Hoe hebben ze de mondbewegingen gemaakt van het paard mister Ed? (Tv serie jaren zestig)

Het gaat mij om de techniek van toen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er bestond lange tijd twijfel over hoe men Mister Ed zijn lippen liet bewegen. De makers hielden lange tijd vol dat er pindakaas over het tandvlees van het paard werd gesmeerd: het paard zou hierdoor zijn lippen gaan bewegen om de pindakaas weg te krijgen.
Bijna veertig jaar na de laatste aflevering kwam de maker echter met een andere verklaring. In het eerste seizoen werd er een nylon draadje aan het halster gebonden met het losse eind in de mond: de bewegingen zijn de pogingen van de ruin om het draadje uit zijn mond te krijgen. Tegenstanders waren ervan overtuigd dat er aan de nylon touwtjes werd getrokken. Men kan op de beelden echter duidelijk zien dat het touwtje niet strak staat. Alan Young heeft later verteld hoe na het eerste seizoen het touwtje niet meer nodig was: Bamboo Harvester leerde om zijn lip te bewegen wanneer de trainer buiten beeld zijn hoef aanraakte.
Uiteindelijk kregen Young en de ruin zo'n goede band dat hij leerde om zijn lippen te bewegen wanneer Young stopte met praten. Het verschil is goed te zien wanneer men het eerste en het tweede seizoen vergelijkt. In het eerste seizoen beweegt het paard veel meer met zijn boven én onderlip, en gebruikt soms ook zijn tong om het touwtje uit zijn mond te werken. Vanaf het tweede seizoen beweegt Mister Ed tijdens het praten alleen zijn bovenlip, en men kan zien hoe hij beter op Young let, wachtend op zijn trigger.
SimonV