Is het mogelijk om de cafeïne uit filterkoffie te halen?

Ik wil graag de cafeïne scheiden van de rest van de filterkoffie zodat ik de cafeïne los heb. :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Dan moet je cafeïnevrije gemalen koffie kopen en daar filterkoffie van zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Ik denk dat je de vraag niet begrepen hebt. Hoe kan je nu cafeïne uit cafeïnevrije koffie halen?
Als het niet kan hoe kan men dan cafeïnevrije koffie maken? Overigens heb ik hier een leuke methode gevonden om het met thee te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=buCVEa_cbWo En dit zijn allerlei methodes om cafeïne uit koffie te halen. Echter zijn de oplossingen bedoelt om decaf te maken, niet zozeer om cafeïne over te houden. Wellicht kan je met 1 stap verder de cafeïne weer uit de extractie halen.https://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne-extractie
Amadea
7 jaar geleden
De hoofdvraag is of je cafeïne uit reeds gezette koffie kunt halen. Daar is mijn reactie op.
Alleen de toelichting maakt duidelijk dat het andersom bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de hoofdvraag is het antwoord ja. Zie het filmpje. "Alleen de toelichting maakt duidelijk dat het andersom bedoeld wordt." Nee er is hier geen andersom. Als je zout uit water haalt heb je "water zonder zout" en "zout" als eindresultaat. Wat het doel is kan je niet weten. Je kan zowel zout willen winnen als drinkbaar water willen overhouden. Of een combinatie. Als je zout uit water wil halen is het ook zinloos om iemand te adviseren een glas kraanwater te pakken. Want daar is het al uit. (of het zat er nooit in)

Antwoorden (1)

Ja dat kan, hier een filmpje welke uitlegt hoe:
https://www.youtube.com/watch?v=_CoxEgbyeK4

Hier een link met andere waardes (zelfde methode volgens mij)

1) Voeg 150 ml van de vloeistof (koffie) en 2 g
natriumcarbonaat in een erlenmeyer. Test met
lakmoespapier.
2) Voeg 50 ml dichloormethaan toe en schud lichtjes
gedurende 5 min. (Niet te hard of je krijgt een
emulsie).
3) Giet de oplossing in een scheitrechter en wacht 5 à 10
minuten tot zich twee lagen gevormd hebben. De
onderste laag vang je op in een erlenmeyer.
4) Bij de bovenste laag voeg je 50 ml dichloormethaan. Een paar maal de scheitrechter
omkeren en de onderste fractie opvangen en bij de eerste voegen.
5) Bij de dichloormethaanfractie doe je 5 mg magnesiumsulfaat als droogmiddel.
6) We filtreren dit en laten het uitdampen.
7) Het bekomen poeder wegen en de fractie berekenen.
Berekening: we wegen de maatbeker voor gebruik. Na het uitvoeren van de proef, wegen we
de maatbeker met poeder. Het verschil dat we bekomen is de massa van de caffeïne. De
massa van de cafeïne is 0,04g.
De fractie cafeïne is 0,04g/150ml of 0,00027%
8) Aantonen van cafeïne:
• Op een horlogeglas doe je een beetje van het poeder.
• Voeg 3 druppels HCl conc. toe samen met enkele kristalletjes kaliumchloraat.
• Meng met een glazen staaf.
• Damp uit in een waterbad.
• Voeg enkele druppels 2M NH4OH toe.
• Een paarse kleur wijst op cafeïne.

Toegevoegd na 30 seconden:
http://www.chemieleerkracht.be/experimenten/9%20Organische%20stoffen/9.1.%20Proeven/amine/extractie%20van%20cafe%C3%AFne%20uit%20koffie.pdf