Had Hitler een stoornis/psychiatrische aandoening?

Of is hier niets over bekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag!

Antwoorden (6)

Er is niet met zekerheid te zeggen of hij een aandoening of stoornis had omdat het nooit is bewezen. Vermoedelijk had hij wel de ziekte van parkinson. Veel zeggen ook dat hij een persoonlijkheids stoornis had, en een ontwikkelings stoornis. Maar ja, niks is bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, hij had de ziekte van Parkinson. Tja, we zullen het nooit zeker weten. Maar dat er iets niet helemaal goed met hem was -oftewel hij was psychisch gewoon gestoord- dat moge wel duidelijk zijn.
+
Ik zelf heb er niet voor gestudeerd, maar het eerste wat mij te binnen schiet is de Antisociale Persoonlijkheidsstoornis
Van Wikipedia:
"De antisociale of dissociale persoonlijkheidsstoornis is een persoonlijkheidsstoornis die wordt gekenmerkt door antisociaal en impulsief gedrag. In grote lijnen beschouwt men deze stoornis als gelijk aan de aandoening die vroeger de psychopathische of sociopathische persoonlijkheidsstoornis werd genoemd."

Ik zal nu heeel kort ingaan op elk symptoom en dat betrekken op Hitler.

Het DSM-IV definieert de antisociale persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van veronachtzaming en schending van de rechten van anderen dat zich openbaart vanaf het 16e levensjaar. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van drie of meer van de volgende gevallen:

- De persoon past zich niet aan aan de sociale normen met betrekking tot wettig gedrag, wat blijkt uit het verrichten van handelingen die tot arrestatie (kunnen) leiden.
* Van toepassing op Hitler. Hij ondernam in 1923 een staatsgreep, waarna hij veroordeeld werd tot gevangenisstraf.

- De persoon maakt gebruik van misleiding, wat zich uit in herhaaldelijk liegen, gebruik van aliassen of het oplichten van anderen voor persoonlijk voordeel of plezier.
* Het is Hitler gelukt om ontelbaar veel mensen voor te liegen/te misleiden met zijn propaganda. Kijk alleen al naar de haat die er jegens de joden en andere groepen zoals zigeuners en psychisch zieke mensen zijn ontstaan door zijn toe doen.

- De persoon is impulsief en maakt geen plannen voor de toekomst.
* Lijkt mij niet van toepassing.

De persoon is snel geïrriteerd en agressief, wat zich uit in regelmatig fysiek geweld.
* Zie filmpje ;)

De persoon is roekeloos en veronachtzaamt de veiligheid van zichzelf en anderen.
* ?

