Is er bij destillatie sprake van CO2-uitstoot?

Aangezien de damp, die vrijkomt bij het verwarmen tot het betreffende kookpunt, wordt opgevangen en gekoeld lijkt het me van niet.

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik zoek enkel bevestiging.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Nee, de damp die vrijkomt bij destillatie gaat door de koelbuis naar de opvangkolf (daar wordt het weer vloeibaar). Er komt dus geen CO2 vrij.

Ook is er geen sprake van een verbrandingsreactie, maar sprake van een faseverandering. De stof veranderd niet (er komt geen CO2 vrij) maar de stof veranderd van fase (van vloeibaar naar gas naar vloeibaar).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt eraan welke stof je destilleert. Als je een stof destilleert die geen koolstofmolecuul (C) bevat, kan er geen CO2 ontstaan. Als je dus bijvoorbeeld water (H2O) destilleert kan er geen CO2 vrijkomen. Bedenk dat destilleren een scheidingsmethode is, geen reactie van een specifieke stof.

Mvg, Sebastiaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met destilleren breng je een vloeistof naar een bepaalde temperatuur (je verwarmt het). Het is (zoals sebastiaan zei) een scheidingsmethode. Een scheidingsmethode op basis van kookpunt.

Zodra een zuivere vloeistof kookt (dus van de vloeibare fase naar een gasfase gaat) verandert de temperatuur niet. Water kookt bij 100°C, ethanol (alchohol) bij 78°C. Wanneer je mengsel van water en alcohol gaat koken, zal het mengsel niet warmer worden dan 78°C zolang er nog alcohol in het mengsel aanwezig is..., theoretisch. In de praktijk is het net iets anders. Water dampt ook al bij 78°C. Dus kan je niet diret water en ethanol scheiden. Daarom zit er een eerste koeler op een destillatie-opstelling. Vaak wordt een spijkerkoeler gebruikt, maar een bolkoeler kan ook. Hoe groter het oppervlak en lengte van deze koeler is, hoe beter de scheiding. Naarmate je hoger komt, neemt de temperatuur af en slaat je water (grotendeels) neer.

Het idee daarvan is dat je bovenaan je koeler alleen nog maar ethanol over houdt. Hoe weet je dit? Omdat je bovenaan de eerste koeler een thermometer hebt en het gas daar 78°C is. Hier heb je dan alleen nog maar ethanol (alcohol).

Vervolgens heb je een 2e koeler nodig om de fractie die je wil hebben (in dit geval ethanol) weer vloeibaar te maken en op te vangen.

Dit kan je doen met elk mengsel van vloeistoffen als het kookpunt maar ver genoeg uit elkaar ligt (icm met een goede opstelling kunnen die kookpunten zelfs een paar graden van elkaar liggen!).
Maar nu de dampen die je ziet. Dit zullen de dampen zijn van de vloeistoffen die je aan het verhitten bent, dus het is geen CO2.

Zit er dan nooit CO2 in? Soms wel. In water zal altijd een miniscule hoeveelheid CO2 aanwezig zijn. Dit zal er bij verwarmen heel snel uitkomen. Koolzuurhoudende dranken, daar zit aanzienlijk meer koolzuur in (= opgelost CO2). Echter is de hoeveelheid CO2 nog steeds heel weinig. Het zal uit de vloeistof komen, maar je zal het niet zien. Als je dampen ziet, is dit dus de vloeistof die aan het verdampen is, niet de (eventueel aanwezige) CO2
Thecis
8 jaar geleden
Direct misschien niet, maar indirect wel.
Voor destillatie moet je verwarmen en daar is een bron voor nodig. Gebruik je een open vlam, dan zal er door deze verbranding CO2 uitstoot plaats vinden. Doe je het elektrisch, dan is het afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit is opgewekt. (Dit is waarschijnlijk voor een percentage ook uit verbranding van aardolie of steenkool)