Wanneer bepaalt ons onderbewustzijn wat we doen?

Als een mens in nood is, doet het soms dingen op gevoel, zeker als er geen tijd is om over na te denken.
Telkens weer blijkt ons eigen onderbewustzijn, veel meer invloed te hebben op ons dagelijks leven, dan we ons beseffen.
Als we slapen dan zorgt het onderbewustzijn voor onze dromen, maar hoe zit dat als we wakker zijn?
Heeft het invloed op alles wat we doen, of alleen maar zo af en toe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Veel dingen gaan automatisch. Denk aan lopen, fietsen, enzovoort. Of je dat aan het onderbewuste kunt toeschrijven, of aan motorisch geheugen, is de vraag.

Ook veel dingen waarvan we denken dat we er zelf over beslissen, met onze vrije wil, gaan in werkelijkheid geheel automatisch. Wij worden veel meer gestuurd door onze eigen automatismen dan we willen toegeven.

Veel psychologen zeggen dan ook: ons gedrag wordt bepaald door ons onderbewuste. Ons bewustzijn beperkt zich tot het achteraf verzinnen van een verklaring voor de akties die het onderbewuste op eigen houtje heeft genomen. Daarnaast maakt ons bewustzijn zichzelf wijs dat het de "bewuste ik" was die de regie had.

Voor heel veel (te veel?) achtergrondinformatie verwijs ik je naar onderstaand artikel. De verwijzing leidt je direkt naar het kopje Neurowetenschap, omdat dat deel het meest van toepassing is op je vraag. De rest van het artikel is echter ook zeer lezenswaardig.

Toegevoegd na 1 dag:
Enkele staaltjes van onbewuste informatieverwerking zijn prosopagnosie en blindzicht.

Bij prosopagnosie kun je geen gezichten meer herkennen. Mensen die daaraan lijden, kunnen vaak zelfs niet zeggen of een gezicht ze wel of niet bekend voorkomt. Toch vertonen ze een duidelijke emotionele respons op bekende gezichten, en geen respons op onbekende gezichten.

Met andere woorden: hun bewustzijn kent de gezichten niet - echt helemaal niet. Hun onderbewustzijn kent de gezichten wel.

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosie .

Blindzicht is het vermogen de omgeving te zien terwijl je blind bent. Dat werkt alleen als de oorzaak van de blindheid in de hersenen zit; als de ogen of de oogzenuw blind zijn, werkt het natuurlijk niet.

