Wat zijn de uitslagen van het smelten van titanium?

Ik moet een werkstuk maken over titanium, maar ik heb niet de mogelijkheid om een blokje titanium zo sterk te verhitten dat het smelt. Wie heeft dit ooit gedaan en weet hoe lang dat ongeveer duurt? Dat ligt natuurlijk aan de warmte van de verhitting en de hoeveelheid titanium, maar wie kan mij helpen? Ik zoek, als het kan, een soort tabel met daarin de hoeveelheid stof, de warmte waarop je titanium verhit en dan bijvoorbeeld elke minuut meten hoe sterk de titanium opgewarmd is. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen? Ik weet niet of iemand hier iets mee kan, maar ik zet het er maar gewoon bij: Smeltwarmte (kJ•mol−1) = 20,9.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve de warmtebron van de verhitting en de hoeveelheid titanium spelen nog veel andere zaken een rol:
-- de temperatuur in de ruimte waar je dit gaat doen
-- is het echt een blokje dan zal het lastiger te smelten zijn dan bij voorbeeld draad (dus hoe groot het blokje is, heeft veel invloed)
-- waarin bevindt zich het titanium? lekt door het schaaltje (of wat dan ook) geen warmte weg? vast wel! Kijk eens op
http://developing-your-web-presence.blogspot.gr/2008/10/on-titanium-thermite-bronze-age-and.html Ik vraag me af of je een hittebron kunt vinden (buiten daarvoor speciaal ingerichte installaties) die titanium gaat laten smelten (bij 1667 C ofwel 1940 K). Ik ken maar een manier om Titaan te smelten, en dat is met thermiet als warmtebron. Thermiet is een mengsel van aluminium en ijzer III oxide (er zijn diverse soorten, maar allemaal mengsels van onedel metaal en het oxide van een edeler metaal). Alleen is thermiet nou niet heel veilig; bovendien moet het zelf eerst zeer heet zijn om de reactie te starten. zie de bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet ik neig naar het advies-- don' t try this at home.

Het beste antwoord

De tijd hangt natuurlijk af van de hitte.
Het smeltpunt van Titanium(=Titaan) is : 1660°C Maximum +/- 1800°C

Hieronder extra informatie misschien helpt dit je nog:

Titanium is geen edelmetaal.

Het wordt voornamelijk gebruikt omdat het niet alleen erg sterk en taai is maar ook erg licht van gewicht.
In de sieraden industrie is het een betrekkelijk "nieuw" materiaal.
Titanium is een erg hard metaal en daardoor moeilijk te verwerken in een sieraad.
Het is moeilijk te snijden en te vormen, en kan niet gesoldeerd worden.
Er zijn totaal andere bewerkingstechnieken nodig dan voor zilver en goud.
Het smeltpunt van titanium ligt ook erg hoog ( 1660°C ) hierdoor kan titanium alleen gegoten worden met kostbare apparatuur.
Ondanks het feit dat het moeilijk te bewerken is, is dit metaal inmiddels niet meer weg te denken.
Titanium heeft zich als sieraad onder meer bewezen door de uitstekende mogelijkheid.

Puur titanium is titaan met een zuiverheidsgehalte tussen 99,0 en 99,7%.
Het achterblijven van minimale restanten aan stikstof, zuurstof, koolstof en wolfraam is bij de productie onvermijdbaar. Titanium is buitengewoon corrosiebestendig en even sterk als staal, maar heeft slechts 40% van de dichtheid daarvan. Door z'n lichtheid is titanium zeer plezierig te dragen; de hardheid maakt het ook extreem duurzaam.

Kort samengevat komt het erop neer dat edelmetalen niet of amper oxideren. Denk aan goud, platina, zilver, rhodium, palladium, …
Titanium hoort hier niet bij omdat titanium wel degelijk oxideert. De oxidelaag is echter niet zichtbaar.
Een groot voordeel van titanium is wel dat het inert is, oftewel niet reageert met het menselijk lichaam. (denk aan bouten bij botbreuken of implantaten).
Door middel van een chemisch proces (anodiseren) kan men deze oxide ‘kleuren’ ... of althans het licht dat het reflecteert.
Dit wordt vooral in medische toepassingen gebruikt