Waardoor duurt onze zomertijd 2 maanden langer dan de wintertijd?

De zomertijd beginnend eind maart liep vroeger tot het laatste weekend van september. Maar sinds 1996 hebben we (Nederland en de rest van Europa) er onder druk van de Britten en de Ieren nog een maand bijgedaan om de zomertijd met die in het Verenigd Koninkrijk te synchroniseren. De zomertijd loopt tot het laatste weekend van oktober.

Nu gebruiken wij een dubbele zomertijd wat wil zeggen dat we in de winter 1 uur en in de zomer 2 uur voorlopen op de UTC (UTC is bijna gelijk aan Greenwich Mean Time (GMT)), omdat we in principe in dezelfde tijdzone liggen als Greenwich. Het Verenigd Koninkrijk echter is de zomertijd 1 uur voor op UTC.

Dus de vraag kan ook anders gesteld worden: Waarom (lijken?) de Britten de zomertijd een maand langer te willen hebben? Of begint daar de zomertijd ook een maand later?

Deze vraag is zo ongeveer al eerder gesteld, maar de antwoorden waren niet echt duidelijk/bevredigend:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/overig/vraag/163407/leven-maanden-zomertijd-wintertijd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd#Europa

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De zomertijd duurt 2 maanden langer dan de wintertijd omdat de zon in de zomer langer boven de horizon staat. Om deze reden wordt de klok in de zomer een uur vooruit gezet, zodat we meer licht hebben in de avond.
Bronnen:
4 maanden geleden