Mensen met blindzicht zijn echt volkomen blind. Toch kunnen ze voorwerpen herkennen; sommigen zijn zelfs in staat door een ruimte te lopen en daarbij meubels te ontwijken. Hun bewustzijn is blind, hun onderbewustzijn niet.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Blindsight .
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, heb het gelezen, ik vrees dat het nog veel erger is en dat ons onderbewustzijn ons hele leven bepaalt, onze creativiteit, ons handelen en we slechts ons bewustzijn nodig hebben voor het bedenken van oplossingen, ofschoon dat ook weer creativiteit is.
Ons onderbewustzijn is ,denk ik, onze bibliotheek voor tekst, beeld en geluid, waar we dagelijks uit halen wat we nodig hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan ben je een stuk verder dan de meeste mensen! Hoewel er vele, vele aanwijzingen zijn dat wij grotendeels (lees: ver boven de 90%) "automatisch" reageren, zijn er maar weinig mensen die dit willen/kunnen accepteren. De meesten houden erg graag vast aan de illusie van vrije wil die ons bewustzijn voor ons in elkaar knutselt.
rose
13 jaar geleden
De 'illusie' van de vrije wil hoeven we nog steeds niet los te laten, Cryofiel. Hoewel we grotendeels door ons onderbewustzijn worden aangestuurd, betekent dit niet dat dit onderbewustzijn niet autonoom is of dat we niet in het overgebleven percentage vrij zijn. Niet dat ik hierin op deze plek een standpunt wil innemen, maar het idee van de vrije wil is een andere discussie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vrijewil is geen illusie, het vormt het belangrijkste deel van onze echte beslissingen, voor het vinden van oplossingen, voor het plannen maken, voor het verloop van een deel van onze wetenschap, voor het weten wie we zijn, de rest staat op onze automaat, ons onderbewustzijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
@rose, het is maar de vraag of we überhaupt vrije wil hebben. Onderzoeken en discussies hierover lopen nog volop. @ed, van alle dingen die je noemt, wordt een heel groot deel bepaald door ons onderbewuste. Wij hebben weliswaar de illusie dat we uit vrije wil kiezen of we vanmiddag naar het zwembad of naar de bioscoop gaan - in werkelijkheid wordt die beslissing grotendeels door ons onderbewuste genomen, en maakt ons bewustzijn ons achteraf (jawel, achteraf, als de beslissing al is genomen) wijs dat het dat bewustzijn was dat uit vrije wil (en vooraf) de beslissing nam. Ons bewustzijn is heel goed in geschiedvervalsing. De eigen ervaring is hierin MISleidend. Die ervaring wordt namelijk gemaakt door het bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom bewustzijn, onderbewustzijn, vrije wil naar jullie idee scheiden? Naar mijn idee is het 1 geheel.
Fijn als jullie dat willen vertellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het werkt allemaal samen, maar het zijn toch verschillende aspecten van dat ene samengestelde mens-zijn. Lees de link die ik in mijn antwoord noemde. Die link verwijst naar een pagina over vrije wil. Ik kwam op die pagina door na te denken over de vraag van Ed. Ed vroeg naar het onderbewustzijn, waarop ik op het idee kwam de vraag vanaf de andere kant te benaderen: vanaf de kant van de vrije wil. Zoals het artikel vertelt, geeft die andere kant heel veel informatie over de kant waar de vraag over gaat. Wat het scheiden betreft: zo strikt is die scheiding dus niet. Zie het als de scheiding tussen baby, peuter, kleuter, kind, tiener, jongvolwassene, rijpvolwassene, oudere, bejaarde. Dat zijn ook geen strikte scheidingen, maar toch is het erg nuttig om elke groep op een eigen manier te benaderen.
rose
13 jaar geleden
"@rose, het is maar de vraag of we überhaupt vrije wil hebben. Onderzoeken en discussies hierover lopen nog volop." Dat zeg ik toch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: ik heb geprobeerd die link te lezen... en ben afgehaakt..... maar zal het zo nog es proberen ;-) en kom er eventueel nog op terug.
Cryofiel
13 jaar geleden
Euh - *welke* link? Er staan er inmiddels drie... Als je ergens moeite mee hebt, laat het gerust weten. Best kans dat zo'n artikel uitgaat van een bepaalde manier van denken, en dat het heel lastig leesbaar wordt voor iemand die van nature een andere manier van denken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proest.... ik zag er echt maar 1.... hoezo "blindzien"???
Ben zo duf als een konijn.... Ga NU lezen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bestaan van ons onderbewustzijn is een uitermate boeiend onderwerp, het is een onderdeel van het 'IK'.
In een andere discussie met Cryo. ontdekte ik de mogelijkheid dat ons onderbewustzijn, mogelijk dingen kan projecteren, die door ons bewustzijn als echt ervaren worden.
Kom ik toch weer even terug op een geestverschijning.
Ik werd een keer wakker midden in de nacht van een geluid, alsof er iemand buiten over ons grindpad liep.
Ik ging rechtop in bed zitten, keek naar buiten en zag een oude man, met een lantaren, voetje voor voetje buiten voorbij lopen, vlak langs ons slaapkamerraam, mijn vrouw werd wakker en vroeg wat er was, pas toen zag ik dat de gordijnen dicht waren en ik buiten nooit iets gezien kon hebben.
Vaak wordt gedacht, dat een bepaalde waarneming, door onze brein verkeerd wordt uitgelegd en we 'DENKEN' dat we een geest zien.
Maar nu ben ik gaan denken, stel dat ons onderbewustzijn het allemaal 'projecteert' en door ons bewustzijn als echt wordt gezien, volkomen begrijpelijk, omdat het er ook echt uitziet!!
Dat zou zeer veel paranormale zaken kunnen verklaren.
Wat ook mogelijk is, dat ons onderbewustzijn, iets paranormaals oppikt en dat 'compleet' maakt b.v. niet alleen een geest, maar ook nog zijn kleren er bij.
Net zoals een computer van delen van een foto, een complete foto kan maken.
Wat denken jullie daar van?
Cryofiel
13 jaar geleden
Interessante gedachte, Ed. Je weet waarschijnlijk al dat ik die ene richting heel aannemelijk vind: ons onderbewustzijn pikt iets op uit de omgeving - een schaduw, een geluidje, wat dan ook. Op één of andere manier zorgt ons brein er dan voor, dat ons bewustzijn een geest ziet. Dat is dus een "zelfgemaakte" geest, die in werkelijkheid helemaal niet bestaat, maar die wij toch als levensecht ervaren. Je noemt nu een andere kant: er is *echt* iets bijzonders, iets paranormaals, aan de gang. Ons onderbewustzijn pikt dat op, en sluist die informatie door naar ons bewustzijn. Daarbij zou het kunnen dat er alleen maar een "energieveld" aanwezig is, dus geen persoon. Ons onderbewustzijn pikt dat paranormale "energieveld" op. Ergens tussen ons onderbewustzijn en ons bewustzijn wordt dat "energieveld" dan aangevuld tot iets dat we kennen: er wordt dan een persoon van gemaakt. Wij ervaren dan een persoon, al dan niet met kleren en een lantaarn. Die persoon is er niet, ondanks onze ervaring; er is slechts een paranormaal "energieveld". -- Ik geef jouw beschrijving even in mijn eigen woorden weer. Dat heb ik ooit op een cursus geleerd, en in de praktijk blijkt het vaak te werken: op die manier kom ik erachter of ik je goed heb begrepen - en op die manier kom jij erachter, of ik je goed heb begrepen. Het lijkt wat omslachtig, maar het is een goede manier om misverstanden direct uit de weg te ruimen, in plaats van eerst een hele tijd half langs elkaar heen te praten, ons te ergeren aan elkaar, en er pas over een hele tijd achterkomen dat we elkaar alleen maar verkeerd hebben begrepen. Dit even tussendoor als (misschien overbodige) uitleg. -- Goed, even ervan uitgaande dat ik je goed heb begrepen: als dit zo is, hoe komen we er dan achter? Anders gezegd: volgens deze denkwijze komen sommige geest-ervaringen voort uit ons eigen brein, en hebben ze niets met de werkelijkheid te maken; en zijn er andere geest-ervaringen, die wel voortkomen uit de werkelijkheid, maar die door ons brein mooi zijn "ingekleurd". Waar het om gaat: als we een geest-ervaring hebben, van onszelf of van een ander, hoe kunnen we dan zien welke van deze twee mogelijkheden hier is opgetreden? Je ziet, hier spreekt de wetenschapper...   ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Ed en Cryo, mooie en interessante discussie, dank jullie.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, je mag meedoen hoor...   ;-)
Graag zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen wetenschapper en kan wat ik denk allemaal niet staven met onderzoek, maar als ik ook mag Cryo :-) dan wil ik er toch iets over zeggen.
In de situatie van de man met de lantaarn was je nog niet goed wakker. In een droom lijkt de droomwereld de realiteit.
Ik weet niet, of je ervaring hebt met slaapwandelen: in je idee is het allemaal totaal normaal en "echt", hoe maf (reeel gezien) de dingen die je dan doet ook zijn.
Ik zie dit soort ervaringen dan ook niet als een verklaring voor geestverschijningen of paranormale zaken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tuurlijk "mag" je, WendyH - ik vind je een graag geziene deelnemer aan deze discussies, met waardevolle bijdragen - zoals ook deze. Overigens ben ik het eens met wat je hier beschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Cryo. je hebt me goed begrepen, voor 100 %, dit is een gedenkwaardige dag.
Nu ga ik weer even hard op denken, de man met de lantaarn, is een mooi voorbeeld, hij was helemaal compleet, daar bedoel ik mee, alles er op er er aan, ik kan hem nog steeds zo tekenen, bij 'normale' geestverschijnselen zijn geesten niet meer dan schaduwen, vlekken, rookachtige grijze enigzinds transparante vormen, schimmen, dus nooit zo compleet als de man met de lantaren. @ Wendy Ik ben een zeer lichte slaper, ik hoor snachts echt alles, zelfs van een egel in de tuin wordt ik wakker!!
Ook die bewuste nacht schrok ik wakker van een geluid van lopen over ons grindpad, wij wonen zeer afgelegen, er loopt nooit iemand hier zo maar, of het moet een inbreker zijn.
Door de schrik was ik klaarwakker en ging overeind zitten om te kijken wat het was, ik heb ook nog met mijn vrouw gepraat.
Ik was dus echt klaar wakker toen ik de man met de lantaarn zag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik doe je waarneming echt niet af als "onzin" of zo hoor!!! Verre van zelfs. Ik heb zelf ook vele ervaringen gehad.
Bijvoorbeeld: op een nacht voelde ik allerlei "bewegingen" op mijn lichaam...ik schrok wakker, sprong op en zag allemaal wurmen over mijn bed kronkelen. Ik gilde, deed het licht aan en schreeuwde tegen mijn man weg te gaan van het bed, ze konden namelijk giftige zijn!! Ook bij het licht aan krioelden ze door het bed. Ik was echt klaarwakker!!
Heel langzaam verdwenen ze uit bed.... in het niets....alsof ze oplosten.
Heb ik paranormale wurmen gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, Wendy, nee hoor je reactie zag ik niet als "onzin"
Ik wilde alleen maar vertellen dat ik klaar wakker was doordat ik schrok van een geluid.
Bijzonder verhaal van die wormen, dus ook jij was klaarwakker, dus...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Dus...???
Kristal
13 jaar geleden
Even over dat blindzicht. Ik heb ooit met een vrouw samen gewerkt die volledig blind was maar die op een groot terras tussen tafeltjes en stoeltjes laveerde, rechtstreeks naar de plaats waar ze wilde zitten... en nét zo vlot en zonder ergens tegen aan te stoten, prachtig ! En dat terras hadden we de dag ervoor ingericht dus ze kende het niet. Als een buitenstaander haar zag lopen kon die niet geloven dat ze blind was. Heel bijzonder.
Kristal
13 jaar geleden
Over de man met de lantaarn, goed voorbeeld Ed. Zelf denk ik inderdaad dat onze hersenen een energieveld zal vertalen naar iets wat we herkennen. Vandaar dat het mogelijk is dat verschillende mensen hetzelfde energieveld anders benoemen. Maar misschien is er nog een andere mogelijkheid. Er zijn verhalen over paralelle werelden. Stel dat er paralelle werelden zijn en wij tegelijkertijd in verschillende werelden wonen. We kunnen ons niet tegelijk ervaren omdat wij op 1 dimensie, zender zijn afgestemd, als bij een radio. Ons onbewuste zou wel contact kunnen maken. Dus, zou het kunnen zijn dat je wakker schrok (en eigenlijk nog in je onbewustzijn vertoefde dat op dat moment contact had met je paralelle zelf) en dat je iets hoorde en iets zag wat eigenlijk je paralelle zelf zag in de paralelle wereld? Als ik te ver ga, zeg het maar hoor ;-))
Kristal
13 jaar geleden
