Hoewel het niet aannemelijk is dat een mens die snelheid zal geraken zul je al je massa zijn kwijtgeraakt die is omgezet in energie. Net zoals een foton die geen rustmassa heeft maar alleen kinetisch energie (E=mc^2)
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als al je massa bent kwijtgeraakt besta je niet meer.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je raakt geen massa kwijt. Voor jezelf zul je nog steeds dezelfde massa hebben. Een waarnemer die jou met flinke snelheid voorbij ziet snellen zal zien dat je een gigantische massa hebt.
erotisi
7 jaar geleden
Ik heb het antwoord gegeven vanuit de situatie dat je wél de lichtsnelheid bereikt/raakt zoals gevraagd Om dat te bereiken moet al je massa zijn omgezet in energie, net als bij atoombommen gebeurt. Ik vermoed, cryofiel, dat je jouw reactie heb gegeven voor de situatie dat je de lichtsnelheid nog niet hebt benaderd?
Want als een waarnemer iets voorbij ziet vliegen met de lichtsnelheid moet dat object dan voor alle waarnemers met de lichtsnelheid gaan (immers de lichtsnelheid is invariant, toch?).
Maar voor jezelf is de consequentie dan niet, dat als je met de lichtsnelheid gaat je ook geen masse meer zult waarnemen, niet van jezelf inclusief en je dus niet kunt zeggen dat je nog steeds dezelfde massa hebt?! mr.tomaat:
Met massa bedoel ik rustmassa, Als je een foton zou kunnen stil zetten bestaat die ook niet meer. De relativistische massa bestaat dan min of meer alleen uit zijn kinetische energie.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je kunt niet met de lichtsnelheid reizen. Je kunt er wel zo dicht bij komen als je maar wilt - maar helemaal bereiken lukt nooit. Als ik jou voorbij zie vliegen met 99% van de lichtsnelheid, kun jij best MrTomaat voorbij zien vliegen met (vanuit jouw perspectief) 99% van de lichtsnelheid. Vanuit mijn perspectief heeft MrTomaat dan niet 198% van de lichtsnelheid, maar (bijvoorbeeld, ik reken het niet uit) 99,993% van de lichtsnelheid.
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt.
Je kunt niet met de lichtsnelheid reizen, dat schrijf ik ook, Maar als je het doet dan wordt je omgezet in pure energie.
Cryofiel
7 jaar geleden
Als je iets doet dat niet mogelijk is... Eh...
erotisi
7 jaar geleden
Het kan wel maar dan besta je niet meer. Maar hoe je zoiets zou kunnen doen weet ik niet maar theoretisch lijkt het toch te kunnen
Cryofiel
7 jaar geleden
Het kan niet. Hoeveel energie je ook toevoegt, je blijft rustmassa houden.
erotisi
7 jaar geleden
Dat begrijp ik wel, maar is er geen theoretisch methode om de atomen van je lichaam te laten veranderen in pure energie. Ik weet het, dat is natuurlijk al behoorlijk sf, maar verandert je lichaam ook niet in pure energie bij een big chill/rip?
Cryofiel
7 jaar geleden
Er is wel de mogelijkheid je atomen te veranderen in pure energie: dan heb je een hoop antimaterie nodig.
kierkegaard47
7 jaar geleden
@Cryo, "Een waarnemer die jou met flinke snelheid voorbij ziet snellen zal zien dat je een gigantische massa hebt." Betekent dat eigenlijk ook dat die waarnemer de bij die waargenomen gigantische massa de bijbehorende gravitatie zou ondervinden ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Jazeker!
