Laten alfa deetjes negatieve zusterisotopen achter?

Een alfa deeltje bestaat uit 2 protonen en 2 neutronen, maar ik zou denken dat als een Uraniumkern een alfa deeltje uitzendt, dat het dan verandert in een negatief Thorium atoom achterlaat. Maar ik zie nergens in mijn fysicaboeken staan dat Thorium negatief is. Komt dit omdat de ladingen hier te verwaarlozen zijn? Of komt het doordat de alfadeeltjes onderweg nog elektronen gaan "pikken" van de negatieve Thoriumatomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast de alfa deeltjes verliest een uranium atoom ook twee elektronen. De elektronen gaan in het het medium zitten die door het alfa deeltje makkelijk worden opgepikt, of de alfadeeltje nemen die elektronen mee.
Uiteindelijk ontstaat er een helium atoom uit het alfadeeltje.

Het thorium atoom is dus niet zozeer negatief geladen, want de elektronen worden gelijk uitgestraald.

https://www.physicsforums.com/threads/alpha-decay-extra-electrons.228686/
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie! Je hebt je antwoord goed onderbouwd en het ziet er heel logisch uit. Je verdient "het beste antwoord" ! :D
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Ik kan hier geen + voor geven. Reden is dat het antwoord wat betreft de elektronen té kort door de bocht is. Mijn inziens is het te letterlijk de bron overgenomen, maar snap je zelf wat er nou precies gebeurd? De elektronen die worden uitgestraald gaan inderdaad in het medium zitten. Maar wat is het medium? Daar ga je niet op in terwijl dat nou juist zo belangrijk is. En je geeft aan dat de alfa deeltjes de elektonen zelf meenemen. Dit kan, maar is hoogst onwaarschijnlijk (en daarom is dat medium zo belangrijk). Het medium is alles wat om de gespleten kern heen zit ("lucht", gas, een muur etc). De elektronen worden, net zoals de heliumkern uit de kern "geschoten". Maar niet noodzakelijkerwijs in dezelfde richting (behoud van impuls). Dus de elektronen gaan een "eigen" weg. Deze worden opgenomen door de omgeving, omgeving geeft het door.
De heliumkernen, die maar al te graag elektronen opnemen, nemen ook elektronen op vanuit hun omgeving. Nettolading wordt 0 van de inmiddels heliumatomen, maar de nettolading van de reactie wordt ook 0