Het zijn twee geheel verschillende begrippen.

Eerst de dampspanning: Een damp is een gas van een stof die bij de heersende temperatuur vloeibaar zou zijn.
Stel je hebt een afgesloten ruimte, bijv. een fles met een kurk erop, waarin water zit en lucht.
De druk van het gas boven de vloeistof is de som van de druk van de afzonderlijke gassen, waaronder waterdamp. Ptotal=Plucht+Pwaterdamp
De druk die de waterdamp veroorzaakt heet waterdampspanning.
Dus dampspanning is de druk die wordt veroorzaakt door de betreffende damp.
Bij een relatieve vochtigheid van 90% is de waterdampspanning 90% van wat die bij de heersende temperatuur kan zijn. Hoe hoger de temperatuur hoe hoger de maximale waterdampspanning.

Nu de oppervlaktespanning: Weer als voorbeeld water en lucht.
Op de grens van water en lucht zitten de moleculen van water veel dichte op elkaar dan de moleculen van de lucht (lucht is een gas en water een vloeistof)
Moleculen trekken elkaar aan. Die kracht wordt de Van der Waalskracht genoemd, deze is tussen watermoleculen onderling veel groter dan tussen water en lucht moleculen.
Dit betekent dat de water moleculen nauwelijks aangetrokken worden door de lucht (weinig moleculen en kleine van der Waalskracht) maar heel sterk door de water moleculen zelf (heel dicht op elkaar en grote van der Waalskracht).
Dit verschil in kracht veroorzaakt de oppervlaktespanning.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk aan zo'n antwoord heb ik tenminste iets, dank je wel.