@Cryo, interessante link Cryo, over die neurowetenschap.
rose
13 jaar geleden
Ik heb overigens een sterk vermoeden dat onderbewustzijn een slechte benaming is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wendy..... dus wat zag je dan eigenlijk?
En hoe te verklaren, want je was wakker. @ Kristal, nee hoor je gaat voor mij niet te ver. als ik slaap ervaar ik ook een andere wereld, die soms volkomen normaal over komt, maar soms zeer byzar en onwerkelijk is.
Mogelijk dat we soms tussen een aantal bewustzijnsvormen in zitten.
Gek genoeg over de man met de lantaren, is het blijven onthouden van de situatie, in mijn gedachten is er nog steeds een haarscherp beeld van deze man en situatie, maar inmiddels is dat wel zo'n 30 jaar geleden!!!
Wat is het nut van onze brein dit zo, bijna krampachtig ,vast te houden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kristal: heeeeele leuke theorie, van de parallelle werelden! Niet nieuw voor mij, maar ik vind dat een heel interessant idee.....
Zal ik NOG een stapje verder gaan???
Okee, komt-ie: onze droomwereld IS net zo echt en reeel als die van ons in waakstand....!
Uiteraard ook een theorie hoor, ik schrijf "is", maar zo bedoel ik het niet. Maar ik vind het ook heel leuk om daarover te brainstormen.
Of ga ik nou heeeeeeeeeel veel te ver???? :-) @Rose: dat denk ik ook. @Ed: Ik hoopte op een logische verklaring van jou hahahahaha.
Wat ik dan eigenlijk zag: krioelende wurmen!
Verklaring? Ik heb geen flauw idee! Maar ik heb voor mezelf nooit een verklaring voor "vreemde" zaken. Dat heeft niemand tot nu toe.
Ik vind het wel altijd heel bijzonder, zeer interessant en soms zit er een hele mooie boodschap in.
Overigens kan ik die mooie boodschap niet halen uit bovenstaande wurmenervaring :-)
Over het nut van het vasthouden van je beeld van de lantaarnman: misschien wordt dat nut je later nog duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ rose, ja misschien wel een verkeerde naam, maar welke naam zal beter zijn? @ Wendy, Als ik ga slapen en het moment van in slaap vallen komt dichterbij, voel ik een langzaam opkomende warmte in heel mijn lichaam met daarbij een zeer prettig gevoel.
Dat begint al voor het echt in slaap vallen, want ik ben me nog wel bewust dat ik in slaap aan het vallen ben en hoor ook nog de geluiden om me heen.
Dat gevoel lijkt precies op het gevoel dat ik wel eens mag ervaren bij sommige paranormale zaken. Later bleek dat in de woning waar ik nu woon en ik de lantarenman zag, er vroeger een man en vrouw hadden gewoond, waarvan de man in petroleum deed, toe ik later een foto van de man zag, herkende ik in hem de 'lantarenman'.
Of was het mijn wens hem in de foto te herkennen?!
En werd ik genept door mijn onderbewustzijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gevoel, dat je beschrijft, hetzelfde is wat ik geregeld voel, dan ben je (in ieder geval op dat moment) een heel gelukkig mens Ed!!! Dat is met geen pen te beschrijven he! Prachtig wat je schrijft over de lantaarnman en de foto!!
Hoeveel later na je ervaring zag je die foto?
We hadden het over het nut om zo'n ervaring in het brein vast te houden.... is het voor jou nuttig om te weten of het je wens was hem in de foto te herkennen, of dat je werd genept door je onderbewustzijn?
Heeft het voor jou een betekenis (nut) gehad, dat je de foto zag en de lantaarnman erin herkende? Ik bedoel: wat voelde je daarbij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Wendy dat gevoel is ongekend aangenaam.
Niet te beschrijven, mooi dat je weet waar ik het over heb.
Dat van die foto weet ik niet meer, ik weet alleen dat het daarna was, ik hield me toen nog helemaal niet bezig met paranormale zaken zoals nu, dus wensdenken zal het denk ik niet geweest zijn.
Ik weet niets meer van een gevoel bij het herkennen van de foto, wel is er nu een gevoel bij, maar ook bij mijn laatste reactie, maar dit is me bekend en gebeurd regelmatig, van een klein beetje tot zeer sterk, waarschijnlijk is er dan ergens een verbinding gemaakt of zo iets.
Kan ook een soort bevestiging zijn van mijn eigen gids.
Het nut van het zien van de lantarenman zelf, is denk ik, me bewust te laten worden van een andere wereld, het heeft me toen enorm aan het denken gezet.
En eigenlijk ben ik daar nog steeds niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik weet niets meer van een gevoel bij het herkennen van de foto, wel is er nu een gevoel bij, maar ook bij mijn laatste reactie, maar dit is me bekend en gebeurd egelmatig, van een klein beetje tot zeer sterk, waarschijnlijk is er dan ergens een verbinding gemaakt of zo iets."
Hier raak ik je (misschien?) even kwijt denk ik: of bedoel je, dat als je er nu aan denkt (de foto en de lantaarnman van je ervaring), je een bepaald gevoel hebt? Is dat een soort van "vreugdegevoel"? Een "prikkeltje"? Ja, mooi is dat, je laatste 2 zinnen! Dat bedoelde ik met wat ik eerder schreef: een hele mooie boodschap :-)
rose
13 jaar geleden
Cryofiel, ik wil toch graag benadrukken dat de vraag of we bewust ergens voor kiezen of dat ons onderbewustzijn die keuze maakt een andere is dan de vraag of wij uit vrije wil kiezen. "Wij hebben weliswaar de illusie dat we uit vrije wil kiezen of we vanmiddag naar het zwembad of naar de bioscoop gaan - in werkelijkheid wordt die beslissing grotendeels door ons onderbewuste genomen, en maakt ons bewustzijn ons achteraf (jawel, achteraf, als de beslissing al is genomen) wijs dat het dat bewustzijn was dat uit vrije wil (en vooraf) de beslissing nam." Hier stel je de door het onderbewuste genomen besluit gelijk aan een niet uit vrije wil genomen besluit, waar geen reden toe is. Dit geeft onnodige verwarring in het discours.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wendy, nee het gevoel heeft niets te maken met de lantarenman, maar met het moment.
Dus met bepaalde personen in deze discussie, zoals Kristal, jij en ook een beetje Cryofiel.
Ik herken het gevoel wel, maar in een discussie kan ik er niets mee en begrijp het ook niet goed.
Het zit vooral in mijn handen, armen en als het heel sterk is, ook in mijn schouders, het tintelt en het prikt.
Het belemmert ook mijn denken, het wordt weggedrukt zeg maar.
Bij het denken aan de lantarenman voel ik niets, toen ook niet, ook geen angst, alleen verbazing was er toen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: okee, ik begrijp wat je bedoelt!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, mag ik een paar andere mogelijkheden in de groep gooien? Als eerste: nadat je wakkerschrikt, voel je je helemaal wakker - maar dat wil niet zeggen dat je het ook bent. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dat in jouw geval ook gold. Niemand kan dat meer. Maar het zou wel kunnen - en daarom wil ik het noemen, als mogelijkheid, om niet te vergeten. Uit slaaponderzoek weten we dat het niet zo is dat we ofwel wakker zijn, ofwel slapen. Het is zelfs niet zo dat we geleidelijk aan van wakker worden naar slapen gaan of omgekeerd. In werkelijkheid zijn er altijd delen van de hersenen die wakker zijn, en altijd delen die slapen. Dus ook overdag zijn er (weliswaar weinig, maar toch) gebiedjes die even slapen. En midden in de nacht zijn er (eveneens weinig, maar toch) gebiedjes die klaarwakker zijn. Als je wakker schrikt, is het dus heel best mogelijk dat het bewustzijn je laat denken dat je klaarwakker en 100% alert bent, maar dat in werkelijkheid nog een redelijk groot deel van de hersenen redelijk diep (of juist oppervlakkig) in slaap is. Nogmaals, om misverstanden voor te zijn: ik zeg niet DAT het zo is, ik zeg dat het zou kunnen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Allen, we kennen elkaar al langer van GV. Mag ik de discussie over de mogelijke parallelle werelden van een heel korte reactie voorzien? Daarbij ga ik ervan uit dat jullie op de hoogte zijn van eerdere dialogen, en dat jullie dus de enorm diepe wereld zien die achter mijn korte reactie schuilgaat. Mijn reactie is dan: Al die gedachten over mogelijke parallelle werelden hebben een hoog gehalte "Magische Eenhoorn op het Domplein in Utrecht". Dit is heel kort gezegd - niet om het even snel af te serveren, maar omdat ik denk dat jullie de enorme gedachtenwereld kennen die achter die Eenhoorn schuilgaat. Mocht dat niet zo zijn: niet boos worden alsjeblieft, geef gewoon even een seintje, stel een vraag, geef een reactie - dan zal ik uitleggen wat ik precies bedoel. Enneh, over mogelijke parallelle werelden wordt flink gediscussieerd, ook in wetenschappelijke kringen. Niets mis mee dus. Zolang je je maar realiseert dat je het mogelijk over Magische Eenhoorns hebt. Of duidelijk maakt waarom je het op een gegeven moment NIET meer over Magische Eenhoorns hebt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@rose, ik ga er inderdaad van uit dat onbewust genomen beslissingen niet door de vrije wil zijn genomen. Misschien zijn ze wel door de vrije wil beïnvloed - in die zin dat de vrije wil invloed heeft op het functioneren van het onderbewuste - maar dan nog: op dat moment is die beslissing op de automatische piloot genomen, niet op grond van vrije wil. Normaal gesproken is het verschil niet relevant; wanneer je bezig bent jezelf een nieuwe leefstijl aan te wennen, wel.
rose
13 jaar geleden
Je gaat er blijkbaar van uit dat de vrije wil per definitie een functie is van het bewustzijn, m.a.w. vrije wil = bewuste keuze. Ik denk dat dat een te ver gaande aanname is.
rose
13 jaar geleden
Wellicht dat een definitie van wat bedoeld wordt met 'vrije wil' voor verheldering kan zorgen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wellicht wel - maar gaan we dan niet voorbij aan de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: over het slaap-waakgebeuren (niet schrikken hahaha): helemaal mee eens! Ik sluit niks uit: de parallelle werelden kunnen er heel goed zijn, maar ook heel goed niet.
Dat kan lekker zwak overkomen (eten van 2 walletjes).
Dat komt, omdat ik niks voor waar aanneem.
Ik vind het gewoon hartstikke interessant om erover te denken, allerlei meningen en ideeen tot me te nemen en erover te lezen.
rose
13 jaar geleden
Welke vraag bedoel je nu, Cryofiel. M.a.w., weidt uit.
rose
13 jaar geleden
maar dan zonder t
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo. ja ik ken de onderzoeken op slaap gebied en weet waar je het over hebt.
We wonen aan het eind van een doodlopend weggetje, er kan dus nooit iemand in de nacht perongeluk langs lopen, dus schrok ik behoorlijk toen ik buiten iemand hoorde lopen, hierdoor ben ik er van uit gegaan, als ik met een bonkend hart van de schrik, rechtop in bed zit, met mijn vrouw praat, dat ik dan ook geheel wakker ben.
Het blijft een buitengewone ervaring, wie heeft wie hier gefopt?
Cryofiel
13 jaar geleden
@rose: weidt ui? Met de vraag bedoel ik de vraag die aan deze pagina ten grondslag ligt. Nu ik erover nadenk, doelde ik eigenlijk meer op de vraagsteller dan op de vraag. Ik denk dat Ed een bepaald idee heeft over het onderbewustzijn, namelijk als de "laag" *onder* het bewustzijn, de laag die autonoom van alles en nog wat regelt. In die visie zetelt de vrije wil uitsluitend in de bovenste laag, het bewustzijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Ed, tja, wie heeft wie gefopt? Wat was hier aan de hand? Was hier wat aan de hand? (Twee woorden verwisselen, en je krijgt een heel andere vraag.) Ik denk eerlijk gezegd niet dat we dat nog kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heerlijk ook een keer zo'n eerlijk antwoord van je te lezen, een antwoord zonder strijd, bedankt.
rose
13 jaar geleden
Wellicht een mooi moment om een regel uit één van mijn eigen gedichten te citeren: ...misschien is er nooit iets aan de hand geweest...
rose
13 jaar geleden
Ed, is wat Cryofiel beschrijft inderdaad jouw visie, dat de vrije wil uitsluitend in de bovenste laag, in het bewustzijn, zetelt?
Kristal
13 jaar geleden
@ Ed. Tja, Ed, of je hebt inderdaad gewoon een mens zonder lichaam gezien die het moeilijk vindt om los te komen van de plaats waar hij gewoond heeft. @ Cryo, Sorry Cryo ;-)) Dat is voor mij een heel normale en logische verklaring ... @Wendy, ja zoals die ene bekende wijsgeer zei(naam vergeten maar misschien weet je wel wie ik bedoel):
Droomde ik nou dat ik een vlinder was
of droomt de vlinder nu dat hij mij is... @Rose, ja dat is een interessante vraag, waar zit die vrije wil dan, hoe manifesteerd die zich?
Kristal
13 jaar geleden
