
Begin met je zelf te accepteren zoals je bent en constateer met een glimlach dat je een fout maakte.
Accepteer dat jij, jij bent, met alles er op en er aan.
Dat jij uniek bent, ondanks je fouten en laat je fouten niet je leven gaan beheersen, dat moeten de goede dingen doen, laat die bepalen hoe je leven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord en helemaal met je eens. Ik hou meestal van mezelf maar soms wegen 3 dingen waarvan je spijt hebt in je leven zwaarder dan een miljoen dingen die je goed hebt gedaan. Hoe kun je daar op een goede manier mee omgaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leer je zelf kennen, dan leer je er mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuurvliegje heb vertrouwen in je zelf, dan leer je accepteren.
En vergeet niet dat vrijwel iedereen dit probleem heb en jij bent een van de velen.
En als je, je zelf niet wilt leren kennen, leer omgaan met het andere vuurvliegje.
Blijkbaar kan je niet accepteren dat je niet perfect bent. Dan kan niemand, omdat we allemaal perfectie nastreven. We zijn de hele dag bezig met goed en fout. Mensen zeggen wel dat goed en fout niet bestaan, maar dat is natuurlijk niet waar. Als je zegt dat je niet mag zeggen dat iets goed of fout is, dan zeg je dus dat dat fout is om te zeggen. Dan heb je toch al bewezen dat goed en fout wel degelijk bestaan?

Nu terug naar je vraag. Als je accepteert dat je niet perfect bent, dan heb je nog niet geleerd om van jezelf te houden. Je zult een liefde nodig hebben zonder voorwaarden. Iemand die je liefheeft om wie je bent, niet om wat je doet.

Liefde komt je niet zomaar aanwaaien. Het is een wisselwerking. Waarom lacht een baby'tje naar je? Omdat jij naar hem/haar lacht. Je hebt dus onvoorwaardelijke liefde nodig om jezelf onvoorwaardelijk lief te hebben. Dit is de meest perfecte liefde. Want als jij die liefde krijgt, kun je hem weer aan een ander geven, en dat kan zo doorgaan. Mensen kunnen die echter ten dele geven. Jezelf echt liefhebben zal op aarde dus niet lukken. Ik ben ervan overtuigd dat dat niet alleen jouw probleem is, maar een groot wereldprobleem.

Daarom zullen we deze liefde niet bij onszelf moeten zoeken, maar bij onze Schepper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel de rest al hele goede antwoorden gegeven heeft heb ik toch nog een puntje toe te voegen.

Begin klein, in het hier en nu. Kijk naar wat je goed doet ( ook kleine dingetjes) en prijs jezelf daarvoor.
Blijf vooral gericht op wat je goed doet , dan breidt dat vanzelf uit.

Elke avond de dag doornemen en bedenken wat allemaal wel goed (groot maar vooral ook klein) ging. Na een tijdje zal de uitwerking daarvan je manier van tegen de zaken aankijken veranderen, zul je minder fouten maken (je bent immers op het goede gericht en niet op het foute).

Probeer de fouten van het verleden met rust te laten als je er niets meer aan kan doen, verleden tijd, geen energie in steken als het niets opbrengt.
Iedere keer als je er aan denkt is het slim vast te stellen dat het over is en dat je je op het goede wil richten, en dan ook even aan iets denken dat je goed van jezelf vind (bijv. ik heb best zelfvertrouwen, of ik weet het van mezelf en heb gevraagd om advies...dat is toch al een hele goede actie)

Probeer je te richten op het goede dan zal het goede meer naar je toe komen in jezelf (goede keuzes e.d.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal je wat verklappen, JIJ HOUDT VAN JEZELF MEER DAN VAN EEN ANDER....

En je zult je geliefde in de steek laten of zelfs vermoorden als dat de enige kans is om jezelf te redden...

Dus blijf even bij de werkelijkheid, jij houdt al van jezelf als van geen ander... Je doet alles om jezelf in leven te houden en te verzorgen, alles... En in jouw ervaring draait het hele universum om jou...

Dus ik stel voor dit wat ik hier zeg goed in je op te nemen en als er begrip komt van wat er staat, dan kan het niet anders dan dat je moet stoppen met je huidige overtuiging en een andere gaat aannemen... En dat is nu het voordeel van een overtuiging die niet werkt, als je die verwisselt door een andere overtuiging, dan is die nieuwe van een andere aard, bij deze dus...

