Een paar dagen na volle maan of nieuwe maan is het springtij. Dan is het hoogwater hoger en het laagwater lager dan normaal. Dat komt doordat de aantrekkingskracht van de zon dan versterkend werkt op die van de maan: ze staan dan in één lijn ten opzichte van de top van de vloedberg. Het is een paar dagen na volle maan, omdat de getijdenbeweging ontstaat op het zuidelijk halfrond, de enige plek op aarde waar de oceanen met elkaar in verbinding staan. Het duurt een paar dagen voordat de getijdengolf hier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naast de maan heeft ook de zon een grote invloed op het getij. Als de zon en de maan op één lijn met de aarde staan, wordt er extra hard aan het water getrokken. Hierdoor ontstaat extra hoog water en extra laagwater. Dit heet springtij. bron
13 jaar geleden
Springtij treedt op bij nieuwe maan en bij volle maan, wanneer de zon, de aarde en de maan min of meer op één lijn staan. Daardoor is de totale kracht op de watermassa het grootst. Hierdoor is de waterstand tijdens hoogtij hoger en tijdens laagtij lager.

Het getij zoals het in Nederland wordt waargenomen wordt vooral veroorzaakt door de invloed van maan en zon op het water van de Zuidelijke Ijszee. Omdat de vloedgolf tijd nodig heeft om bij Nederland te komen, treedt springtij in Nederland twee (Vlissingen) tot twee en een halve dag (Dollard) ná volle maan op.
Bronnen: