Kun je voor een bakpoedervulkaan teveel gebruiken?

Zoals in een eerdere post aangegeven, doen we een experiment met een bakpoedervulkaan. Het eerdere experiment is geslaagd, inclusief kleurstof (paprikapoeder). Nu heb ik aangeboden om het nóg een keer te doen en nu in het groot. Er is immers veel bakpoeder en azijn overgebleven en het wasmiddel hebben we helemaal niet gebruikt achteraf.

Nu was mijn plan om in principe gewoon alles in één keer te doen, voor een spetterende finale. Maar bestaat er ook nog iets als teveel baking soda of teveel azijn, dat het effect minder leuk maakt?

Het is niet langer meer voor de opdracht, maar voor de kinderen. Ze waren afgelopen weekend helemaal onder de indruk en dat wil ik natuurlijk graag overtreffen!

Antwoorden (1)

Nee, je kunt niet teveel bakpoeder gebruiken voor een vulkaan. Het is belangrijk om de juiste hoeveelheid te gebruiken, omdat teveel bakpoeder de vulkaan kan laten exploderen. Als je de juiste hoeveelheid gebruikt, zal de vulkaan een mooie, luchtige structuur hebben.
Bronnen:
4 maanden geleden