Waardoor zijn zilver en goud edele metalen?

Als afkomstig van groep 1b hebben zij één elektron in de buitenste schil die ze niet makkelijk afstaan (zogenaamde zwakke reductoren). Maar natrium en kalium ook uit een 1 groep zijn zeer onedel waardoor toch dat verschil in inertie?

erotisi
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn mederegent definities van edelmetalen.

1 [scheikunde] een metaal dat niet licht aan corrosie of oxidatie ten prooi valt.

2 Metaal dat naast toepassingen in de productiesfeer (ze hebben bepaalde chemische eigenschappen) ook gebruikt wordt voor het maken van sieraden en dat door zijn zeldzaamheid ook een waarde heeft als belegging. Voorbeelden zijn Goud, zilver en plantina. ( > beleggen > effecten > termijncontracten)

Goud valt onder beide categorieën , zilver onder de tweede definitie.

Toegevoegd na 56 seconden:
Autocorrect : mederegent moet zijn meerdere .

Toegevoegd na 4 minuten:
Kalium heeft de grootste elektropositiviteit van alle metalen, hetgeen inhoudt dat kalium zeer gemakkelijk zijn enige valentie-elektron afstaat in reacties. Dit is de oorzaak van de hoge reactiviteit van het metaal (bijvoorbeeld met water).
Erna55
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Maar dat is juist raar. Bij Goud zit dat valentie elektron hardstikke ver van de positieve kern, waardoor je zou verwachten dat Goud dat elektron juist sneller zou afstaan.
Waarschijnlijk moet je in dit geval bij de quantummechanica te rade.
Erna55
9 jaar geleden
Sorry Reddie, ik had deze vraag ook niet moeten beantwoorden. Je mag me ( be)minnen.
erotisi
9 jaar geleden
Voor het exacte antwoord zal ik eens een professional raadplegen. Maar in ieder geval bedankt voor het enige antwoord