Hoe diep kan een mens in de zee duiken zonder zich in een druk cabine te begeven? En wat gebeurt er dan in het ergste geval?

Dat het ongezond is om te diep te duiken is mij bekend. Maar hoe ver kun je gaan, en wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.2K

Antwoorden (3)

sport duiker gaan over het algemeen niet dieper dan 20 meter. en 40 meter is voor de mens wel een beetje het maximum. maar het gevaar zit in het omhoog komen. als je van 40 meter naar boven komt moet je daar zeker 10 minuten over doen. doe je dit sneller komt er stikstof in je bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die zich met een gewicht de diepte in laten trekken en tot 162 meter komen. Risico op caissonziekte is er dan niet omdat je maar heel weing lucht meeneemt en maar heel kort op grote diepte blijft. 162 meter is een recorddiepte en niet weggelegd voor normale stervelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je er voor zorgt dat je geen lucht meeneemt, is de diepte die je kunt bereiken eerder afhankelijk van hoe lang je je adem kunt inhouden. In dat geval is het ergste dat je kan overkomen, dat je bewusteloos raakt en verdrinkt.
Hoe dieper je onder water gaat, hoe groter de druk. Aangezien je lichaam voor het grootste deel uit water bestaat, zijn alleen de luchthoudende ruimtes (longen, holtes, darmen) een probleem. Als je zorgt dat er dus ook geen lucht in die ruimtes zit, kun je dus zonder problemen een heel eind komen.
Als je wel lucht meeneemt, dan ligt de grens rond de 40 meter. Verschillende natuurkundige wetten gaan dan een rol spelen. Je kunt dan een stikstofnarcose oplopen, zuurstof vergiftiging, en nog een heel lijstje. Als je in dat lijstje geinteresseerd bent, zeg het maar...