Waardoor is zoutzuur een sterker zuur dan waterstofcyanide?

In het onderstaande antwoord blijkt al een gedeelte van het antwoord gegeven te zijn:

"Dus waar sterke zuren als zoutzuur, salpeterzuur, zwavelzuur en methaanzuur (mierenzuur) een groot deel van hun moleculen opsplitsen in H3O+ en zuurrest—splitsen, blijven zwakke zuren voor het overgrote deel in moleculaire toestand in oplossing".

Maar mijn vraag is dan waardoor zwakke zuren in moleculaire toestand blijven?

Neem dus HCl, ondanks hun sterke binding, daar blijkt die H toch beter te beklijven aan de H2O dan aan Cl. Hoe kan dat?

En waarom is dat bij HCN anders, ten minste het blijkt minder zuur te zijn. Moet je dan concluderen dat de H bij HCN sterker gebonden is? Zo ja, waardoor komt dat dan, gezien de juist driedubbele binding tussen C en N en de enkelvoudige binding met H?

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/384798/zuur-sterk-zwak

erotisi
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat

Het chlooratoom in zoutzuur heeft een heel hoge elektronegativiteit. Het heeft dat laatste elektron dat het moet delen met waterstof liever voor zichzelf dus is het chloride-ion veel stabieler, vandaar verschuift het evenwicht heel sterk in die richting.

Het koolstofatoom in blauwzuur heeft veel minder moeite om dat elektron te delen want heeft een veel lagere elektronegativiteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik ben daar erg blij mee.
Hoewel het antwoord relatief eenvoudig is ben er lange tijd mee bezig geweest om dat te achterhalen. Ik kwam nl niet op het idee dat de EN een 'onderscheiding' zou maken tussen het elektron van H en het atoom zelf, maar deze zijn dus door de hoge EN makkelijk te splitsen.
Toevallig las ik de uitleg vandaag ook nog in een boek, maar goed jij was eerder;-)