Volgens een hypothese zou dit kunnen.

In tegenstelling tot normale materie heeft donkere materie geen interactie met de elektromagnetische kracht. Dit betekent dat het geen licht absorbeert, weerkaatst of uitstraalt, waardoor het extreem moeilijk te herkennen is. In feite hebben onderzoekers het bestaan van donkere materie alleen kunnen afleiden uit het zwaartekrachteffect dat het lijkt te hebben op zichtbare materie.

Onlangs heeft een team waarnemingen van de Hubble-ruimtetelescoop en de Very Large Telescope gebruikt. Door gegevens te combineren, konden ze gravitatielenskaarten met een hoge resolutie maken van enkele clusters van sterrenstelsels. Ze vonden sterke lenseffecten rond verschillende individuele sterrenstelsels binnen de clusters.
Dit betekent dat donkere materie dicht geclusterd moet zijn binnen individuele sterrenstelsels, aangezien alleen dichte donkere materie een sterke zwaartekrachtlens kan creëren. Met andere woorden, donkere materie lijkt veel sterker te klonteren dan we dachten.
Om het soort dichte klonten te vormen dat in dit nieuwe resultaat te zien is, moet in ieder geval een deel van de donkere materie behoorlijk koud zijn. De grote vraag is hoe het zo koud kon worden. Een idee is dat donkere materie met zichzelf interageert. Wanneer donkere materie door de zwaartekracht wordt samengeklonterd, kunnen donkere materiedeeltjes botsen op een manier waarbij energie vrijkomt, waardoor donkere materie afkoelt. We zien dit soort afkoeling in gewone materie, maar gewone materie doet dit door lichtenergie vrij te geven.
SimonV
9 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Goed gevonden!
Ik begrijp dat het 'hoe' nog een raadsel is. Maar da's ook niet zo gek wanneer je bedenkt hoe weinig we nog van dit spul weten.
Thecis
9 maanden geleden
Of DM energie af staat in ook nog maar de vraag. We weten niet wat het is. Tot nu toe alleen nog maar hypothesen. Maar de observaties, ook die van mogelijke donkere sterren, zijn wel heel gaaf en we wachten met spanning op de nieuwste insights.
erotisi
9 maanden geleden
Zou dat dan donkere energie zijn?
Thecis
9 maanden geleden
@Erotisi
Zou wat donkere energie zijn?
erotisi
9 maanden geleden
Of DM energie af staat in ook nog maar de vraag
Thecis
9 maanden geleden
Inderdaad, we weten er nog (bijna) niets van. Het zou naar zo kunnen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Thecis heeft me ooit eens gewezen op de heel interessante podcast van 'Zimmerman en Space'. Nu is er een aflevering verschenen die precies over dit onderwerp gaat:
https://www.buzzsprout.com/2096278/13246928-donkere-sterren