Thecis
7 jaar geleden
Het ligt iets gecompliceerder dan dat. Een heel hoge snelheid betekent ook dat er tijddilatie en ruimtecontractie plaats vind (t.o.v. de waarnemer waarvan wij op aarde vinden dat hij stilstaat...., lastig om relativistisch correct te blijven...) Daarbij komt ook nog een ander item, namelijk dat relativiteit voorschrijft dat de natuurkunde (en dus ook de metingen die je doet) gelijkwaardig zijn zolang je met een constante versnelling gaat (algemene relativiteit). Dat wil dus zeggen dat je eigen massa niet veranderd kan zijn. Als dat wel zo is, heb je een speciale situatie gecreëerd en negeer je Einstein (waarvan al bewezen is dat hij wel gelijk had). Dus je eigen massa veranderd niet (en er is dus ook geen bijbehorende gravitatie). Wat wel veranderd is de relativitische massa. De massa die een waarnemer ziet die t.o.v. jou stilstaat. Hij kan dit alleen maar meten (jou massa) door je af te remmen wat heel veel energie kost (oftewel, impuls bepalen). Maar in het kader van relativiteit kunnen we het ook omdraaien, namelijk dat degene die hiervoor heel snel ging we als stilstaand beschouwen en we proberen de waarnemer af te remmen (of te versnellen, in ieder geval een impulsbepaling). Die was ook relativistisch heel zwaar... Dus deze vraag (en ook de discussie) is veel lastiger dan men denkt. Massa zelf zal niet toenemen. Dat laat relativiteit niet toe. De engelse wiki legt het mooi uit: The invariant mass, rest mass,[1] intrinsic mass, proper mass, or in the case of bound systems simply mass, is a characteristic of the total energy and momentum of an object or a system of objects that is the same in all frames of reference related by Lorentz transformations. If a center of momentum frame exists for the system, then the invariant mass of a system is simply the total energy divided by the speed of light squared. In other reference frames, the energy of the system increases, but system momentum is subtracted from this, so that the invariant mass remains unchanged.
https://en.wikipedia.org/wiki/Invariant_mass
erotisi
7 jaar geleden
Toch lees soms dat het maar de vraag is in hoeverre de gravitatie/kromming van de ruimte van een 0.8c object vanuit een stilstaande aarde wordt bezien. Er staat dan: 'while the energy density may indeed go up, the effect of momentum density may reverse that.' Natuurlijk begrijp ik dat niet goed. Iemand....?
Het bovenstaande antwoord klopt niet! Bij het naderen tot de lichtsnelheid zal je massa juist toenemen, en om de lichtsnelheid daadwerkelijk te halen zal die massa moeten zijn toegenomen tot oneindig. Praktisch gezien is dit dus onmogelijk!

Een foton die met de lichtsnelheid beweegt kan dat wél, omdat een foton geen enkele massa heeft, waardoor die dus ook niet kan toenemen. En andersom geldt ook, dat je om het foton af te remmen tot stilstand een oneindige hoeveelheid energie nodig zult moeten hebben.

Lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Zie ook de wiki-pagina over relativistische massa. Je massa neemt eigenlijk niet toe, daar merk je zelf namelijk niets van (maar een waarnemer zal een veel hogere energie nodig hebben om je af te remmen, ofwel je impuls gaat omhoog). Wordt een vrij technisch verhaal, maar de engelse wiki geeft het mooi weer: The invariant mass, rest mass,[1] intrinsic mass, proper mass, or in the case of bound systems simply mass, is a characteristic of the total energy and momentum of an object or a system of objects that is the same in all frames of reference related by Lorentz transformations. If a center of momentum frame exists for the system, then the invariant mass of a system is simply the total energy divided by the speed of light squared. In other reference frames, the energy of the system increases, but system momentum is subtracted from this, so that the invariant mass remains unchanged.
https://en.wikipedia.org/wiki/Invariant_mass Wel + voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat hier over iemand wiens snelheid de lichtsnelheid benadert vanuit het inertiaalstelsel van een toeschouwer, dat spreekt voor zich. In je eigen inertiaalstelsel heb je namelijk altijd een snelheid 0. Om de lichtsnelheid te bereiken, wat de vraag is, moet de persoon in kwestie een oneindige massa krijgen vanuit het inertiaalstelsel van de toeschouwer, en aangezien dit nooit waargenomen kan worden is het "bereiken" van de lichtsnelheid ook niet mogelijk.