Hoe kun je weten hoeveel zwavelzuur je nodig hebt, als je een zwavelzuuroplossing moet maken van 0,05M?

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen.
Je mag ook een aantal hints geven hoor! Hoeft niet gelijk het antwoord te geven. Ik kom er niet uit.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ben al zover gekomen dat ik uitgerekend heb dat je voor 0,05M zwavelzuur, 4,904 gram zwavelzuur nodig hebt? (98,08×0,05)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (3)

Zwavelzuur is een vloeistof, dus het lijkt mij handig als je de molariteit van de oplossing die je tot je beschikking hebt opzoekt. Daarna kan je eruit doorrekeken door de molariteit die je nodig hebt te delen door de molariteit die je wilt hebben, bijvoorbeeld als je een 0,2M oplossing tot je beschikking hebt, 0,05/0,2= 1/4. Als je dus 20 ml wilt hebben, heb je 5 ml van de 0,2M oplossing nodig en 15 ml water. (5/20)

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per liter oplossing.
Denk er om dat geconcentreerd zwavelzuur pro analyse meestal 96 % is.
Maar ook daarvan kun je niet uitgaan, je zult dus moeten titerstellen.
Dat kan het beste acidimetrisch , dus met een basisch zout.
Het stellen op loog is niet handig, Ook met soda is het lastig, omdat deze enorm vocht aantrekken, wat geconcentreerd zwavelzuur zelf ook doet.
Denk er wel om dat zwavelzuur tweewaardig is en 0.05 M in wezen 0.1 N is.
Je nauwkeurigheid van werken bepaalt het aantal cijfers achter de komma.
Je werkt met zeer agressieve hygroscopische stoffen die (mede daardoor) erg van de opgegeven waarde kunnen afwijken.
Vandaar titerstellen met op de juiste wijze gedroogde stelzout en de juiste indicator / pH.
Deze laatste is sterk afhankelijk van je stelzout.
Vergeet -vooral bij het verdunnen van de zwavelzuur -
NIET, je veiligheidsbril te dragen en het zuur niet in een maatkolf te gieten waar water in zit, dus verdunnen in een bekerglas gevuld met ongeveer 1/2 liter KOUD demiwater.
Na afkoelen kwantitatief overspoelen in maatkolf en afvullen tot 1 liter en/of titerstellen, bij welke laatste een maatcilinder ook afdoende is.
Wel goed homogeniseren voor het stellen.
Succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je uit verdunningen werkt, moet je rekening houden
met dichtheid veranderingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt om de berekening en niet hoe je het moet maken gelukkig, want zwavelzuur is een goedje waar je niet zonder begeleiding en zonder bescherming mee bezig moet zijn. Heel erg gevaarlijk spul.

Nu de berekening :
0,05 M(olair) betekten 0,05 mol per liter.

1 mol zwavelzuur weegt :
H2SO4

2 x H = 2x1 = 2 gram
1 x S = 1x32 = 32 gram
4 x O = 4 x 16 = 64 gram

Totaal weegt 1 mol zwavelzuur dus 98 gram.

Dus 0,05 mol zwavelzuur weegt 0,05 x 98 = 4,9 gram.

Dus als je 4,9 gram zwavelzuur in 1 liter water oplost, heb je 0,05 M H2SO4.

Als je het niet begrijpt, laat even weten, dan help ik je er wel verder mee.

Succes !