Heel eenvoudig dat is de tijd die alle vaste stof nodig heeft om te smelten.
Daarna kan de temperatuur van de gesmolten vloeistof weer stijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien ter verduidelijking: ijs kan bijv bij allerlei temperaturen onder 0 voorkomen, ijs kan -1 graad zijn maar ook -10 etc. Als je een blok ijs laat opwarmen gaat de temperatuur dus van -10 naar -1 naar 0 en dan gaat het smelten.

Zolang er ijs EN water aanwezig is zal de temperatuur 0 graden blijven en pas kunnen stijgen als alle ijs is gesmolten. Het water dat je dan hebt kun je opwarmen naar 1, 10 etc graden.

Een mengsel van een stof in zijn vaste toestand en gesmolten toestand bestaat altijd alleen op de smelttemperatuur van die stof.
10 jaar geleden
In ijs zitten de moleculen aan elkaar gebonden, maar in die toestand trillen ze wel door de warmte-energie die ze hebben.
Als je er warmte aan toevoert zal het ijs in temperatuur stijgen. Dat wil zeggen dat de ijsmoleculen steeds sneller gaan trillen.
Op en gegeven moment zullen die trillingen zo sterk zijn dat er moleculen uit hun binding losbreken. Het verbreken van die verbinding kost wel (warmte-)energie.
Blijf je steeds warmte toevoeren, dan wordt die gebruikt door steeds meer moleculen te laten losbreken, in plaats van het vehogen van snelheid. Daardoor loopt de temperatuur (snelheid van de moleculen) niet op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Pas als alle bindingen verbroken zijn wordt de warmte-energie weer gebruikt voor snelheidsverhogin / temperatuursverhoging.

Toegevoegd na 4 minuten:
Pas als alle bindingen zijn verbroken kan de warmte-energie weer worden gebruikt voor snelheids/temperatuurs-verhoging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat eerst alle stof van fase moet worden veranderd, en dan pas kan de energie worden gestoken in het verder verhitten van de stof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simpel gezegd het smelten van de vaste stof vraagt zoveel energie dat het de temperatuurstijging in het mengsel van vloeistof en vaste stof op hetzelfde peil blijft doordat het smelten de vloeistof weer koelt.