Hoe bepaal ik een reactiesnelheid?

We moeten voor scheikunde een practicum doen om de reactiesnelheid te bepalen, dus niet welke factoren invloed hebben, maar echt de snelheid zelf.
Ik denk dat ik de concentratie van alle stoffen in het begin en op het einde van de proef ga moeten meten en het zo uitrekenen, maar weet iemand hoe ik dat dan meet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De reactiesnelheid van een vastgestelde proef onder exact omschreven omstandigheden meet men op verschillende wijzen, is het een aflopende reactie, dan heb je een duidelijk eindpunt (daarbij vormt zich water en/of er ontstaat een gas welke weg kan en/of er ontstaat neerslag) Tricky is dat ook de concentratie reagentia verandert en deze van invloed is op de reactiesnelheid.
Het zou redelijk zijn , af te spreken dat , wanneer de helft van de stoffen gereageerd heeft, dit als halfwaarde te stellen (vergelijkbaar bij de halfwaardetijd van radioactieve stoffen), tenzij je buskruit maakt (bij wijze van spreken) of een zuur-base reactie uitvoert (daarbij is de snelheid van aanvoer de grootste factor.
Het is verdraait lastig om de halfwaarde te bepalen of je daarin te adviseren zonder de "spelers" te kennen. In laboratoria gaat men uit van 20 graden Celsius en 1013 HPa, voor veel proeven geldt dat elke 10 graden temperatuurverhoging de reactiesnelheid verdubbelt.
Je zou dus gedurende de reactie de tenmperatuur moeten meten als hij exotherm of endotherm is!
Ook kan licht een rol spelen.

Het antwoord zou dus zijn, dat is volkomen afhankelijk van de soort reactie.
Deze is niet aangegeven.
Wanneer je met redox- of pH reacties werkt is de snelheid goed meetbaar, ook wanneer je indicatoren gebruikt.
Begin niet aan evenwichtsreacties, daar is het "eindpunt" volkomen afhankelijk van de omstandigheden.

Toegevoegd na 4 uur:
Je kunt ook de reactiesnelheid afleiden wanneer een grafische voortgang van de reactie mogelijk is.
Dan is ook zichtbaar te maken wat een eventuele aanvoersnelheid voor invloed heeft, zoals met titraties het geval is.
Met name colorimetrie(zoals aantonen van fosfaat) kan mooie resultaten geven.
Je blijft zitten met het probleem dat chemische reacties doorgaans of vrij snel verlopen of evenwichtreacties zijn, waarbij een eindpunt hypothetisch is.
Bij mij bestaat het vermoeden dat je er achter zult komen dat chemisch reacties vaak snel verlopen en dat wat je meet dikwijls de factoren zijn welke de reactie beinvloeden.
Bedenk wel dat ook het vaststellen van de snelheid of de voortgang van een reactie meestal fysische meetmethoden zijn die hun eigen invloed introduceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe je een concentratie meet, hangt af van welke stoffen je gebruikt. Mag je die zelf kiezen, dan zou ik eerst nagaan voor welke stoffen het lab apparaten heeft om snel, nauwkeurig en eenvoudig de concentratie te meten. Zijn er geen apparaten voor een stof, dan moet je terugvallen op oudere technieken, zoals titreren. Maar nogmaals, die hangen af van welke stof je de concentratie wilt bepalen. Als het een bekende reactie is, heb je genoeg aan het meten van 1 van de reagerende stoffen. Of van het gevormde product. O, en liefst een reactie kiezen die niet te snel of te langzaam verloopt, ivm de tijdsduur van het practicum.