Hoe kan je bij een intelligent persoon zijn laag EQ accepteren of verbeteren?

Zie link. www.heinpragt.com wat ik daaruit opmaak is heel divers. door op/aanmerkingen in zijn gedrag heeft hij niet door dat hij andere heel erg kan kwetsen. (intra-persoonlijkheid) innerlijk/gevoel/gedrag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Een laag EQ accepteren gaat makkelijker wanneer je niet veel in aanraking hoeft te komen met die persoon. Mocht het een collega of buren betreffen, dan kun je je contact beperken tot het hoogst nodige en verder op afstand houden.
Kun je het niet laten, dan zóú je de persoon in kwestie kunnen proberen duidelijk te maken -door hem/haar er keer op keer te wijzen- dat hij/zij kwetsend bezig is met zijn/haar uitspraken. Maar wat er in zit krijg je er niet makkelijk uit en dan kun je je afvragen of het je het waard is om de omgang (die wellicht tot dan toe redelijk is, doordat je afstand houdt) te verslechteren.

Mocht deze persoon met een laag EQ dichtbij je staan (familielid bv.) dan kun je het beste hem of haar regelmatig een spiegel voorhouden. Als je die spiegel voorhoudt, kun je het het beste dik inpakken met humor, dat is voor de betreffende persoon gemakkelijker te accepteren, want soms zijn deze mensen eigenwijs en nemen niks van anderen aan, maar een 'grapje' moet natuurlijk altijd kunnen.
Een grapje met een 'spiegelboodschap' dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als mensen een laag EQ hebben, wil dat ook zeggen dat ze boodschappen die op EQ gericht zijn, moeizaam zullen begrijpen. Je zult dus heel duidelijk moeten zijn in wat je verwacht en het gedrag waar je jezelf aan ergert, letterlijk moeten benoemen.

"Als jij zo vaak snauwend tegen mij praat (benoem gedrag) dan geeft dat mij het gevoel dat je liever hebt dat ik er niet ben en dat ik er alleen maar ben om jouw troep op te ruimen en jouw eten te koken (benoem gevoel dat jij er van krijgt). Dus probeer in het vervolg om wat minder tegen me te snauwen." De persoon met het lage EQ zal dit gevoelsmatig helemaal niet meekrijgen maar er wel over na gaan denken en begrijpen dat het niet leuk is voor jou.

Verder: betrek het niet te veel op jezelf want daar word je ongelukkig van en de persoon met het lage EQ heeft het niet eens in de gaten. Maak het concreet en draai er niet om heen. Er is niks moeilijker dan 'emotioneel gedrag aanleren' als je het van nature niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is meer op het moment zelf, dat je een reactie geeft terwijl ik dan beter mijn mond kan houden, ook niet makkelijk...+ voor je uitleg!
Als je zelf een normaal/hoog EQ hebt, kun je begrijpen dat een ander dat niet heeft.
Dus met wat meer hartelijkheid en geduld reageren, dat triggert hun zelfvertrouwen en daardoor laten ze meestal meer gewenst gedrag zien.
Zo kun je dus ook hun EQ verbeteren, ze met respect behandelen en niet ze de gek aansteken, dat is waarschijnlijk in het verleden bij deze personen al veel te vaak gebeurt en dat verergert hus sociaal functioneren.
Vriendelijkheid kost niets maar is vaak onbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de persoon nog jong is en een heel hoog IQ heeft zou het enorm helpen door NIET alleen, nog meer moeilijke lesstof erin te pompen, klassen over te slaan enz, wat zowel het kind als de ouders vaak graag willen MAAR ALLE aandacht op de sociale ontwikkeling te gooien, veel met en voor andere mensen laten doen.

Let wel, van mij mag zo'n kind thuis best een boek op universitair niveau lezen maar na schooltijd verplicht activiteiten waar veel sociale acties in zitten ipv achter de computer zitten en nog slechter in omgang met mensen worden.

Als mensen eenmaal volwassen zijn is het denk ik moeilijk, het grootste probleem is volgens mij vaak dat alleen de OMGEVING het als een probleem ziet, zij zelf vinden het vaak onzin. Accepteert iemand zelf dat hij/zij sociaal zeer zwak is dan zou ik ook zeggen, dwing jezelf om veel te oefenen, ga op een toneelvereniging of zo.

Accepteren kan ik het zelf alleen door er met een grote boog omheen te lopen vrees ik