Welke 2 scheikundige elementen maken het hardst geluid wanneer deze tegen elkaar worden geslagen?

Bijvoorbeeld ijzer en steen. Of ijzer en ijzer. Of zilver en diamant. Wat maakt nou echt heel hard geluid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Het maakt heel veel uit in welke vorm iets gemaakt is, en minder van welk materiaal dat is.

Een klok bijvoorbeeld (denk aan een kerkklok) kan van elk metaal worden gemaakt, en zal ongeveer hetzelfde klinken. Met een zwaar voorwerp van het ene of het andere materiaal er op slaan geeft wel een nuance in geluid (een flinke steen er tegen klinkt anders dan een kristallen bol) maar in principe is het dan toch de vorm van de klok die het geluid zal vormen.

Heel hard geluid kan ook komen van 'zachte' materialen, zoals gassen. Probeer maar eens een cilinder lucht (300 bar) in een klap leeg te laten lopen, dat is een herrie van jewelste (en de cilinder vliegt weg als een torpedo...)

Oftewel:
Je vraag gaat om een natuurkundige eigenschap van twee chemische elementen... maar de natuurkundige eigenschap die je bedoeld, is afhankelijk van de natuurkundige eigenschappen, niet van de chemische.
itsme
13 jaar geleden
Holle vaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid als luchttrilling ontstaat door energie. Het meest correcte antwoord op deze vraag zou dus de twee 'elementen' geven die de grootste hoeveelheid energie voortbrengen wanneer ze bij elkaar worden gebracht.

Een reactie waarbij de massa's van beide reactanten worden omgezet in pure energie zou verreweg het meeste geluid voortbrengen. Een dergelijke reactie is mogelijk!
De reactanten zijn hierbij materie en antimaterie. Antimaterie is letterlijk het tegenovergestelde van normale materie. Wanneer deze twee bij elkaar worden gebracht, annihileren ze elkaar totaal.
Hun totale massa wordt hierbij omgezet in pure energie. De hoeveelheid energie die hierbij vrijkomt is te berekenen met de bekende formule 'E = m*c^2'.

Stel je hebt 500 gram antimaterie ( het verkrijgen van antimaterie een zeer langzaam proces, maar dat is een ander verhaal ) en je zou deze massa opeens in contact brengen met een overvloed aan materie, dan zou de antimaterie met een evengrote hoeveelheid materie reageren en hierbij zou dus een massa van 1kg omgezet worden in pure energie:
m = 1,00 kg
c = lichtsnelheid = 299792458 m/s
E = vrijgekomen energie in Joule

1,00 * 299792458^2 = 89.875.517.873.681.764 joule = ongeveer 90.000 miljard joule = 90 miljoen megajoule

Dit staat ongeveer gelijk aan het laten ontploffen van 20 miljoen kilogram TNT!

Met recht zijn deze twee (materie en antimaterie) dus de twee 'elementen' te noemen die het hardste geluid voortbrengen wanneer ze bij elkaar zouden worden gebracht.