Gist verbruikt suikers en zet het om in ethanol en CO2. Er zijn verschillende gisten en het hangt van de gist al welke soorten suikers kunnen worden omgezet.

Daarnaast is bij de suikers die kunnen worden omgezet een verschil in omzettingssnelheid. Zo zijn gisten niet in staat om polysachariden (zetmeel, cellulose) direct om te zetten. Als een gist dus bv. gebruik wil maken van een disacharide, zoals sacharose, moet de gist eerst buiten de cel deze suiker afbreken en daarna de ontstane monosachariden opnemen.

Kortom, je kunt verschillende suikers proberen maar sommige suikers kunnen niet worden vergist en bij de suikers die wel kunnen worden vergist zul je een verschil in snelheid zien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.