Wat is het verschil tussen reflectie en absorptie van licht? En hoe werken zij?

Is reflectie een botsing van een fotonpakketje op een elektron van gelijke golflengte, of is dat juist absorptie? Heeft het ook iets van doen met de eigen frequentie van het object? En kun je dan zeggen dat het alles wat niet overeenkomt met de eigen frequentie van het object reflecteert en kun je als gevolg daarvan weer zeggen dat alles wat je ziet juist het tegenovergestelde is van wat iets eigenlijk is.
Maw een blauwe vaas reflecteert alleen de blauwe frequentie juist omdat deze kleur niet overeenkomt met zijn eigen frequentie?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Maar grote kans dat ik dingen verwar!

erotisi
10 jaar geleden
2.2K
Antoni
10 jaar geleden
Interessante vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord!

Het beste antwoord

Het gaat bij de absorbtie niet om de frequentie van het elektron, maar om de energieniveaux. Een foton kan in principe alleen geabsorbeerd worden als zijn energie overeenkomt met een toegestane energie overgang van de ene baan naar de andere.
Ook is het mogelijk dat een elektron een deel van de fotonenergie opneemt, en de resterende energie een "nieuw" foton oplevert, maar dan met minder energie, en dus langere golflengte. (Compton effekt)
Zo'n aangeslagen elektron zal meestal zo snel mogelijk weer naar een lagere baan (energietoestand) springen, onder uitzending van een foton. Dit terugspringen kan ook stapsgewijs gebeuren, onder uitzending van diverse fotonen met verschillende golflengten. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de fosforen (coating) van een TL-buis, maar ook bij verschillende lasers.
Reddie