Hoe kan bij een motor koppel in Nm worden uitgedrukt als er in feite geen sprake is van energie?

Waarschijnlijk stel ik de vraag op een onduidelijke manier maar ik bedoel hiermee dat 1 Nm gelijk zou zijn aan 1 J wat niet zou kloppen aangezien het niet om energie maar om trekkracht gaat. Nogmaals, ik heb het over een statistiek van een (auto)motor.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De verwarring ontstaat omdat je hier de scalaire notatie gebruikt.
Je moet hier de vectornotatie gebruiken. Kracht en afstand zijn vectoren.
De energie is het INprodukt van N en m.
Dat is de grootte van N maal de grootte van m maaal de cosinus van de ingesloten hoek.
Het resultaat is een scalar (zonder richting).
Het koppel is het UITprodukt van N en m.
Dat is een vector met de grootte van N maal de grootte van m maaal de sinus van de ingesloten hoek, in een richting loodrecht op N en m.
En wel met een orientatie volgens de kurketrekkerregel, draaiend van N naar m.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kortom, als het om een rotatie gaat- in dit geval een autowiel- is newtonmeter niet gelijk aan joule!