Wanneer is wetenschap ook echt wetenschap en bijvoorbeeld geen theorie or idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een wetenschap is ook echt wetenschap wanneer een stelling wordt gefundeerd door (meerdere geverifieerde/gefalsifieerde) waarnemingen en zij toetsbare voorspellingen kan doen. Dat itt tot bijvoorbeeld hypothesen dat veronderstellingen (ideeën) zijn die nog bewezen moeten worden door waarnemingen en voorspellingen.

De grenslijn is niet altijd precies te trekken omdat niets echt absoluut bewezen kan worden beschouwd omdat er uitzonderingen die de stelling (theorie) zouden kunnen onderuit halen niet uitgesloten kunnen worden.

Misschien is de wiskunde wel een apart verhaal. Dat heet ook niet voor niets wiskunde (weetkunde) omdat soms geacht wordt dat slechts daar echte absolute kennis kan worden verkregen en bewezen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wiskunde is idd een uitzondering, daar kan men voor een reeks getallen daadwerkelijk aantonen dat iets zo is. Of een stelling als absoluut beschouwen. https://healthimpactnews.com/2014/mathematical-proof-vs-scientific-proof-are-they-the-same/
Wetenschap is geen verzameling van vaststaande "feiten" waaraan niet getornd kan worden, zoals bijvoorbeeld een religie dat is. Wetenschap is een methode om uit te zoeken hoe de wereld werkt, door eerst te bedenken hoe het zou kunnen werken, en daarna blijven uitproberen, uitrekenen, testen, controleren, bewijzen verzamelen etc. tot je altijd dezelfde voorspelbare uitkomsten krijgt en dus kunt stellen dat iets waar is.

Dat is vaak niet zo makkelijk als het lijkt. Zo zijn er bijvoorbeeld allerlei onderzoeken die je niet kunt doen omdat ze niet ethisch of gewoon technisch niet haalbaar zijn. Maar dankzij de wetenschap(pelijke methode) weten we dus heel veel dingen WEL zeker, en kunnen we die kennis gebruiken en altijd de uitkomst voorspellen.

Maar wetenschap is nooit "af", veel van wat ooit beweerd of aangetoond is en voor waar wordt aangenomen, kan door nieuwe gegevens weer helemaal op zijn kop gezet worden. En daar staat "de wetenschap" dus ook altijd voor open. Sterker nog , het MOET juist. De geschiedenis heeft namelijk wel aangetoond dat je met gebrekkige gegevens en onjuiste aannames de meest absurde "waarheden" kunt verkondigen (dat kan op tot op de dag vandaag trouwens nog steeds ; kijk maar eens in het alternatieve circuit) , die met nieuwe kennis , meetmethodes, berekeningen en dergelijke inmiddels al lang achterhaald is. Er wordt dan ook zeer veel slecht gebruik en zelfs misbruik gemaakt van de wetenschap, en niet altijd met zuivere bedoelingen.

Een theorie is in dit geval niet een mogelijke aanname zoals het dat in het normale taalgebruik is, (dat noemen we in de wetenschap eerder een hypothese) maar een complex van wetten en regels en keer op keer bewezen patronen , die praktisch toepasbaar is geworden en altijd geldt. De kans dat iemand daar echt de bodem nog een keer uit weet te halen, is dan ook zo goed als nihil. De theorie kan echter wel altijd nog aangescherpt, uitgebreid en verbeterd worden, maar de basis staat als een huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een theorie is een beschrijving van de werkelijkheid. Een theorie kan juist of onjuist zijn.

Voorbeeld:
--  De theorie dat de aarde rond de zon draait is, voor zover bekend, juist.
--  De theorie dat de maan van kaas is gemaakt is, voor zover bekend, onjuist.

Wetenschap is de voor zover bekend beste methode om
--  nieuwe theorieën op te stellen
--  te bepalen of een theorie juist of onjuist is.

Wetenschap is dus vooral een *methode*, het is beslist geen geloof, en het is ook geen verzameling theorieën.

Cryofiel