Hebben wij een aantoonbaar geweten?

Of is het geweten slechts een conditionatie voortkomend vanuit massaal of zelfgecreerd moraal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Aantoonbaar = aangetoond kunnende worden.
Een geweten valt hier niet onder. Het antwoord luidt dus nee.

2e vraag:
Moraal = Ideeën hebben over goed en slecht.
Persoonlijk moraal = synoniem voor je geweten.

Een leuk stukje hierover vind je in de tweede link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij hebben een geweten omdat een geweten ondersteuning van soortgenoten bevordert en die ondersteuning maakt ons tot een van de succesvolste en talrijkste grote dieren op Aarde.
Ik denk dus dat het geweten een toevallig door de evolutie gestimuleerde eigenschap is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het droevige in deze tijd is, dat veel mensen denken dat je met een geweten wordt geboren. Dat is echter perse niet zo. Gewetensvorming is onderdeel van het socialiseringsproces. Je kunt iets overnemen van je omgeving, maar heel vaak is dat toch niet voldoende.
Gewetensvorming moet een onderdeel van de opvoeding zijn. De mens is van nature meer gericht op bevrediging van eigen lustgevoelens. Lees eens ""Het diner"" van Herman Koch, dan wordt het je koud om het hart.

Mensen zonder geweten, zijn anti-sociaal en gevaarlijk.