naja... manifesteert met een t dan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ rose, als ik alle antwoorden lees en er zelf over na denk, dan denk ik dat we ons moeten afvragen in hoever we wel een vrije wil hebben, hoe we ons gedragen is al voor een groot gedeelte bepaalt door ons karakter, dus onze genen, omstandigheden en ervaringen uit het verleden hebben ook invloed, wat blijft er dan nog over?
het lijkt er steeds meer op, dat ons onderbewustzijn veel en veel groter is dan ons bewustzijn waar onze vrije wil zou moeten zitten, hebben we wel echt een vrije wil, of is dit een product van alles bij elkaar?
rose
13 jaar geleden
Maar waarom zou de vrije wil louter in het bewuste gedeelte van onze mentale processen moeten zitten, Ed. De processen die we aanduiden met 'het onderbewustzijn', ben jij dat niet zelf?
Kristal
13 jaar geleden
@Rose, bedoel je dat onze vrije wil zowel in het bewuste als onbewuste zetelt? Dat er wel een vrije wil is maar dat we daar niet altijd, lang niet altijd bewust gebruik van maken?
Way een heerlijke discussie trouwens :-))
Cryofiel
13 jaar geleden
@Kristal, ik begrijp even niet waar je op doelde toen je schreef "Dat is voor mij een heel normale en logische verklaring". Wat is dat "dat"? (Ben ik nog te volgen?)   ;-) @ed, inderdaad, het onderbewuste (in de zin van: niet beïnvloed door de vrije wil) bepaalt het overgrote deel van wie wij zijn, hoe wij ons gedragen, en welke beslissingen wij nemen. Of we een vrije wil hebben, is nog maar de vraag. Niemand die het weet. Het lijkt er wel op - of zou het toch het bewustzijn dat ons slechts voorspiegelt dat wij een vrije wil hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is het zo belangijk allerlei zaken op te delen als: vrije wil, intuitie, onderbewustzijn, hogere lagen, hoger bewustzijn etc. en wat zit waar of niet? Wat is daar het nut van voor jullie?
Dit is absoluut niet bedoeld als kritiek, ik ben daar oprecht benieuwd naar, omdat ik dat niet begrijp gewoon.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is niet belangrijk om het te doen. In de zin dat het geen doel is. Het is vaak wel nuttig om verschillende woorden te geven aan verschillende aspecten. Natuurlijk werken al die aspecten samen, maar het zijn en blijven verschillende aspecten. Ik heb eerder de vergelijking gemaakt met levensfasen van een mens. Ik zou jou de tegenvraag kunnen stellen: "Waarom vind je het zo belangrijk allerlei levensfasen op te delen, zoals baby, peuter, kleuter, kind, puber, adolescent, jongvolwassene, volwassene, rijpvolwassenen, oudere, bejaarde?" Ik denk dat je het nut van die opdeling wel inziet. Zo kan het ook nuttig zijn wanneer de boswachter zijn bos niet alleen als bos ziet, maar soms juist als loofbomen en naaldbomen; of zelfs als dennen, lariksen, beuken, berken enzovoort. Of weer anders: als ondergrond, humuslaag, spul op de bodem, kruipplanten, zwammen, laag struweel, hoog struweel, bomen. Ik zou hier geen probleem van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt Cryo, dank daarvoor. Ik maak er geen probleem van, ik probeer iets wat ik als fundamenteel voel bespreekbaar te maken. Misschien zijn mijn woorden niet duidelijk, misschien zijn die er ook niet en misschien klets ik uit mijn nek, wat op zich heel knap is hahahaha. Het gaat niet om een bos, of om levensfasen. Die vergelijking klopt hier niet naar mijn idee.
Het gaat om de werking van het brein, een zeer ingewikkeld orgaan waarvan de wetenschap pas in de babyschoentjes staat.
Gedachten, gevoelens, ervaringen worden in hokjes gezet als: het bewuste, het onderbewuste, intuïtie, vrije wil.
Maar ik zie het geheel als 1 prachtig werkende eenheid, zonder onderscheid. Ik haal een vraag aan van Rose hierboven: "Maar waarom zou de vrije wil louter in het bewuste gedeelte van onze mentale processen moeten zitten, Ed. De processen die we aanduiden met ‘het onderbewustzijn’, ben jij dat niet zelf?"
Hier lees ik in: alles is 1....waarom onderscheid maken? Als ik daar fout in zit, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag Rose!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is mijn laptop vanochtend overleden, want ik ben Ed en even geen corrie2, probeer vanavond in te loggen via deze computer, moet nu weg.
Groeten Ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeej CorriED2....succes!!!
Cryofiel
13 jaar geleden
@Wendy, het is onderdeel van het onderzoek naar de werking van het brein om dingen te benoemen. Later zou kunnen blijken dat we nu verschillen zien die er helemaal niet zijn. Of andersom, dat iets waarvan we denken dat het één is, in werkelijkheid uit meerdere delen bestaat die innig samenwerken. Neem bijvoorbeeld de verwerking van de informatie die uit de zintuigen komt. Ik beperk me hier voor de eenvoud even tot gehoor en zicht. Vroeger dachten we dat er een puur auditief gebied is dat de informatie van de oren verwerkt, en een puur visueel gebied dat de informatie van de ogen verwerkt. Nu weten we dat er inderdaad gebieden zijn die puur gericht zijn op de informatie van één van deze zintuigen, maar dat de daadwerkelijke verwerking plaatsvindt in gebieden die niet zozeer visueel of auditief zijn, maar eerder ruimtelijk of algemeen. Normaal gesproken gebruiken we de ogen om ons een beeld te vormen van de ruimte om ons heen, en de plaats van voorwerpen in die ruimte. En gebruiken we de oren voor een algemeen beeld van de omgeving, zonder dat daar altijd direct een plaats bijhoort. Daarom dachten we: een visueel gebied en een auditief gebied. Nu weten we dat het visuele gebied in werkelijkheid een gebied is dat zich een beeld vormt van de ruimte en de plek van voorwerpen daarin. Dat gebied kiest de ogen als belangrijkste bron, want dat is natuurlijk het meest voor de hand liggend. Mankeert er iets aan de ogen, dan zal datzelfde gebied ineens auditieve informatie gaan verwerken. Dit gebied gebruikt dan informatie van de oren om te bepalen wat zich waar bevindt, en het is dan zelfs in staat tot een eenvoudige versie van de echolocatie die we eigenlijk alleen kennen van vleesmuizen en dolfijnen. Wat ik maar wil zeggen is: elke indeling is nuttig, want als je alleen mag spreken van "het brein" kom je nooit ergens. Tegelijk zijn die indelingen aan verandering onderhevig: nieuwe ontdekkingen kunnen en zullen leiden tot nieuwe indelingen, die beter aansluiten bij onze ontdekkingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens zijn er ook hersendelen die extreem gespecialiseerd zijn. Zo zijn er puur visuele delen die *alleen* gevoelig zijn voor vertikale lijnen. Er zijn ook delen die *alleen* gevoelig zijn voor rechte lijnen die net niet vertikaal zijn. En delen die alleen gevoelig zijn voor lijnen die weer net een tikje schever staan. Enzovoort. Het is alsof je vanaf het middelpunt van de wijzerplaat van een grote klok lijnen naar de rand trekt, voor elke minuut een lijn. Voor elk van die lijnen is er dan een eigen hersengebiedje, dat alleen actief wordt als precies die lijnrichting in het beeld voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zaken in de wetenschap benoemd moeten worden snap ik. Je bovenstaande tekst ook, waarvoor dank. Ik heb het idee niet duidelijk te zijn in het verwoorden van mijn vraag / idee. Of we zitten niet op 1 lijn, of jij begrijpt mij niet, of ik jou niet, ofofofof.... Er zit ergens een obstakel of zo, ik kom niet verder voor mezelf. Het gaat niet om doorzeuren of drammen van mijn kant.... Misschien zou je es willen kijken bij het antwoord van Kristal en de reacties daarbij (bij deze vraag van Ed) en daarover je idee geven?
Wie weet komen we daar verder?
Als je er geen zin in hebt is dat uiteraard ook okee :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt, of waar de onduidelijkheid zit, maar dat lukt me niet. Ook niet met die andere discussie erbij. Ik kan proberen mijn gedachtengang op een wat andere manier te verwoorden. Misschien helpt dat. Al helpt het jou maar bij het verwoorden waar de mismatch ligt, dan hebben we al winst. -- We zien één groot geheel: het brein. We zien dat dat grote geheel verschillende functies heeft. Die functies benoemen we, op de manier die ons op dit moment het beste lijkt. Het benoemen van verschillende functies betekent NIET dat we het brein opdelen. Het zijn en blijven samenwerkende functies. De manier waarop we de functies onderscheiden, zou best eens veranderd moeten worden naarmate we meer begrijpen. Net zoals in het voorbeeld van visuele en auditieve gebieden, die bij nadere beschouwing niet zozeer aan zintuigen, maar aan doelen blijken te zijn gekoppeld. Het verband tussen zintuig en doel ligt niet zo vast als we vroeger dachten. -- Ik begrijp dus niet waar de mismatch is, welk probleem je hebt met deze weergave. Hopelijk helpt bovenstaande weergave jou dit te verwoorden. Ik kan nu hooguit gokken wat je zou kunnen bedoelen. --  Wil je helemaal niet splitsen? Dan komen we niet verder dan "het brein". Dat maakt verdere ontdekkingen onmogelijk. Alsof je alleen maar mag zeggen "het bos" zonder het over de bomen, de struiken, de dieren, de paddenstoelen, enzovoorts te hebben. --  Wil je op een andere manier splitsen? Dat kan. Een eventuele andere indeling zal best komen, gebaseerd op onze nieuwe ontdekkingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er valt me iets nieuws te binnen. Is het eerder zo dat je een ander soort doorsnijding wilt maken? Kan het zijn dat ik het dierenrijk verdeel in insecten, vissen, vogels, amfibieën, reptielen en zoogdieren? En dat jij je afvraagt waarom we het dierenrijk niet verdelen in minidiertjes, kleine dieren, middelgrote dieren, grote dieren en reuzendieren? Dan zouden bijvoorbeeld in mijn indeling de mus en de muis in verschillende groepen vallen, terwijl ze in jouw indeling in dezelfde groep vallen omdat ze even groot zijn. Is het misschien zoiets dat ervoor zorgt dat je het gevoel hebt dat we langs elkaar heen praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je hebt willen kijken.
Ik ga er op een later moment nog es diep over nadenken.... ik kom nu zelf niet verder :-)
Ik begrijp je, dat zeker.
Nog een vraagje: heb jij dinsdag mijn PB's ontvangen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, ik heb je PB's ontvangen. Ik zal daar via PB op antwoorden. Het zijn hele lappen tekst. Ik wil me er niet met een kort antwoord van afmaken. Zulke terugkoppeling verdient een gedegen antwoord. Daar heb ik even tijd voor nodig - eerst even jouw tekst op me laten inwerken, daarna mijn antwoord goed verwoorden. Dit om te voorkomen dat ik een nog langere, maar totaal onsamenhangende tekst ga uitkramen die geen recht doet aan jouw inspanningen. Ik kan je wel alvast zeggen dat ik je terugkoppeling uitermate waardeer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net pas je toevoeging boven mijn reactie; die had ik nog niet gelezen toen ik je antwoordde.
Nee, dat is het niet denk ik. Maar ik ga ermee aan de slag voor mezelf. Even alles op een rijtje krijgen. Nee zeg, je MAG je er ook niet "vanaf maken", wat krijgen we nou??? Hahahahahaha, geinjuuuh!
Fijn te lezen dat je het waardeert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het uitvallen van mijn eigen laptop, heb ik hier in de discussie een beetje de boot gemist, sorry als ik wat vragen onbeantwoord heb gelaten, ga ik ook nog eens morgen voor een week met vakantie. dus nu zonder laptop, dus horen jullie even een weekje niets van me, wil wel even zeggen dat de discussie geweldig verloopt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Prettige vakantie, Ed! Wellicht dat dit ons laatste contact is. Ik weet niet of ik hier na jouw vakantie nog zal zijn. Sinds vandaag wordt GV overspoeld met zo'n gigantische stortvloed aan onzin, dat ik de vragen niet meer kan vinden. Ik ga echt geen pagina's aan "vragen" doorspitten om die enkele serieuze vraag te vinden. Als straks de voorjaarsvakantie begint, zal dat nog een paar graadjes erger worden. Kortom, als dit zo blijft, ben ik hier weg. Dit is niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag toch aannemen, dat de moderatoren hier actie op ondernemen? Dat dit mogelijk is? Ed: fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, ik hoop van harte dat je na de vakantie nog ergens een spoortje van het oude GV kunt terugvinden. We missen je erg deze dagen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, toelichtingen en discussie.

