Kan (zal) een up-spin veranderen in een down-spin bij het aangaan van een covalente binding?

Bij covalente verbindingen kunnen elektronenparen worden gedeeld, hierbij komen elektronen terecht bij het andere atoom.

Nu weet ik niet of bij dubbele bindingen de elektronenparen altijd paarsgewijs bewegen/'verhuizen' van het ene naar het andere atoom of dat de elektronen ook ieder op zich (onafhankelijk van zijn mede orbitaal elektron) van plaats kunnen veranderen.

Maar ik kan me voorstellen dat er een situatie voordoet dat een up-elektron in een orbitaal terecht komt waar bijv. al een up-spin zit, verandert deze dan in een downspin? Of zijn elektronen wat betreft hun projectie (up/down) heel standvastig en bepaald díe juist waar ze zich zullen bevinden?

Toegevoegd na 33 minuten:
Als voorbeelden kan bijv worden genomen H2 of N2 die hebben beide een oneven aantal elektronen. De configuratie van stikstof is [He]2s2 2p3. Betekent dat dat uit de p orbitaal slechts 2 elektronen als bindingspaar meedoen als sigma of pibinding, of gewoon alle drie met een kans dat er een moet veranderen van spinkwantumgetal.
Of eenvoudiger voor het H2 molecuul.

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je geeft je eigen antwoord al in de toevoeging. Wanneer er een moleculaire orbitaal wordt gevormd vanuit 2 atomaire orbitalen, en de atomaire orbitalen hebben 2 elektronen met een up-spin, is er maar 1 mogelijkheid van vullen.

Zie ook onderstaand plaatje ter verduidelijking:
https://www.google.dk/search?q=molecular+h2+orbital&tbm=isch&imgil=GfGrRo83G6UnJM%253A%253BY7t8rGPFylW3hM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.meta-synthesis.com%25252Fwebbook%25252F39_diatomics%25252Fdiatomics.html&source=iu&pf=m&fir=GfGrRo83G6UnJM%253A%252CY7t8rGPFylW3hM%252C_&usg=__MLCseMouaeBsr1uWLf5M0YnM2I4%3D&biw=1314&bih=897&ved=0ahUKEwiy6PWVtOvOAhUhOpoKHawEA5wQyjcIKQ&ei=T6zGV_KEFKH06ASsiYzgCQ#imgrc=JrBVocHCk6EgcM%3A

Dit is natuurlijk waterstof wat H2 vormt. Allebei maar 1 elektron dus in de helft van de gevallen is spin van de atomen hetzelfde en naderhand 1 spin up en 1 spin down.
Thecis