Hoe ver kan ik de cijfer achter een komma zetten? (stroomsterkte)

Bij het maken van een natuurkunde opdracht is het volgende gegeven:
1.5 V en 590 ohm, daaruit is gebleken dat er 0,002542373 Ampère uit komt.
Mijn vraag is, op hoeveel cijfers naar de komma moet je het afronden, bij ons moet je het op 2 cijfers achter de komma afronden, geldt hierbij een uitzondering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Aangezien één van de grootheden ook 1 cijfers achter de komma heeft (namelijk 1,5) gefe je in het antwoord ook 1 cijfer achter de komma. Gebruik hiervoor verder wetenschappelijke notatie, eventueel aangevuld met gebruik van prefixen bij de eenheden.
0,002542373 A = 2,542373 mA (milli-Ampere) = 2,5 mA = 2,5 x 10e-3 A.
tinus1969
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Plus. ;-)
Om te beginnen: je berekening klopt !

Dat is al fijn :-)

Het probleem is dat voor een zwakstroomschakeling (minder dan 24 Volt) de Ampère nogal een grove eenheid is. Men gebruikt in deze situaties daarom doorgaans de (mA) milli-Ampère. (Een milli-Ampère = een duizendste Ampère)

Dit is zo'n gewoonte dat je leraar mogelijk vergeten is dat bij de opgave te vermelden, of jij hebt er zelf wellicht overheen gelezen.

Kijk daarom nog eens goed naar de opgave.

Wanneer je 2 cijfers achter de komma af moet ronden bij echte Ampères kom je dus op 0,00 A uit. Wil je toch afronden op mA kom je op 2,54 mA uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
WimNobel
7 jaar geleden
De regel zou niet moeten luiden "twee cijfers achter de komma" maar "twee significante cijfers". In het laatste geval is het antwoord 0,0025 A of 2,5 mA. Het maakt dan niet uit welke van beide je kiest. 2,54 mA is eigenlijk al te nauwkeurig, gezien het feit dat de gegeven spanning 1,5 V ook maar twee significante cijfers heeft.
Volgens de regels van de beduidende cijfers geldt voor een deling en product dat je resulaat het minst aantal beduidende cijfers moet hebben van je gegevens. Hier in deze oefening is dit dus 2 beduidende cijfers (zie 1,5V). Resultaat = 0,0025 Ampère.