Andere antwoorden (16)

Ik dat merk ik altijd het meeste bij het tafeltennissen dat ik ballen raak en denk dat ging prongelijk, maar door er bij na te denken zou ik nooit zo een bal kunnen slaan.

Ik reageer het mooist als ik het niet allemaal heb uitgedacht of te berekenend ben.

Ik probeer te zware bewustwording momenten te voorkomen,het onderbewustzijn is een groter bewustzijn en groter.
Het is net alles ligt al in ons we moeten het alleen nog terug vinden.

Ik moet dit zeggen maar Jezus kan ons vrij maken van een belastend bewustzijn,kritische geest enz.
Sorry als ik mensen daar mee verveel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KennisDelen
13 jaar geleden
Wat betreft de laatste alinea: Ieder z'n eigen manier, andere mensen zullen hier bv. NLP voor inzetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies KennisD!
Geen sorry Carlo :-)
KennisDelen
13 jaar geleden
Overigens deel ik hier geen minnen voor uit, ieder mens heeft z'n eigen mening en ik heb ook zéker de wijsheid niet in pacht (waarom denk je dat ik kennis wil délen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens! Ik doe dat zeer zelden, maar wel onderbouwd. Ook kennis delen, maar wat mij betreft vooral kennis opdoen ;-)
Kristal
13 jaar geleden
ach Carlo, ja, soms moet ik er wel van zuchten als je zulke dingen zegt maar dat heeft meer met mijn -vroeger- te maken dan met jou. Dus ga maar gewoon door, dan leer ik ermee omgaan... ;-)
Kristal
13 jaar geleden
oh, ja, voor de duidelijkheid, die min is niet van mij
Ik denk constant Ed.
Onze intuïtie/onderbewustzijn bepaalt veel van onze manier van handelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bepaalt het onderbewuste op de achtergrond alles.Bij plots gevaar word er razendsnel het stresshormoon adrenaline en cortisol aangemaakt voor een vlucht of vecht reactie.Het onbewuste zorgt er ook voor dat we in het dagelijkse doen min of meer op automatische piloot kunnen functioneren,ander zou het leven tamelijk vermoeiend zijn vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderbewuste (denk)processen bepalen voor een belangrijk deel onze acties.

(De mens is voornamelijk een onderbewustzwijn)

Rationele beweegredenen bedenken we meestal achteraf.

Toch is het bewuste denken niet zonder invloed, soms, heel soms, komen we via een rationeel proces tot een besluit. Voor het overige heeft ons bewuste denkproces natuurlijk invloed op on onderbewuste denkproces.

