Loopt een glazen fles sneller leeg als je er een gaatje in maakt?

Stel je hebt een glazen fles die half vol zit en er zit een vloeistof in, je houdt de fles onderste boven om de vloeistof er zo snel mogelijk uit te krijgen. Helpt het dan als je vlak boven de vloeistof een gaatje maakt in de fles?

Normaal gesproken helpt dat bij niet al te stijve flessen omdat die daardoor vacuum zuigt zodat er een tegenwerkende kracht ontstaat, maar het precieze hiervan is me niet helemaal duidelijk.

Een variant op deze vraag is dan of een gaatje prikken helpt als je twee flessen met de halzen aan elkaar geplakt hebt met een vloeistof erin die je van de ene fles naar de andere wil brengen. Helpt het dan om een gaatje in de bovensten dan wel onderste danwel in beide te maken?

PS: de oplossing om het sneller te laten is natuurlijk een draaibeweging te maken zodat de vloeistof met een draaikolk naar beneden stroomt dus de oplossing weet ik al, alleen het gaatje niet......

Toegevoegd na 1 uur:
Zie tevens: https://www.youtube.com/watch?v=-OIzclGkqHY

erotisi
6 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Ja. Gaatjes zullen altijd helpen. Ze voorkomen over en onder druk in de fles(sen).
Inekez1
6 jaar geleden
Het is zelfs mogelijk een fles water op de kop te houden zonder dat er water uit komt. Het is ook niet voor niks dat er op de onderkant van de bakjes Mona pudding een stickertje zit die je er af kan halen nadat je de puddingvorm op een bord hebt gezet. Omdat er door het gaatje lucht kan stromen ontstaat er geen vacuüm en valt de pudding makkelijk (en als 1 geheel) uit de vorm.

Antwoorden (1)

Ja, dat helpt. Als er geen gaatje in de fles zit, moet er namelijk eerst lucht in de fles komen die de vloeistof naar beneden kan drukken. Door het uitstromen ontstaat een vacuüm. Als je een gat maakt in de bodem van de fles (of boven het vloeistofniveau), dan stroomt er lucht binnen die de vloeistof naar beneden drukt, waardoor het de fles uitstroomt. Met wat dikkere vloeistof in een fles die op z'n kop staat kan het zelfs gebeuren dat de uitstroom stopt omdat er geen lucht de fles in komt.