Waarom volgt juist uit het equipartitiebeginsel de ultraviolette catastrofe en geldt die catastrofe ook voor oneindige opname van straling?

De ultravioletcatastrofe, is een catatstrofe waarbij uit het equipartitiebeginsel zou volgen dat een ideaal zwart lichaam in thermisch evenwicht straling met oneindige kracht uitzendt. Deze werd opgelost met de introductie van kwantummechanica.

Het equipartitiebeginsel stelt dat in thermisch evenwicht bij temperatuur T elke vrijheidsgraad gemiddeld dezelfde energie heeft.

Dus wat is het verband tussen het hebben bij elke vrijheidsgraad van een zelfde energie en het oneindig uitzenden van straling?

En impliceert het uitzenden van met oneindige kracht tevens dat je in het object ook oneidig veel energie kunt stoppen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultravioletcatastrofe

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die oneindige straling komt dus net zo min voor als dat ideale zwart. Het is een limiet situatie.