Ik denk, dus ik denk dat ik denk dat ik ben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat denk ik dus ook .
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai Rose: Bij het antwoord van Cryo heb ik een vraag aangehaald van jou:
"""Ik haal een vraag aan van Rose hierboven: "Maar waarom zou de vrije wil louter in het bewuste gedeelte van onze mentale processen moeten zitten, Ed. De processen die we aanduiden met ‘het onderbewustzijn’, ben jij dat niet zelf?"
Hier lees ik in: alles is 1….waarom onderscheid maken? Als ik daar fout in zit, dan hoor ik dat natuurlijk heel graag Rose!!""" Je hebt niet gereageerd daar: ik zou het fijn vinden, als je hierop zou willen antwoorden en misschien ook zou willen uitleggen, wat je daarmee bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ WendyH, ik begrijp dat je alles als een ziet en je het moeilijk vindt onderscheid te maken tussen het onderbewuste en het bewuste.
Ik heb je discussie elders gelezen.
We kunnen ook b.v. het hebben over onze organen, ook dat is een verzamelnaam, maar het is toch wel makkelijk dat we ieder orgaan ook een naam hebben gegeven, toch?
Zo moet je het hier ook zien, natuurlijk werkt het allemaal keurig samen om tot een handeling, of gedachte te kunnen komen.
Maar voor veel mensen bestaat het onderbewustzijn niet, of nauwelijks.
Toch wel fijn dat het een naam heeft.
Zelf vind ik dat ons onderbewustzijn wordt gevormd door genetische aanleg ( karakter) opgedane ervaringen, intuïtie, instinct en mijn eigen ik, of is mijn eigen ik het optelsommetje van alles bij elkaar?
En hoort mijn geest/ ziel hier ook niet bij?
Het is juist ons onderbewustzijn wat ons leven en ons handelen bepaalt.
Heb je als kind bijvoorbeeld een bepaald trauma meegemaakt, bijvoorbeeld een bijna verdrinking, dan zorgt ons onderbewustzijn ervoor dat het kan uitgroeien tot een enorm trauma, met een levenslange angst voor elke vorm van water.
Ook al weten we dat we veilig zijn, en kunnen we verstandelijk beredeneren dat water ook heel fijn kan zijn, toch is hiermee het trauma niet weg.
Het ligt namelijk verankerd in ons onderbewustzijn.
De angst voor water is dan een ingesleten patroon geworden, en het onderbewustzijn zal steeds weer bevestigd worden bij het zien van water.
Zo ken ik persoonlijk een meisje die vroeger als kind vaak werd opgesloten in een kast, omdat haar moeder overspannen was en de opvoeding niet aankon.
Het zal je vast niet verbazen dat ze enorm claustrofobisch is geworden, en deze angst beheerst haar leven, en beperkt haar uitermate.
De conclusie van dit verhaal is dat ons onderbewustzijn ons actief stuurt, en het kan een opslagplaats zijn voor vele angsten, averij opgelopen in dit bestaan of een vorig bestaan.
Kun je oude patronen verbreken die in ons onderbewustzijn liggen opgeslagen?
Ja, zeer zeker door ons onderbewustzijn nieuwe informatie te geven, te voeden met liefde waar angst zit, en te doorbreken waar de angst dit tegen houdt.
Ook is het mogelijk door hypnose het onderbewustzijn opnieuw te voeden.
Het is juist de uitdaging in dit leven om de moed te nemen om oude patronen weg te doen, en te wijzigen in nieuwe helende gedachten.
We kunnen nooit zeggen dat we overgeleverd zijn aan onszelf, omdat altijd er een keuze bestaat, een nieuwe richting in te gaan en de oude weg te verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee "stroomt" onderbewustzijn en bewustzijn door elkaar heen en is er geen scheiding.
Het is een eenheid, het werkt samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het werkt samen als we er ons bewust van zijn.
Anders niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vraag ik me af of er mensen zijn, die zich totaal onbewust zijn van hun onderbewustzijn.
Hoe zie jij dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wendy, waarschijnlijk zijn de meeste mensen zich totaal niet bewust, welke rol hun onderbewustzijn speelt.
Voor de meeste onder ons, is het eigen bewustzijn dat alles regelt en bedenkt. Jij denkt dat het bewust en onbewustzijn het zelfde is en door elkaar heen loopt. Maar als een mens zich niet bewust is van een onderbewustzijn, dan zou je toch zeggen dat het twee verschillende dingen zijn.
We bestaan denk ik uit, bewustzijn, onderbewustzijn, intuïtie, automatische aangeboren reflexen, geest, ziel, ego en wat nog niet meer.
We hebben geleerd dat we ons van de dieren onderscheiden doordat we een ver ontwikkeld brein hebben en we ons daardoor bewust zijn van onze plek op aarde.
Zo bekenen, lijkt dan ook ons bewustzijn het allerbelangrijkste, aansturend gedeelte van ons 'denken'.
Maar als je , je gaat verdiepen in het onbewustzijn, kom je al snel hele andere zaken tegen en blijkt dat ons onderbewustzijn vrijwel altijd invloed heeft op ons bewustzijn. Zie ook het antwoord van bastanovum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Moeilijke materie om te verwoorden wat ik bedoel ;-) Ik schreef ook niet, dat bewustzijn en onbewustzijn hetzelfde is, maar dat het een eenheid is: dat er een hechte samenwerking is.
Zeg maar zoals je hersenen: dat zijn 2 helften met verschillende functies, maar het is wel een eenheid en het werkt samen. Je hoeft je naar mijn idee ook niet bewust te zijn van je onderbewuste: het werkt toch wel samen.
Ik ben me niet bewust van de werking van mijn nieren, maar ze werken prima. Misschien wel JUIST omdat ik het me niet bewust ben. Als direct antwoord op je gestelde vraag: ik denk, dat zowel je bewustzijn als je onderbewustzijn beide bepalen wat we doen en niet doen, omdat het een eenheid is. Het 1 kan niet zonder het ander. Het antwoord van Bastanovum heb ik zeker gelezen; interessant ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Wendy, we zijn ons meestal ook niet bewust van onbewustzijn, ze vullen elkaar aan, het onbewustzijn voedt, als het ware ons bewustzijn ( denk ik)
En ons bewustzijn haalt inf. uit ons onderbewustzijn ( denk ik )
je zou dat samenwerken kunnen noemen, maar daar twijfel ik nog over, maar ik begrijp je goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Kristal
13 jaar geleden
+ Wendy, ik denk het ook
Naar mijn mening komt eerst het onderbewustzijn en dan komt het denken .
Als er iemand in het water valt en er dan iemand in het water springt om die persoon te redden dan hoor je vaak ik sprong zonder na te denken in het water om die persoon te redden .
En het onderbewust zijn is ook een onderdeel van het overleven .
Als je door een ongeluk op het randje ligt van leven en dood .
Dan zorgt het onderbewustzijn voor de wil van overleven.
Dan zeggen ze hij is aan het vechten voor zijn leven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hier een antwoord geeft, komt dit dan uit je onderbewustzijn, of toch je bewustzijn, of beiden?
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderbewustzijn zegt doen .
En het bewustzijn zegt hoe te doen .
Dit alleen bij een plotselinge situatie .
Bij een normale rustige situatie is het alleen bij bewustzijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook dan wordt je 'onbewust' gevoed
We hebben (minstens drie aansturingsbronnen, ons bewustzijn, reflexmatig handelen ( ook in te programmeren zoals bij turners) en ons onderbewustzijn.
Ik denk dat steeds weer mensen onderschatten hoe vaak ze onbewust te werk gaan , maar het idee hebben dat ze bewust bezig zijn.
Per seconde krijgen we duizenden signalen binnen, deze worden gefilterd voor ons bewustzijn (gelukkig maar) in een heel klein aantal.
een deel daarvan wordt als niet relevant beschouwd , maar een groot aantal neemt ons onderbewustzijn op en stuurt daar oa. ons gemoed mee aan.
Dat zorgt er voor dat we als er gevaar dreigt, dat we ons dat niet bewust zijn maar al wel een naar gevoel krijgen.
Dit gevoel zorgt er oa. voor dat we beter voorbereid zijn wanneer het gevaar zichtbaar/duidelijk wordt maar helpt ons ook alerter te zijn voor bedrog of andere situaties waarin we schade op kunnen lopen.
Om onderbewustzijn maakt het dus mogelijk dat ons bewustzijn zich bezig houdt met veel minder impulsen waardoor we niet overprikkeld raken, als een onzichtbare gids leidt ons onderbewustzijn ons echter door het leven.
Zo ben ik er stellig van overtuigd dat geniale invallen en ideeen uit ons onderbewustzijn voortkomen, stomweg omdat deze in alle opzichten superieur is aan ons verstand
Daar mag echter iedereen anders over denken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ons onderbewustzijn bepaalt dus voortdurend wat we doen, zelfs als we denken een verstandelijk besluit te nemen, toetsen we dit aan ons gevoel.
Daarom is een eerste indruk vaak juist.
Dat betekend dat ons onderbewustzijn niet alleen veel slimmer maar ook veel sneller is dan ons verstand.
In het gunstigste geval luistert ons verstand naar de onderbewuste impulsen, doen we dit niet dan krijgen we daar later meestal heel veel spijt van.
Soms benoemen mensen het handelen vanuit het verstand
voortspruitend uit het hooft en wat meer uit het onderbewuste komt, vanuit het hart.
Je zou dus kunnen zeggen dat ons onderbewustzijn het hart van onze persoonlijkheid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ons onderbewustzijn nooit slaapt en altijd wakker en waakzaam is. Hoe vaak gebeurd het niet dat je onbewust iets doet en later denkt, raar dat ik reageerde op zoiets wat ik niet van mezelf had verwacht.

Je ingeving naar het brein is het samenspel van het resultaat van het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Onderbewustzijn zie ik als onbewust. Nu ik weet dat dieren onbewust leven. Hun wereld draait in mijn ogen dan ook op actie reactie. Hierbij is houding/gedrag de sleutel. Bij mensen is dat niet anders. Wij communiceren bewust met praten, schrijven etc. Maar onze houding/gedrag of zelf gevoelens vertellen een verhaal waarvan wij vaak onbewust zijn. Je kan dit zien als b.v. dat je aan een auto kan zien dat iemand haast heeft. Dat verteld niemand jou maar toch erken je de vorm van communicatie. Ook zal jou handelen afhankelijk zijn van die communicatie. Meeste mensen zijn er niet bewust van maar je kan het leren.

Onbewust handelen bij nood is meer je overleving instinct aanspreken. Hierbij is wilskracht, doel bewust etc werken de sleutel. Kijk maar naar de iceman.

Onbewust handelen in nood zonder kennis van zaken. Dit is iets wat ik nooit wil. Mensen trainen zich om te weten wat zij moeten doen in een nood geval. Als wij dat nooit geleerd hebben, dan zullen de meeste van ons in paniek raken. Nood en paniek = ellende.

Alles wat hier boven staat is te leren. Het kost alleen geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt +
Elke moment van de dag ...of nacht (ademen, knipperen met/bewegingen van je ogen, gelaatsuitdrukkingen)

Wanneer je je onderbewust zijn weet te plaatsen en kan herkennen kan je hier meer profijt uit halen (b.v. het aanvoelen 'van' of lering trekken uit eerdere situaties) dan wanneer het onderbewustzijn insneeuwt onder andere prikkels en waarnemingen. Dit zal dus van persoon tot persoon verschillen. (de ene gaat weg als ergens een nare sfeer heerst, de andere gaat hieraan voorbij want zijn zo gezellig aan het kletsen)
Soms kan het zelfs erg duidelijk zijn zoals bij slaapwandelen.

