Hoe snel kan je je arm maximaal bewegen?

Een tennisser kan een bal slaan van 200 km/h, betekent dat ook dat zijn arm ook zo'n enorme snelheid heeft?

(ik weet geen betere categorie dan natuurkunde)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Hoe snel een arm kan bewegen hangt van een aantal dingen af. Laten we zeggen dat je rechtop staat met je armen langs je lichaam. Als je snel naar een richting wil bewegen hangt dat ten eerste af van welke spieren je gaat activeren om een beweging te maken. Als je naar voren wil bewegen gebruik je veel van de 50 spieren die je in je arm hebt. Nu gaat het ook om de snelheid waarmee je je spieren activeert. Contractiesnelheid. Van kleine spiervezelsbundels naar steeds grotere. Dit is ongeveer 150m/s. De ene spier heeft meer witte snelle vezels en de andere hebben rode langzame vezels. Deze noemen ze ook wel fast twich and slow twitch fibers. Ze trekken snel of relatief langzaam samen. Wil je snelheid dat zal je aan kracht en coordinatie moeten inleveren. Welke richting je op beweegt is misschien wel het belangrijkste. Verder zou je de afstand die je met je arm aflegt kunnen delen door de tijd die je erover doet. Is wel wat lastig. Misschien is dit een toelichting maar geen volledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee want de tenniser gebruikt nog een tennisracket die er mede voorzorgt dat de bal zo hard gaat. als je hem met de hand gooit gaat hij beduidend minder snel. als jet antwoord hoe snel een arm dan wel max. kan bewegen durf ik geen antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik, maar hij zal toch met een hoge snelheid moeten slaan om die bal zo'n vaart te kunnen geven toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de veerkracht/elasticiteit van de snaren en van de bal zelf geven de bal een flinke extra zet.
net hard genoeg om een vlieg te vangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doodslaan bedoel je? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee: ik bedoel echt vangen, met je hand zo snel gaan dat je de vlieg levend vangt. Doodslaan doe je met een mepper, daar is niets aan.
per seconde 1 keer