is de chemische stof peroxide gevaarlijk voor de gezondheid?

zo ja, wanneer en in welke concentraties, wat kun je er aan overhouden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
20.6K

Het beste antwoord

Peroxide is een kiemdodend stofje dat bacteriën uitroeit door oxidatie. Peroxide wordt veel gebruikt als ontsmettingsmiddel.

Mits de bleekproducten correct worden aangebracht is het veilig voor tandartsen om 6% waterstofperoxide voor het gebit te gebruiken. Een hoger percentage is gevaarlijk en kan schade veroorzaken aan het gebit. Veelgehoorde klachten zijn:
Brandwonden op het tandvlees
Beschadigde zenuwen
Opgeloste wortels
Om risico’s te voorkomen is het percentage peroxide in bleekproducten voor privé-gebruik verlaagd naar 0,1%.

Peroxide kan irriterend zijn voor de ogen, huid en slijmvliezen. Bij contact van de ogen met concentraties van meer dan 5% kan permanente beschadiging plaatsvinden. Uit proefdierstudies van het Amerikaanse International Agency on Cancer Research, IARC, blijkt dat waterstofperoxide kankerverwekkend kan zijn voor dieren. Uit laboratoriumproeven met bacteriën blijkt dat waterstofperoxide mutageen is en het DNA verandert en beschadigt.
Als mensen waterstofperoxide inademen, irriteert dat de longen. Bij contact van de huid met waterstofperoxide verbleekt de huid en kunnen pijnlijke blaren en brandwonden ontstaan. De organen die extra gevoelig zijn voor de blootstelling aan waterstofperoxide zijn de longen, de darmen, de thymus, de lever en de nieren. Er zijn voor mensen geen effecten bekend van chronische blootstelling aan waterstofperoxide. Er zijn ook geen effecten gevonden voor de ontwikkeling en voortplanting.
SimonV