*complimenten voor je vraag!

----------------------------------------------------------------------
Je onderbewustzijn is het geheel aan processen in je geest waarvan je je niet direct bewust bent. De waarnemingen die je met je onderbewustzijn doet, worden ook in je geheugen opgeslagen. Later kunnen deze herinneringen opgehaald worden door zowel het bewustzijn als het onderbewustzijn. Je onderbewustzijn regelt heel veel dingen. Denk aan je ademhaling of het behouden van je evenwicht.
Je onderbewustzijn kan je helpen om mensen of situaties in te schatten. In je onderbewustzijn worden namelijk associaties gemaakt.

Je intuïtie is een direct resultaat van je onderbewustzijn. Je intuïtie is het resultaat van de inschatting van de situatie die je onderbewustzijn op dat moment maakt. Je onderbewustzijn registreert veel details van de omgeving en de situatie en vergelijkt deze in je geheugen met voorvallen die je eerder hebt meegemaakt. Op basis hiervan zul je een bepaald gevoel krijgen.
Als een persoon bijvoorbeeld een leugen vertelt, is dit vrijwel altijd waarneembaar. Bewust kunnen wij dit maar moeilijk waarnemen omdat wij zoveel andere prikkels te verwerken krijgen. Je onderbewustzijn kan dit echter wel opmerken. Je kan dan misschien niet plaatsen waar het onaangenaam gevoel door veroorzaakt wordt maar je intuïtie kan je wel beschermen tegen het maken van fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je complimenten, ja het is een bijzonder onderwerp, dat we nog lang niet geheel kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeker het geval! maar als je ergens voor openstaat kom je een heel eind!
Dat het onbewuste een enorme rol speelt in onze beslissingen in het dagelijks leven is iets waar we het allemaal, zo te lezen, wel over eens zijn. Hoeveel invloed is moeilijk te bepalen omdat het nu eenmaal het onderbewuste is. En hoe groot is dat en wat bevat het?Het is wel mogelijk flarden van het onderbewuste bewust te maken. Door middel van verschillende technieken kan je de inzichten krijgen, de aha erlebnis ervaren, doordat het onbewuste bewust wordt waardoor ineens puzzelstukjes op hun plaats vallen: aaah dáárom reageer ik daar altijd zo heftig op... etc.
Vooral heftige maar onlogische en onbegrijpelijke emoties zijn signalen dat er in het onderbewuste iets vast zit wat bewust gemaakt kan worden en geheeld kan worden.
Dit klinkt misschien wat zakelijk maar het zijn bijzonder emotionele en intense ervaringen die grote inzichten brengen.
Bijzonder is ook dat je je kan trainen om je bewust te worden in je droom dát je droomt en dat je de droom dan kan sturen met je bewuste. Dus net andersom.
Volgens mij is het belangrijk om je onbewuste bewust te maken voor zover dat kan. Oftewel: je bewustzijn te verruimen. We hebben echt veel meer in ons dan we denken. En er is nog veel meer te ontdekken. Er staat (gelukkig) wel een soort politieagent, een hele aardige maar hele alerte, bij de deur van je onbewuste kelder. Je onderbewuste zal nooit meer kennis vrij laten dan dat je aankan. Dat scheelt... ;-)
Wanneer je in staat bent bewust contact te maken met je onderbewustzijn kan je dezelfde manier gebruiken om ook contact maken met je bovenbewustzijn,
maar dat is weer een ander verhaal.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je..... ik denk ook ongeveer zo. Het staat bij mij allemaal niet vast, het is geen waarheid, ik heb geen vastomlijnde mening. Het is bij mij meer een gevoel. En ook dat is weer niet waar :-)
Maar moet ik nou ALWEER een + geven...?????????
Okee, jij je zin: + hahahahahahahahahaha
Kristal
13 jaar geleden
Hahaha Wendy! Dank je ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi dat je vertelt, van die soort van politieman die alles in de gaten houdt, sommige van ons proberen er wel eens langs te glippen, om daardoor meer inzichten te krijgen.
Even wat anders: mensen die last hebben van een emotionele blokkade, is dat ook niet een puur product van ons onderbewustzijn?
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet als je die blokkade bewust bent!
Kristal
13 jaar geleden
Ja precies Wendy. Ed, ik denk dat je de ene keer wel terug kan halen waarom je een emotionele blokkade hebt (bijv. door een trauma wat je je nog heel goed herinnert en waardoor je nu niet meer... vul maar in) , Of je ervaart een emotionele blokkade en hebt geen flauw idee waar die mee te maken heeft, waar die vandaan komt. En dan lijkt me dat een produkt van het onbewuste. Wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie regelmatig tijden een sessie, dat blokkades keurig zijn weggestopt en volkomen onzichtbaar zijn, maar wel voor lichamelijke en/ of psychische problemen zorgen, dus lijkt het waarschijnlijk dat het een product is van ons onderbewustzijn.
Veel mensen weten niet eens dat ze een blokkade hebben.
het is zeker niet altijd een traumatische ervaring, maar vaak een optelsommetje, b.v. jaren lang niet gewaardeerd worden.
Kristal
13 jaar geleden
Oh ja natuurlijk! Die optie is er ook; dat je niet eens wéét dat je een blokkade hebt...
Wat fijn dat je ze kan zien, alleen het benoemen van een onbewuste blokkade kan mensen al helpen maar jij doet veel meer. Mooi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: je zegt dat die mensen niet eens weten dat ze een blokkade hebben: maar ze zijn zich wel bewust van de problemen die daaraan ten grondslag liggen.
Dan is het toch vreemd, dat ze zich niet realiseren, dat de prolemen ergens vandaan moeten komen? Is dat dan misschien vermijden? Ik bedoel: als je jarenlang niet gewaardeerd wordt, dan heeft dat uiteraard gevolgen. Dat is naar mijn idee logisch? En vermijd je dan bewust? Wat vind jij daarvan?
Kristal
13 jaar geleden
Ach Wendy, er zijn zoveel mensen die een klacht puur op zichzelf staand zien. Die dat niet verbinden met een blokkade door het door Ed genoemde niet gewaardeerd worden. Of bedoel je het anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze zich niet bewust realiseren dat er een blokkade is op onbewust niveau snap ik, maar als alles 1 is (bewust en onbewust) dan maakt dat toch niet uit in feite?
Oef....ik kan zo ontzettend moeilijk verwoorden wat ik denk.
Mensen hebben een klacht en willen die bestrijden. Soms lukt dat, maar meestal niet, omdat die klacht onderdeel is van andere zaken, andere problemen, meestal liggend in het verleden. Dus de klacht komt terug, of een andere komt boven. Die kan je ook weer proberen te bestrijden etcetc. Vicieuze cirkel effect. Dat is 1 deel. Het oppervlakkige deel zeg maar.
Maar ze weten dondersgoed, dat er meer is, dat het probleem dieper zit, alleen durven ze dat niet aan te pakken of te voelen, omdat dit eng is. Dus ze vermijden dat, en proberen het oppervlakkige nog standvaster aan te pakken, hopend dat dit werkt.
Ik generaliseer, maar even om iets duidelijk te maken.
Dus: ze weten wel dat er meer is op een diep niveau, maar blokkeren dat, vermijden dat, omdat het te moeilijk is.
Dus uitgaande van het idee, dat bewust en onderbewust 1 geheel is. Je vermijd dus bewust problemen (blokkades) aan te pakken.
Heb ik mezelf nu iets duidelijker gemaakt? Moeilijk vind ik het!!!
Kristal
13 jaar geleden
Je bedoelt: als je jaren lang niet gewaardeerd wordt heeft dat uiteráárd gevolgen. Dat weet iedereen? Uhm, bijvoorbeeld dat iemand dan op zijn werk nooit verder komt omdat hij denkt: dat kan ik toch niet. Dan zal hij zich steeds minderwaardiger voelen want collega's stromen door maar hij zit daar maar. En krijgt dan last van zijn maag. Die man gaat dan naar de dokter voor maagpijn. Maar heeft geen notie dat het wel eens met zijn vader te maken kan hebben die hem altijd voor niksnut uitmaakte. Wij, en velen met ons, zullen gaan uitzoeken waar die maagpijn vandaan komt, maar er zijn ook mensen die je raar aankijken als je aangeeft dat hun maagpijn misschien wel met hun stress te maken heeft... yeah right... Niet iedereen heeft bewust dat jarenlange stress om wat dan ook lichamelijke en/of fysieke nadelige gevolgen kan hebben. Wie dat wel heeft kan inderdaad bewust vermijden blokkades aan te pakken. En dat kan ik heel goed begrijpen. Je helpt jezelf er niet mee natuurlijk maar soms voel je van tevoren dat je een innerlijke beerput gaat openen en daar kan je bang voor worden als je niet weet dat je onderbewuste dat agentje bij de beerputdeur heeft staan die niet meer doorlaat dan je aankan.
Ach Wendy, dit is een materie die gewoon lastig is te verwoorden, het kost tijd om dat verstaanbaar te maken voor elkaar, je doet het heel goed volgens mij. Tenzij je na deze reactie zegt: maar dat bedoél ik helemaal niet hahaha.
Maar dat kan dan ook altijd nog aan mij liggen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk ligt dat aan jou!!!
Waaaaaahahahahahahahhahahha!!! Geintjuuuuh! Ja, dit bedoel ik wel, met dan weer een vraag: ik haal een stukje van je tekst aan:
"Wij, en velen met ons, zullen gaan uitzoeken waar die maagpijn vandaan komt, maar er zijn ook mensen die je raar aankijken als je aangeeft dat hun maagpijn misschien wel met hun stress te maken heeft… yeah right… Niet iedereen heeft bewust dat jarenlange stress om wat dan ook lichamelijke en/of fysieke nadelige gevolgen kan hebben." Dan ga je er dus vanuit, dat mensen dat niet weten... mijn ervaring is, dat bij ietsje doorvragen, mensen dat weldegelijk weten! Maar het niet WILLEN weten, om redenen die je hier ook boven omschrijft. Uit angst dus. Dat is vermijden naar mijn idee en dat wordt "bewust" gedaan, als je uitgaat van een scheiding tussen bewustzijn. En ik vraag me dus af, of die scheiding er is.....of dat wij die kunstmatig maken. Dank voor je bemoedigende woorden... ik raak er een beetje ontmodigd van, omdat dit punt ook elders bij het antwoord van Cryo besproken wordt en ik me niet duidelijk kan maken naar mijn idee.... of omdat het onzin is wat ik voel, kan ook natuurlijk ;-) Het is best fundamenteel namelijk, naar MIJN idee.
Kristal
13 jaar geleden
ja hee als je woorden als ontmodigd gaat gebruiken, hoe moet ik het dan nog snappen? Looool ;-))))) Soms kan het niet willen weten zoo sterk zijn dat je hetgeen je niet wilt weten, herinneren, in je onderbewuste laat zakken met een zak stenen verzwaard. Dan moet je echt gaan _graven_ om het naar boven te halen dat je het al die tijd niet onder ogen hebt willen/ kunnen zien.
Maar als jij bij iemand doorvraagt en iemand met een stug gezicht en stem reageert en b.v. zegt: "wat een onzin, alsof mijn maag iets met stress te maken heeft..." dan zou je kunnen vermoeden dat het onderzoeken naar oorzaken bewust vermeden wordt. Wat ieders goed recht is trouwens.
Maar die scheidslijn, ik denk echt dat die er niet is, dat bewust zijn sterk beinvloed wordt door het onderbewuste en dat bewust zijn een uitlaatklep kan zijn, een manifestatie kan zijn, voor het onderbewuste. Als vloeibaar in elkaar overlopende energieen, redelijk vaak zelfs niet te onderscheiden van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahahahaha.....gisteren naar de opticien geweest en moet heeeeeel erg nodig nieuwe glazen!!! Dus dat gebruik ik als superflauw maar terecht excuus ghihihi. Tuurlijk, is zeker ieders goed recht.
Zijn we het eens, denk ik, over de mogelijkheid, dat bewustzijn, onderbewustzijn, vrij wil, intuitie etcetcetc allemaal 1 samenwerkend geheel zijn en dat in hokjes stoppen niet nodig is?
Dan zou de vraag van Ed "Wanneer bepaalt ons onderbewustzijn wat we doen?" een wat vreemde vraag zijn...omdat het onderbewustzijn niks BEPAALT. Hoe vind je die?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft zo een bijzondere discussie, ik had een vrouw bij me voor een sessie, van een jaar of 75 , want ze vond het zo interessant, maar had verder geen reden om te komen, alleen vond ze een sessie wel erg interessant.
Zo raakte we aan de praat en ineens begon ze over haar paniekaanvallen de laatste paar maanden, als ze op het water aan het varen was.
Ze begreep hier niets van want ze kon zwemmen en hadden al jaren lang een zeilboot.
Toen de sessie echt begon, de energie begon te stromen, kwamen er bij mij beelden van een zwembad waar ze als meisje van 14, door een jongen telkens weer onder water geduwd werd en ze in grote paniek en huilend het zwembad verliet.
61 jaar lang zat deze ervaring in haar onderbewustzijn,( blokkade) zonder dat ze er erg in had en nu ze 75 was kwam het er uit als een paniek voor water.
Met zeer grote verbazing hoorde ze mijn verhaal over het zwembad dat ik zag en toen vertelde ze, dat ze zelfs de naam van de jongen, die dat bij haar deed, nog wist, zo een indruk had het op haar gemaakt.
Haar hele leven lang was ze in de veronderstelling geweest, dat ze er geen last van had.
Ons onderbewustzijn is zo ongekend groot en dominant aanwezig, het is onze bibliotheek van ons leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben een weekje met vakantie. Doei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Ed!!!
Ik ga diep nadenken deze week ;-)
Fijne vakantie nogmaals!
Kristal
13 jaar geleden
Mooi, je verhaal Ed :-) Ja zo kan het gaan, ik ken meer zulke voorbeelden.
Ed, heb een fijne vakantie !
Kristal
13 jaar geleden
Wendy, ik vond dat wel een mooie conclusie van je lol. Ik liep grinnikend naar mijn werk.
Later dacht ik : je gooit ook wel gelijk de hele rataplan bij elkaar haha, het lijkt wel groentesoep. Maar wie weet heb je bijzonder gelijk!! ;-))
Kristal
13 jaar geleden
Ed ja, het onderbewustzijn is inderdaad indrukwekkend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Is heel gezond.... de hele rataplan door mekaar gooien.
Groentensoep trouwens ook!
Dat vind ik zo leuk aan jou, dat je ervoor open staat!
Kristal
13 jaar geleden
:-)) Wendy ik kan er bijzonder van genieten als je met van die verrassende uitkomsten komt waardoor ik even een kronkel in mijn gedachten moet maken. En wat ook fijn is is dat we het verder open laten, alles kan, zelfs niets kan ;-)))
Ook al hebben we onze eigen ideeen en ervaringen natuurlijk. Ik zit het nog eens te lezen en vind nog steeds dat het erg logisch is wat je concludeert :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het brainstormen vind ik gewoon leuk. Net effe anders kijken.
Geinig dat je de conclusie logisch vindt. Ik ergens ook. Maar moet het toch nog weer es goed doordenken :-)
Kristal
13 jaar geleden
Hahaha, ik ook ja,
zowel het brainstormen als het er weer over nadenken :-)
De vraag is te breed voor een simpel antwoord, toch zal ik het proberen. Onderbewuste processen beslaan het deelgebied cognitieve psychologie. Als ik de vraag goed begrijp bedoel je te vragen in hoeverre onderbewuste (automatische) processen verantwoordelijk zijn voor menselijk gedrag. Dit verschilt natuurlijk per type gedrag, denk aan bijvoorbeeld alleen al het verschil tussen beweging en denken. In het algemeen is het misschien handiger om te kijken naar de andere kant, het bewustzijn. Dit wordt door cognitief psychologen het 'werkgeheugen' genoemd. In het werkgeheugen wordt informatie actueel gehouden en bewerkt door een drietal processen waar ik niet verder op in zal gaan. Echter is voor deze processen al een hele hoop onderbewuste processen dat eraan ten grondslag ligt.