Tenslotte nog dit:
"Bij een ASP-patiënt ontbreekt de capaciteit om emoties zoals schuld of wroeging te voelen omdat zij niet kunnen empathiseren met anderen; dat wil zeggen dat het inlevings- en verplaatsingsvermogen verminderd aanwezig of geheel afwezig is. Het gedrag laat zich vooral tonen in versterkt egocentrisch gedrag, waarbij het eigenbelang vaak of altijd boven dat van anderen prevaleert"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ . goed antwoord, je hebt je er wel in verdiept :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, Herbalrebel :-D
Het is ook wel erg interessant, wo II
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook uit je bron:
"Het handboek vermeldt verder de volgende noodzakelijke criteria:
De persoon is minimaal 18 jaar oud.
Er is een aantoonbare antisociale gedragsstoornis die begonnen is voor het 16e levensjaar." Hitler vertoonde dit gedrag niet op jonge leeftijd, dus geen ASP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(niet mijn - trouwens)
maar "... wettig gedrag" moet je lezen als diefstal, vechten, mishandelingen, enz. Een staatsgreep hoort hier (in dit geval) niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je een goed punt.
Ik lees nu terug over zijn kindertijd en daar is weinig over bekend. Dus met zekerheid zeggen dat het niet het geval was, kan ook weer niet. We zullen het nooit weten! Hier wat over zijn tienerjaren, mocht je het interessant vinden:
http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=275&Itemid=74
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker interessant.
Zekerheid zal inderdaad lastig worden. Persoonlijk denkt ik dat het een redelijk normaal persoon was. Dat maakt het juist zo interessant hoe iemand zo ver kan gaan.
Zeggen dat ie een aandoening had is nogal makkelijk, dan hoeven we het er namelijk verder niet meer over te hebben.
Ook geloof ik niet dat iemand waar duidelijk iets "mis" mee is zo ver kan komen. (ver is in dit geval duidelijk negatief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je ook wel weer gelijk.
We moeten ons beseffen dat (vrijwel?) iedereen een duistere kant heeft die naar boven kan komen. Ook bij mensen die op het eerste gezicht heel normaal lijken. Ik heb heel lang geleden wel eens een boek gelezen over Hitler. Daarin werd wel een beetje verklaard waar zijn jodenhaat vandaan kwam. Zo was zijn moeder was ernstig ziek (en hij had een hele goede band met zijn moeder) en werd zij behandeld door een Joodse arts. Hij heeft haar niet kunnen helpen, wat hij haar erg kwalijk nam. En er waren nog meer voorbeelden, die ik me niet meer voor de geest kan halen. Op een site staat het volgende: "Daarom moest hij op straat gaan rondzwerven. Hij kwam zelfs in een opvangcentrum voor daklozen.
Hij kreeg steeds meer de pest aan rijke mensen en vooral joden, want die hadden altijd een goede baan." Ik lees nu dit:
"Hitlers vader was gewelddadig. En ook Adolf had 'losse handjes'. Slaan werd goed gepraat: het was goed voor de opvoeding.
Er werd zelfs ooit een familielid vermoord omdat deze gebrekkig was.
Adolf Hitler was een intelligent, erg lui kind zonder sociale vaardigheden; hij had erg veel moeite in het contact maken met anderen. Hij haalde veel kattenkwaad uit, en hij gaf toe dat hij een kwajongen was." http://members.home.nl/keesdebrouwer/wereldoorlog_II/02_adolf_hitler.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit jouw teksten haal ik wel veel dingen die wijzen op een gematigd asperger syndroom. (daarover staat ook iets in de engelse wiki en ik geef meteen toe dat ik daar nu een beetje op gericht ben) Als ik zo aan het lezen ben, zie ik veel verklaringen, maar inderdaad maar weinig mensen willen eraan dat in velen van ons een een duistere kant zit.
En natuurlijk wil niemand lezen dan Hitler een normaal mens was. (of dat zo is weet ik niet hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk je aan asperger? Tja, het is altijd zo makkelijk om de mensen die fout in de oorlog zijn geweest te veroordelen... Maar men zal - op een paar helden na - waarschijnlijk geen haar beter zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger
"individuen die excentriek, wereldvreemd of einzelgänger zijn."
Bij de criteria kan je ook wel wat overeenkomsten zien.
En hoe verder je leest hoe meer je tegenkomt. Maar overeenkomsten zijn vaak makkelijker te herkennen dan dingen die het tegenspreken. Jammer dat ik deze niet kan lezen. (een link op zijn engelse wiki)
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/11854/LKT0917s1201_1204.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de DSM-IV, heeft iemand met een ASP-stoornis ook de volgende kenmerken:
-Impulsiviteit of onvermogen 'vooruit te plannen'.
-Roekeloze onverschilligheid voor de veiligheid van zichzelf of anderen.
-Constante onverantwoordelijkheid zoals blijkt uit het herhaaldelijk niet in staat zijn geregeld werk te behouden of financiële verplichtingen na te komen.
(zie: http://home.wanadoo.nl/~ruudzonneveld/DSM/DSM-IV_files/_257Eproust/asii.html#anti )
Dat zie ik niet bij Hitler. Deze man was verre van impulsief, was een enorme strateeg en was obsessief bezig met zijn eigen veiligheid (paranoia) en heel punctueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Hitler was inderdaad niet impulsief.
Als je kijkt naar de laatste twee symptomen, dan zijn die wel kenmerkend voor A. Hitler.
En er stond dat > 3 v/d symptomen van toepassing moeten zijn. :)
In de bron veel informatie over zijn ziektes en aandoeningen.
(wel in het engels)

Het stukje over amphetamine verslaving vond ik vooral interessant. Dat mag je wel als een stoornis rekening, want je gaat er anders door denken.

Parkinson's disease,[246] syphilis,[246] tinnitus,[317] and Asperger syndrome helpen natuurlijk ook niet mee.

In wiki staan bij alle aandoeningen bronnen, maar vooral van onderzoekers die natuurlijk graag iets willen aantonen. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat allemaal had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn een scala aan meningen over, onderzocht en op een rij gezet door Ron Rosenbaum in zijn boek "Waarom Hitler?".

De meningen variëren van:
"Hitler was een seksueel gefrustreerde psychopaat" (Norbert Bromberg, Verna von Small, Gertrud Kurt)
"Hitler was een toneelspeler, leugenaar, charlatan" (Alan Bullock) of
"Hitler was een duivel, een monster".

Een heel aparte visie heeft de Duitse historicus Sebastian Haffner. In zijn boek Kanttekeningen bij Hitler stelt Haffner de vraag hoe een zo gering getalenteerd persoon en een zo armzalige persoonlijkheid als Hitler zoveel macht kon verkrijgen.

Hij is van oordeel dat Hitler een hypnotiserend talent bezat, het talent van een geconcentreerde wilskracht waarmee hij zich een collectiefonderbewustzijn - waar en wanneer zich dat manifesteerde- te allen tijde kon toe-eigenen.

