hoe noem je de jaarlijkse verdubbeling van capaciteit (bijv. snellere processoren, zonnecellen, etc.)?

Wat is de term ook al weer voor het fenomeen dat techniek ieder jaar zich in capaciteit verdubbeld? Een voorbeeld zijn de steeds krachtiger wordende zonnecellen, of de opslagcapaciteit van computergeheugen of steeds sneller draaiende processoren in computers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit is de Wet van Moore (Moore's Law).

Die wet gaat echter niet voor alle techniek op.

Daarnaast zijn er techniekvelden waarvoor de wet wel opgaat, maar niet met een periode van een jaar, maar met een periode van bijvoorbeeld anderhalf jaar, of twee jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:

De oorspronkelijke Wet van Moore spreekt zelfs van twee jaar als verdubbelingsperiode, dus niet één jaar.

Cryofiel
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Plus. Je was me net voor... :) http://wetenschap.infonu.nl/techniek/113587-het-einde-van-de-wet-van-moore.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De Wet van Moore stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelt. Niet meer, niet minder. Maar net als de wet van Murphy wordt deze 'wet' zo verbasterd dat-ie op vanalles togepast wordt. Overigens: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, al geldt de wet van Moore tegenwoordig niet meer op 2 jaar maar eerder op 13 maanden.