Om het kort te beantwoorden, ten alle tijden zorgen onderbewuste / automatische processen voor een goed verloop van gedrag. Voor het semi-'levende', eigenwillige onderbewustzijn met verlangens en behoeften zoals Freud dat beschreef is echter geen wetenschappelijke bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, stof om over na te denken, dank je.
+
Ik denk in nood.
Ik heb in mijn jeugd nog een liefje gehad die ik
onsetend graag zag, maar mijn onbewust zijn zei me dat ik moest stoppen met die relatie.
Nu na die vele jaren weet ik dat de liefde niet wederzijds
was .
Maar ik denk nog alle dagen aan haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi voorbeeld, dank je.
+
Toch nog een antwoord, omdat de rest van de vragen op GoeieVraag momenteel erg slecht zijn.

Je onderbewuste zorgt ervoor dat je boos wordt, dat je verdrietig wordt, dat je vreugde voelt. Zonder je onderbewuste zou je je alles moeten herinneren en zou je alles paraat moeten hebben. Ik denk dat het leven dan echt een hel is. Dat je alles zou moeten onthouden, en zelfs de hele slechte ervaringen en situaties. Die zou niks kunnen verdrukken, je kunt niks even parkeren.

Je onderbewuste is er altijd, en zal je altijd sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
eigenlijk bepaalt ons onderbewustzijn altijd wat we doen.
kunnen we niet omheen.
soms lijkt het of we erdoor gestuurd worden.
verzet helpt niet, het blijft zich gewoon aandienen.
je bewust zijn van dit feit en naar binnen duiken in je eigenste zelf, ernaar luisteren, is een klus van formaat. voor mij tenminste wel. vooral omdat ik meer een 'doener' ben en daardoor niet altijd stil ben (of kan zijn) en luister naar de diepere signalen van mijn binnenste.
het me hiervan bewust zijn helpt me mijn onderbewust-zijn gewaar te worden en erachter te komen waarom van alles gaat zoals het gaat.
interessant en ook moeilijk, maar spannend en giga-de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ja, een echt avontuur :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moeten we nog veel leren he?
Mooi antwoord!
+1