Hoe kan je dmv substitutie in de evenwichtsvoorwaarde het percentage van omzetting berekenen?

Bij gebruikmaking van sommige waterstof motors wordt gebruik gemaakt van natriumboorhydride (NaBH4).

Omdat die stof te verkrijgen wordt er gebruik gemaakt van een zuur. Een klein deel van dat zuur HSO4- wordt omgezet tot SO4 2-. Dat is een heel klein percentage tov de omzetting van de oorspronkelijke H2SO4 tot HSO4-. De pH van H2SO4 is -0,15.

De vraag is nu hoeveel procent is omgezet tot SO4 2-.

Het leuke is dat de uitkomst 0.71% moet zijn. Maar die weg er naar toe is niet helemaal duidelijk.

Kz= [SO4 2-] [H3O+] / [HSO4-] = 1.0 x 10^-2

pH= -0,15 -> [H3O+] = 10-^-0,15 = 10^0.15 = 1.41 mol L^-1

Substitutie geeft
[SO4 2-] / HSO4-] = 1.0 x 10^-2 / 1.41 = 7.1 x 10^-3 / 1.0

7.1x 10^-3 / 1.0 + 7.1 x 10-3 = 0.71%

Om dan even een eerste deelvraag te stellen: hoe komt men aan die 1.41 mol en hoe komt men aan 7.1x10^-3?

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hiervoor moet je de concentratie van de reactanten en producten in de evenwichtsvoorwaarde kennen. Vervolgens kun je de concentratie van de reactanten vervangen door de concentratie van de producten. Als je deze vergelijking oplost, krijg je het percentage van omzetting.
Bronnen:
een maand geleden