Wanneer wordt er een nek kraag gebruikt?

Mijn moeder is na een val opgehaald door een ambulance. Zij heeft 24 uur op de grond gelegen waar zij zelfstandig kon ademen. Toen zij door het ambulance personeel is omgedraaid (lag op haar buik) kreeg zij binnen een kwartier moeite met ademen. Er is geen nekkraag gebruikt, terwijl er ernstig wervel letsel was. Wanneer wordt een nek kraag gebruikt? Hoort een patiënt niet eerst gefixeerd te worden voordat er bewogen wordt?

Toegevoegd na 4 minuten:
(Zij had uitval aan benen en armen en was bij bewustzijn, later, in het ziekenhuis bleek dat zij een dwarsleasie had) Het lijkt wel alsof her verplaatsen haar toestand heeft verergerd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat je deze vragen aan je huisarts moet stellen. Heel veel sterkte voor jou en je moeder, verschrikkelijk dit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor zover ik weet doen ze dat alleen als ze nekletsel vermoeden, na een ongeval of aanrijding bijvoorbeeld, Bij een val - waar niemand bij is - is het vrij ongebruikelijk. Ik weet niet of je het ambulancepersoneel iets verwijten kunt in deze, maar het is wel heel heel erg. Heel veel sterkte.

Het beste antwoord

Een nekkraag, nekspalk of Stiffneck is een hulpmiddel dat door ambulancediensten wordt gebruikt om de nekwervelkolom te immobiliseren indien er een verdenking bestaat op wervelletsel of wanneer er een hoogenergetisch trauma heeft plaatsgevonden.

Bij een slachtoffer met een nekkraag moet nog steeds manuele fixatie van het hoofd worden toegepast om onnodige bewegingen te voorkomen. Alleen een nekkraag is niet voldoende om volledige bescherming te bieden tegen verergering van nekletsel. Het slachtoffer dat na immobilisatie van de nekwervelkolom een nekkraag heeft omgekregen moet vervolgens op een spineboard geïmmobiliseerd worden zodat de gehele wervelkolom, inclusief hoofd en nek niet meer bewogen kunnen worden. Pas wanneer de headblocks geplaatst en het slachtoffer geheel vastgespind is op de wervelplank mag de manuele fixatie worden.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit heb ik inderdaad gelezen, echter hebben omstanders ten tijde van het ongeval aan het ambulance personeel gevraagd of er geen nek kraag om moest, waarop geantwoord werd dat dit niet altijd meer hoeft