zouden we controle over ons onderbewuste kunnen krijgen? en is dit een nieuwe evolutionaire stap ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

hmm ja en dat zal ik uitleggen. Nu wie leven bewust maar dieren onbewust. Zie ziet dus al dat onbewust ook kan leven. Nu ik geloof dat wij te bewust leven en vergeten zijn dat er een onbewuste wereld is. Ik maak onder scheid tussen leven in een wereld vol gevoel of zoals de meeste van ons bewust in de fysieke wereld. De gevoelens wereld bestaat natuurlijke wetten zoals dat alles wat leeft een bewust/onbewust doel volgen overleven. Dus alles volgt doel overleven en dit zorgt al voor evolutie.

Dus het verschil is tussen bewust ervaren en gevoelsmatig. Nu dit is in feite niks nieuws en gaat duizenden jaren al terug. Het is het verschil tussen snappen waarom je geld nodig hebt en aan de andere kant de vraag" Als geld niet tot de leven behoefte van mensen behoort waarom maken we het ons zelf dan moeilijker?

Wat wel een evolutionaire stap is wanneer we de 2 werelden in evenwicht krijgen. Het begrijpen van menselijke behoeftes op psychologisch vlak. Een mens wat geen geweld leert zal het ook niet snel gebruiken. Mensen komen dus gevoelsmatig veel te kort of ervaren juist het fouten. Dit is het grootste probleem van deze maatschappij. Ik zie dan ook dat de ergste slachtoffers op psychologisch vlak juist de daders worden in de fysieke wereld. Meeste gevangenissen zitten juist vol met slachtoffers van hun eigen opvoeding/ervaringen etc. Juist als we kunnen inzien dat we zelf verantwoordelijk zijn voor veel ellende kunnen we ook voorkomen dat er psychologisch slachtoffer komen die uiteindelijk als dader meer leed te weeg brengen. Geld is 1 van de grootste boosdoeners al duizenden jaren denk maar aan de slavernij. Ik geloof wel wat men zegt dat criminaliteit met 95% afneemt als je geld weg laat. bedenk de rest zelf maar wat er mogelijk is.

Met trainen/leren is het dus goed mogelijk om de onbewuste wereld te snappen. Iedereen doet het dagelijks al maar we beseffen het niet. Het is zo simpel dat je een goed gevoel krijgt als iemand je gedag zwaait. Dit kan bewust of onbewust zijn. Persoonlijk zie ik het zo. Fysiek is wat men doet, [wat onbewust telt] Is de manier waarop we het doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mm... Lijkt me sterk, aangezien onderbewust betekent dat je er geen controle over hebt ;)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou inhouden dat je je van alles bewust bent. als je in evolutie gelooft zou dat eerder een stap terug zijn, je krijgt dan de situatie dat je je intuitie en ervaring continu gaat toetsen. bijvoorbeeld lopen of fietsen waar je nu niet over na hoeft te denken wordt n bewust proces...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zullen eerst andere stappen voor gezet moeten worden. Zoals: bewust worden van het onderbewuste

Controle is een ongewenst gebeuren, overgave is heilzamer. Zolang de wens tot controle nog bestaat, is er onderbewust een angst die daartoe aandringt.
Word je hier eens van bewust, wat zegt die angst eigenlijk?

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet weten hoe, terwijl het zo dicht bij is.
het onderbewustzijn is een deel van de manier als mens te overleven, ontstaan door een behoefte tijdens de evolutie.
Zolang die behoefte blijft bestaan, zal het nooit veranderen, hooguit kunnen we met nieuwe technieken er een beetje bij komen.