Het zou een verklaring kunnen zijn voor zijn greep op de massa. Latere leden van de staf van officieren, die na de oorlog geïnterviewd werden, spreken over de diabolische invloed die Hitler op zijn generale staf uitoefende en waaraan niemand zich onttrekken kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar dan moet je deze:
"Hitler geloofde oprecht dat hij deed wat goed was" (H.R. Trevor-Roper).
er ook bijzetten. En dat klopt ook met die aparte visie daarna want daaruit zal ie misschien zijn kracht gehaald hebben.
Die oprechtheid (hoe fout ook) maakt het in mijn ogen juist weer zo eng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Jack, maar op GoeieVraag moet je altijd een selectie maken, anders wordt je antwoord vaak te lang. Daarom staat de bron er ook bij voor de volledige tekst :) Bedankt voor de +!
Hitler had last van demonie. Hij hield zich bezig veel bezig met het oproepen van geesten en andere occulte zaken. Deze zaken beinvloedden hem en zijn cirkel om hem heen op een diepe slechte manier zoals niet eerder voorgekomen in de geschiedenis. Dit is een uitgelicht in een documentaire op National Geographic. Het wordt ook in de koopvideo Hitler and the occult aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk wel.
In 1939 werd Hitler geobserveerd door Jung, hij vond Hitler beangstigend, hij spreekt van een humorloze man, die seksloos en onmenselijk overkwam en slechts oog had voor zijn doel.
In 1943 werd Hitler geanalyseerd door Langer in opdracht van de Strategic Services, zijn diagnose was dat Hitler neurotisch was, op het psychotische af en constateerde o.a. een Messiascomplex, masochistische trekjes, en seksuele perversies. Hij vermoedde schizofrene neigingen en voorspelde dat Hitler in de toekomst zelfmoord zou plegen.
Ook Murray, eveneens in dienst van Strategic Services, heeft in 1943 een diagnose gesteld. Hij zag bij Hitler klassieke symptomen van schizofrenie, inclusief paranoia, overgevoeligheid en angstaanvallen, irrationele jaloezie en hysterische dissociatie.
In 1973 heeft Fromm een analyse op Hitler losgelaten, hij beschreef Hitler als een man een non-seksuele boosaardig agressief karakter met narcistische trekken en vermoede een Oedipaal conflict.
In 1999 heeft Coolidge een DSM assessment gedaan, en volgens zijn bevindingen zou Hitler, volgens de DSM-IV kwalificaties, een schizofreen, het paranoïde type, zijn.
Dit baseert hij op Hitlers overmatige waanvoorstelling van vervolging en grootheidswaanzin Maar zijn dis-respect voor het menselijk leven maakt het ook waarschijnlijk dat hij een antisociale en sadistische persoonlijkheidsstoornis had.
Zijn zelfverheerlijking en grootheidswaanzin wijzen ook naar een narcistische persoonlijkheidsstoornis.

Bovenstaande wetenschappelijke analyses wijzen dus allen min of meer richting Schizofrenie, het Paranoïde type (DSM IV 295.30 (F20.0x)
Maar er zijn ook wetenschappers die het er gewoon op houden dat Hitlers zieke persoonlijkheid niet gediagnosticeerd kan of moet worden, Trevor-Roper zei dat Hitler gewoon een beangstigend mysterie is, en dat hoe harder je hem bestudeerd, hoe moeilijker het word om te begrijpen hoe hij in elkaar zat.
Daar voel ik zelf wat voor, deze man was zo ziek dat hij een aparte classificatie nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
maar dit ie in 1943 gek (of nog gekker) was geworden is niet zo raar.
Diagnoses van na de oorlog vind ik minder interessant.
Ten eerste is niemand meer objectief en is het nogal lastig een artikel te schrijven dat ie een normale man was. (die natuurlijk totaal verkeerde keuzes maakte, stel dat je daar bewijzen voor zou vinden, wat doe je er dan mee?)
Ten tweede is Hitler zelf ook veranderd tijdens de oorlog. Een paar aanslagen en de constante druk van een oorlog helpen niet echt om normaal te blijven. (ben je paranoïde als mensen je dood willen hebben..?) Die observatie van Jung in 1939 lijkt me wel zeer interessant. Ik kan hem alleen niet vinden. Wel veel losse dingen die Jung gezegd geeft, maar geen lang stuk daarover.
(ik heb de stukjes met de uitspraken van Jung uit je link gelezen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jackd: over die observatie van Jung, zie bron 1, blz. 2. Het was, als ik het goed begrijp, slechts een ontmoeting waarbij Jung hem weliswaar goed heeft geobserveerd maar geen echte analyse heeft uitgevoerd. Zelf vind ik vooral de analyses van Murray en Langer interessant, beiden voorspelden ze ook dat hij op termijn waarschijnlijk zelfmoord zou plegen. Dat we na zijn dood geen diagnose meer kunnen stellen is deels natuurlijk terecht, de objectiviteit is ver te zoeken en we kunnen geen directe tests afnemen. Maar toch zijn ze m.i. wel waardevol. Ook van een seriemoordenaar of dergelijk figuur kunnen forensic profilers/psychologen een treffende diagnose en profiel opstellen, en ook dan is er geen sprake van echte objectiviteit of het afnemen van directe tests.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over Jung kan ik ook alleen maar dingen vinden over die ontmoeting.
(dit zet ik er eigenlijk alleen neer om te laten weten dat je niet voor niks reageert, want verder met je eens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren '70 stond er eens een paginagroot artikel over Hitler in Intermediair. Ik weet nog dat er in stond, dat bij Hitler een teelbal niet was ingedaald, en dat dit feit sterk verband hield met zijn persoonlijkheid. Maar verder heb ik toen niet veel van begrepen.