Als men een ballon enkele keren langs wol gaat strijken (een wollen trui bvb), wordt de ballon opgeladen. Dat noemt met statische elektriciteit. Nu oefent de ballon een aantrekkingskracht uit op zijn omgeving. Hangt men twee geladen ballonnen naast elkaar, zo ziet men dat de ballonen elkaar afstoten. Zelfde ladingen stoten elkaar af. Men kan de ballon nu aan een muur hangen of aan het plafond. Daar blijft de ballon dan ook een tijd kleven, totdat de lading is verdwenen. De tijd dat de ballon aan het plafond of de muur kleeft, vindt er ontlading plaats.
We spreken dan van Electro Statische Ontlading ESO. In dit geval is het een tamelijk langzaam verlopend proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door de elektrische lading. Die ontlaadt zich langzaam en dan valt ie naar beneden.
AWM
14 jaar geleden
Met statische elektriciteit geladen ballon blijft overal aan plakken.