Wat zijn de verschillen van 25% natriumhydroxide vergeleken met 50% ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
erotisi
7 jaar geleden
Als 100% natronloog is 10^-14mol/l Dan is 25% natronloog 0,875 x 10^-4mol/l
En 50% natronloog is 1x 10^-7mol/l Dan heeft 25% natronloog een pH van 3,05
En heeft 50% natronloog een pH van 7 Het verschil is dan dat 50% natronloog (natriumhydroxide) meer dan tweemaal zo hoge pH graad heeft.
Amadea
7 jaar geleden
Dat is een antwoord, erotisi. Waarom als reactie geplaatst?
Erna55
7 jaar geleden
@erotisi :
Als 25 % basisch is, PH 3,5 , hoe kan het dan dat 50 % neutraal is ? PH7 is neutraal, zoals kraanwater.
De helft van 10 tot de macht -14 is niet 10 tot de macht -7, maar 5 tot de macht -14.
erotisi
7 jaar geleden
Het is natuurlijk een logaritme dus zo maar delen door twee kan niet.
Maar ergens denk ik ook wel dat het niet goed is. Want iets met 50% NaOH lijkt me eerder >7. Het lijkt met meer in de richting van pH 11 te gaan en 25% in de richitng van een pH 9.
Erna55
7 jaar geleden
Voorbeeld :
1 keer 10 tot de macht 4 = 10000
1 keer 10 tot de macht 2 = 100
0,5 keer 10 tot de macht 4 = 5000
erotisi
7 jaar geleden
Ja dat klopt. Mijn eerste reactie is dan ook helemaal fout.
Maar een pH van 7 bevat bijv. niet tweemaal zoveel zure moleculen als een met een pH van 3,5 dat is alleen wat ik wilde zeggen.

Antwoorden (2)

Er zit twee keer zoveel in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
pH is een logaritmische schaal.
Dus wanneer een concentratie OH- ionen 10x zo groot wordt, gaat de pH 1 omhoog.

Wanneer je van een 25% naar een 50% loog-oplossing gaat, is het een concentratievergroting van 2x. Even uit het hoofd komt dat overeen met een pH ophoging van circa 0.3 pH punten (dus je gaat bijvoorbeeld van 10 naar 10.3). (schaalverdeling komt overeen met dB schaal. 10x zo hard is 10 dB er bij, 2x zo hard is 3 dB er bij (enige overeenkomst is de schaalverdeling, geluid heeft hier verder niets mee te maken <-- disclaimer).

Ik heb het werkelijke getal van de 25 en de 50% niet uit gerekend. 10 is even een aanname (pH zal waarschijnlijk wel hoger liggen, rond de 15 gok ik zo)

Het verschil tussen de 2:
- de 50% heeft een 2x zo hoge concentratie
- de 50% is aanzienlijk visceuzer en is hierdoor ook gevaarlijker. Mocht je een druppel op je huid krijgen, is het moeilijker weg te spoelen.
- er is een grotere warmteontwikkeling bij de 50% tijdens oplossen. Voor mij werk moest ik regelmatig 1M en 10M NaOH maken. Door de warmteontwikkeling van het oplossen van de 10M NaOH loste deze echt aanzienlijk sneller op. Je kon de maatkolf echter niet meer met blote handen vastpakken, zo heet (water kookte overigens nog niet)

Toegevoegd na 23 uur:
Laat even weten als je een pH / pOH berekening wil hebben voor de exacte pH waarden
Thecis