Is er een sterke, matige of zwakke aantrekking tussen de moleculen van HCl?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
erotisi
7 jaar geleden
Ik zou zeggen matig. Hoewel het verschil in elektronegativiteit van 0.9 maar een zwak/gemiddelde binding lijkt te geven heeft zoutzuur toch ook een gedeeltelijk ionair karakter wat zijn bindingsnenergie wat hoger maakt: Waterstofchloride (HCl) is een polair covalente binding, want ΔENW = ENW(Cl) - ENW(H) ~ 1. Toch mag men niet zeggen dat HCl volledig polair covalent is. Aan de hand van het experimenteel bepaalde en het theoretisch berekende dipoolmoment kan men bepalen hoeveel procent polair covalent en ionair karakter HCl bezit. Uit deze berekeningen blijkt dat HCl ongeveer 16,9% ionair is en 83,1% (polair) covalent. Zoutzuur is dus overwegend covalent, maar niet volledig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!
erotisi
7 jaar geleden
Het antwoord van Laura is denk ik juister omdat mijn antwoord alleen betrekking heeft op de verbinding tussen de atomen van HCL en niet tussen de moleculen van HCL zoals je vroeg.

Antwoorden (1)

Als het molecuul HCl in oplossing is met water (zoutzuur), dan bestaat er een sterke aantrekking tussen de moleculen. Want als HCl in contact komt met water, dan treedt er een zure-basereactie op, waarbij H3O+ en Cl- ontstaat. Deze deeltjes vormen samen een ionrooster. De ionbinding is een hele sterke binding.

Als het molecuul niet in oplossing is (waterstofchloride), dan heb je een gas.
Waterstofchloride is bij kamertemperatuur gasvormig. Tussen de moleculen bestaat een dipool-dipoolbinding. Waterstof heeft een elektronegativiteit van 2,1 en chloor een elektronegativiteit van 3,2. Het verschil is 1,1. Dit is groter dan o,4 en kleiner dan 1,6, wat betekent dat er sprake is van een dipool-dipoolbinding. Dit is een redelijk sterke binding.