Je houdt al zo veel van jezelf, zie het gewoon dat het zo is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf positief denken, fouten maken is menselijk, en van fouten leer je.wees niet te kritisch voor je zelf.
accepteren is moeilijk, maar vaak bevrijdend. iedereen maakt fouten. realiseer dat jij ook dat zal maken.
zo kan je sneller door gaan.
sta `s morgens op en wees dankbaar voor wat je vandaag weer mag beleven. wees blij voor al het goede dat je vandaag kan doen.
zeg het ook eens hard op !
ik ben blij dat ik er ben.
deze woorden werken magisch je zult versteld staan hoeveel er verandert in je leven op het moment dat je beseft dat je van je zelf houd. probeer het eens en maak het een gewoonte om je zelf te begroeten en te waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over fouten maken.

Luister eens goed, is er iemand die je op je kop geeft als je een fout maakt. Ja, wie dan. Nee die niet, ik bedoel iemand anders dan jezelf?
Misschien van vroeger?

Het is namelijk heel goed mogelijk dat je dit gedrag hebt overgenomen in het verloop van je leven. Dat dit helemaal niet jouw gedrag is.

Fouten maken is noodzakelijk. Als we nooit fouten maken, hoe weten we dan of wat we doen goed is?
Is er wel een goed of fout?
Als je eens een fout pakt die je hebt gemaakt 10 jaar geleden, en je kijk nu naar je leven, was het toen een fout? Of heeft die fout je geholpen zodat je nu met bepaalde eigenschappen leeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, dan kunnen we verder. Vergeet niet dat van vroeger zit erin. Heel diep gebakken. Dat raak je niet met de dag van morgen weer vanaf.
Na jaren van slijten, heeft het ook genoeg tijd nodig om eruit te gaan. Het begint met het herkennen van een stukje wat niet bij jouw hoort. Daarna moet je gaan begrijpen waarom dit stukje door de ander in jouw is geplaatst. Veelal uit liefde, maar onderzoek in de ander is hiervoor nodig.
Als je begrijpt waarom, zou je het gemakkelijker kunnen bestempelen als: "Dit is niet van mij".
De kracht is ook om dit te blijven herhalen in jezelf. Misschien is het ook nodig om eventjes een tijdje geen contact met de ander te hebben. Zodat jij niet steeds opnieuw hoeft terug te vallen in je hoofd. Misschien kan je dat stukje een vorm geven, een kleur, misschien een symbolisch voorwerp.
Dat je tegen dit voorwerp zegt: "Bedankt dat je er was. Ik heb een hoop geleerd van je. Nu heb ik het niet meer nodig en wil ik het je teruggeven aan jouw (de ander zijn naam)."
Dan geef je het in je hoofd terug. Als de ander het nog niet wil aannemen, dan kan je het voorlopig voor haar bewaren in een houten kistje. Wat achterblijft is nog een leegte en een wond. Deze leegte kan je vullen met jezelf, maak jezelf hierin maar weer compleet. Dicht het gat met ook jezelf. Zie het niet als hechten, maar als nieuw weefsel. Alsof het nooit beschadigd is geweest. Dit stukje is echt jezelf. Van dit stukje kan je gaan houden, want het is jezelf, niet de ander. Blijf dit herhalen. Je lichaam en geest hebben de herhaling nodig om iets anders aan te leren. Blijf herhalen. Je hebt niet van jezelf kunnen houden, omdat je stukje van een ander in je draagt. Als je de ander eruit kan halen, dan blijft er meer ruimte over die je met jezelf kan vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compliment,Gdanoniem.
+1
Mij helpt het als ik bedenk, bij de fouten die ik gemaakt heb, dat ik ze niet expres gemaakt heb. Soms doe ik iets waarbij ik achteraf denk: "hoe kon ik zo stom zijn" . Of ik zei iets wat erg kwetsend was voor een ander, of ik werd kwaad terwijl dat helemaal niet nodig was.
Ik probeer dan mild over mezelf te denken: ik deed het niet met opzet, het was niet mijn bedoeling die ander te kwetsen (natuurlijk probeer ik wel om het weer met die ander in orde te maken, excuses aan te bieden), mijn emotie`s lopen soms ook wel eens over, dat moet ik proberen in de hand te houden, maar ik heb ook wel eens mijn dag niet.
Probeer jezelf ook zwakke momenten toe te staan.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je, bij de fouten van een ander, ook mild bent, daar ook probeert de onschuld van in te zien.
Mijn ervaring is dat, hoe milder ik ben naar anderen, hoe milder ik ook ben naar mijn eigen fouten.
Hoe vaker je bij de fout van een ander zegt: "natuurlijk, kan gebeuren", hoe vaker je dat bij jezelf ook vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je zelf te beschermen tegen al het nagatieve om je heen.Van fouten leer je is niet erg hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om van jezelf te houden moet je jezelf accepteren zoals je bent met je sterke en zwakke kanten, met je goede en minder goede dingen.
Ga iedere dag voor de spiegel staan en noem 3 positieve dingen over jezelf. Blijf dit dagelijks herhalen en het werkt echt.