Doet een tv in Nederland het ook in Australië?

Op het eerste gezicht een wat vreemde vraag misschien. Maar nu las ik dat voor het africhten van de elektronenstroom deze wordt gestuurd door een magnetisch veld wat ongeveer dezelfde kracht heeft als het aardmagnetisch veld. Dat veld in de tv is naar beneden gericht waardoor de tv op het zuidelijk halfrond een sterker magnetisch veld moet creeren om in te gaan tegen de uitgaande aardmagnetische stralen.

Als ik dat zo lees denk ik misschien was voor oude tv's zo, maar is het nu echt zo dat een tv hier het wel doet maar in bijv. Australie het niet. Of is het effect zo gering dat je dat niet merkt of is er een bepaalde module in de tv die dat kan corrigeren?

erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn nu zulke dunne PLATTE tv's die met slechts 2 magneten aan de muur kunnen worden gehangen... en ja in Australië kennen ze ook flatscreens...
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou me meer zorgen maken over de vraag of het lijn- en kleursysteem etc wel gelijk is; Europese TVs werken niet in de VS...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 Ze hebben ook PAL in Australië (of het exact overeenkomt met de Europese PAL-norm durf ik niet te zeggen. https://en.wikipedia.org/wiki/PAL#/media/File:PAL-NTSC-SECAM.svg

Antwoorden (1)

Ja, het beeld zal een beetje verschuiven, dat kan je al merken als je je ouderwetsche CRT draait, scheelt een retourtje Australië inclusief toeslag extra zware bagage..

https://www.youtube.com/watch?v=Z2k8wKHIJCE

Toegevoegd na 4 minuten:
https://youtu.be/_yEu2R1gYSs?t=5m25s

Hier zie je goed welke uitwerking een magneet kan hebben op een monitor (ook CRT). Maar nog steeds blijft het met zo'n sterk veld nog werken, de minimale verschillen met Australië en de EU zal lang zo spannend niet zijn als de magneet gebruikt in het filmpje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
In het eerste youtube filmpje zie ik wel strepen naar beneden gaan maar ik kan geen tilted rechts of links zien op het scherm. Bovendien vraag ik me af hoe die linkerkant opgetild kan zijn als hij naar het zuiden staat. In de tekst onder het filmpje wordt eigenlijk niets verteld wat de oorzaak is van de tilt. De aardmagnetisch stralen komen in op het zuidelijk halfrond uit de grond naar boven dus waarom dat dat een ander effect heeft bij naar het zuiden of noorden gericht zijn zie ik niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je ziet het goed als je verspringt in de tijd. Bijv 0 naar 40 sec. Opeens zie je bij bepaalde blokjes een wit streepje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een andere manier om een effect te creeren is de TV op zijn kop te zetten. Allemaal minimale invloed op het beeld, nooit voldoende om de werking te elimineren. Waarom het beeld in het filmpje nou naar links er rechts draait weet ik niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De TV op kop zetten.... soms kan het zo simpel zijn :-)
Dikke plus !