verschilt de energetische waarden van verschillende soortelijke gewichten van diesel?

Ik koop contractueel diesel met een soortelijk gewicht van 0.845.
In de praktijk krijg ik 0.835 geleverd. Dit is een verschil van 1%. Is de energetische waarde van deze twee diesels gelijk of betaal ik 1% te veel. aangezien het om grote hoeveelheden gaat loopt dat dan lekker op.

In het antwoord hoeft geen rekening gehouden te worden met additieven. Dat het zwavel- en watergehalte verschil maken weet ik inmiddels ook.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Of de energetische waarde gelijk is hangt helemaal van de samenstelling van het spul af. Die kun je alleen in een lab laten onderzoeken. Het meest eenvoudige zou zijn dat er net een pietsie minder water inzit en iets meer diesel waardoor het SG iets omlaag gaat. In dat geval komt het je energetische waarde juist ten goede.
Als je het echt wilt weten zou je dat lab de verbrandingswaarde moeten laten vaststellen. Of er apparaten zijn waarmee je het zelf nauwkeurig zou kunnen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Maar de vuistregel is wel: Meer gewicht = meer molmassa = meer energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet om het gewicht, maar om het SOORTELIJK gewicht. Ik kan in de diesel voor jou voor de helft water bijmengen. daar wordt het SG hoger van. De verbrandingswaarde is dan alleen nog een theoretisch iets, geen enkele motor gaat er nog op lopen.
Er zijn uiteraard ook lichtere bijmengingen mogelijk. Zolang je niet weet hoeveel dat is wat voor effect ze hebben op de verbrandingswaarde, is die vuistregel niets meer dan dat. Ik begrijp dat het gaat om exacte waarden en grote bedragen en dan zijn vuistregels helaas waardeloos.