Hoe werkt een leugendetector?

Als men puur en alleen naar de biologische processen in het lichaam kijkt, hoe werkt de leugendetector dan?
men voelt spanning, men gaat zweten en er de huidgeleiding wordt gemeten.. maar wat zorgt er voor dat en gaat zweten? zijn het hormonen? en wat zorgt er voor dat deze worden aangemaakt?

Toegevoegd na 47 seconden:
sorry, ik zie een aantal typ fouten staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is véél te lang om hier te plakken, maar hier is een interessant artikel over dit onderwerp:

http://www.skepsis.nl/leugen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neurobiologische processen en leugendetectie
Bij polygrafie wordt gebruik gemaakt van onwillekeurige neurobiologische processen die direct gekoppeld zijn aan vluchtgedrag. Dit vluchtgedrag is een associatie tussen een opgedane ervaring en de reflexmatige respons die daarbij optrad. De basis van vluchtgedrag, maar ook elke andere vorm van gedrag als reactie op de omgeving vormt de oriëntatie respons. Deze respons, die ook wel de ‘wat is het’ respons wordt genoemd werkt direct in op motorische componenten (zoals lichaamshouding), fysiologische componenten (zoals hartslag en huidweerstand) en componenten van het autonome zenuwstelsel en het centrale zenuwstelsel (de aandacht wordt reflexmatig op de stimulus gericht en er wordt een emotionele beleving aan gegeven). Hierbij geldt dat associaties met niet-bedreigende prikkels een lage signaalwaarde krijgen en bij herkenning weinig vluchtgedrag zullen oproepen (bijvoorbeeld het dagelijkse eten dat men doet) en dat associaties met bedreigende prikkels een hoge signaalwaarde krijgen en bij herkenning veel vluchtgedrag zullen oproepen (bijvoorbeeld die keer dat men zich tijdens het eten zeer ernstig verslikte in een stukje vlees).

Liegen
Dit principe houdt praktisch in, dat aandacht (reflexmatig vanuit het autonome zenuwstelsel) en emotie (aspect van het centrale zenuwstelsel) twee onderscheidbare fysiologische responsen zijn en dat wanneer vanuit de oriëntatie respons een associatie optreedt met een bepaalde gebeurtenis die niet bedreigend is geweest voor een individu er geen hevige onwillekeurige psychofysiologische reacties zullen optreden. Maar deze zullen wel optreden wanneer het een gebeurtenis betreft die wel bedreigend is geweest voor dat individu. Op welke gebeurtenis een individu met hevige onwill
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even in jip en janneke taal.

Zodra je liegt maak je een soort trilling en die zeeft het apparaat er dan uit. Die trilling komen op een blaadje te staan en kun je zien welke vraag gelogen is ;-)

Bron: quest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou van jip en janneke Bedankt voor de uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;)
Er zijn 2 soorten leugen detectoren.

Een apparaat waarbij de betrokkene wordt verbonden met allerlei draden met hun specifieke opmetingen zoals; het meten van de hartslag, huidvochtigheid, enz.
Als een mens liegt schijnt zijn hart sneller te gaan slaan en schijnt de huid vochtiger te worden.

De tweede gaat op de stem.
De 'Voice Stress Analyser', dit apparaat meet de stress van de stem, er zijn geen draden die met de betrokkene moeten verbonden worden, enkel een gevoelige microfoon is voldoende.
Dit apparaat is draagbaar en heeft een grote van een aktetas.

Buiten (natuurlijk) het apparaat is de 'vraagstelling' uiterst belangrijk, men moet een duidelijk onderscheid kunnen maken op vragen die waar en mogelijk onwaar zijn; v.b. als wij weten dat U een man bent, word gevraagd "bent U een man?", antwoord "ja", wij hebben gezien dat de persoon rookte, wordt gevraagd aan hem "rookt U?, antwoord "ja", enz...

Deze en meerdere gegevens worden verwerkt door het apparaat en zo kan men zien op welke vragen er een verschil is van opmeting. Is er twijfel dan is dit steeds in het voordeel van de betrokkene. Normaal zijn 2 aparte vraagstellingen voorzien per persoon. Ingeval van twijfel kan een 3de vraagstelling uitgevoerd worden maar dan wel op een andere datum, doch dit is zeldzaam.

http://users.telenet.be/AID/leugendetector.htm