Hoe is de zogenaamde ijstijd begonnen?

Niet dat ik er zelf in geloof maar ben benieuwd hoe men erbij komt, en hoe zo'n ijstijd dan is ontstaan en hoe lang duurde die en hoe is hij weer afgelopen? Zijn meer vragen geworden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom e er niet in gelooft. Ik zie namelijk niet hoe het Christelijk geloof of de Bijbel daar duidelijke uitspraken over doen.
jc54
14 jaar geleden
Het werd kouder en kouder, tot het allemaal ijs was. Toen, na een tijdje werd het weer warmer, het begon te dooien en de ijstijd was voorbij ;-)
Eigenlijk klopt het niet, in de zomer als het warm is, is het tijd voor ijs en als het vriest is het hete snerttijd..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat er een zondvloed is geweest en niet zoiets als een ijstijd, ben gewoon benieuwd hoe men daar bij komt, hoe kan het dan zo ineens zijn ontstaan vraag ik me dan af, vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vraag je dus naar de de in jouw ogen fantasie van de mens? Zoiets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien wel ja als je het zo bekijkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is in de gehele geologische geschiedenis van de Aarde minstens vijfmaal sprake geweest van een ijstijd.\
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJstijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven in de bijbel wilt toch niet zeggen dat je zomaar feiten kan ontkennen? Je kan niet niet geloven in iets wat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is precies wat ik bedoelde met mensen die hun recht op een eigen mening verwarren met een recht op hun eigen feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rietje, Dinosauriers hebben ook nooit geleefd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Niet dat ik er zelf in geloof..."
Dat geeft al aan dat 't weinig zin heeft op je vraag in te gaan - want je wilt persé niet luisteren naar tienduizenden wetenschappers - of 't nu geologie, biologie, natuurkunde, sterrenkunde, etc. is. Bij al die gebieden komen talloze feiten naar voren die jij nooit zult accepteren. 't Heeft ook geen zin, want die feiten tonen nooit jouw God en geloof aan. Zolang feiten een andere kant uitwijzen dan jouw God en geloof, zal jij 't nooit accepteren. Maar zeggen dat je er niet in gelooft, is een foute woordkeuze - want wetenschap heeft in dezen niets met geloof te maken. Wat voor een wiskunde 't ontkennen van 10x10=100 betekent, is ongeveer 't zelfde als voor een geoloog 't ontkennen van ijstijden.
Hoe 't dan met die ijstijden zit, dat is wetenschap - en een paar mensen gaan daar al op in. Herhalen of uitbreiden heeft weinig zin. Jij wijst de wetenschap gewoon totaal af, op basis van je geloof. Maar de wetenschap in dezen staat gewoon buiten jouw geloof. Als iemand jouw een feit verteld, dan ga jij dus eerst na of dat in jouw letterlijk genomen bijbelverhaal past. Dat slaat nergens op, want de bijbel letterlijk nemen is uiterst onwetenschappelijk. Iemand die de bijbel letterlijk neemt, wijst wetenschap af.
Jouw God is wel een rare God hoor - hij doet de wereld vol met zaken die totaal tegen die jouw God zijn (en dat is dus niet dezelfde God als die van bijv. Yvib en Mlodewijk – zij snappen wel dat je de bijbel niet letterlijk kunt nemen; als je dat wel doet dan spreekt de bijbel zichzelf flink tegen). Als God werkelijk zo raar in elkaar steekt dat ie alle mogelijke moeite doet om de wereld voor de mens er zo te laten uit zien dat 't totaal tegen de letterlijke bijbel is - tja, dan moet God ook niet piepen als ze niet in hem geloven. Want ze moeten eerst alle waarnemingen die ze doen, verwerpen. Waarnemingen die gemaakt zijn met de zintuigen zoals ze die van God gekregen hebben - die waarnemingen moeten ze verwerpen. Je krijgt dus zintuigen van God en mag ze eigenlijk niet gebruiken. Waar slaat dat op? Eigenlijk is 't een soort ‘matrix’ zoals jij je de wereld voorstelt: waarnemingen en herinneringen zijn gebaseerd op wat een soort computerprogramma bepaalt. En dat programma is dan erg goed in 't tegenspreken van de letterlijke bijbel. Hoe je 't ook wend of keert: dat zou een zeer vreemde God zijn. Een God die in alle opzichten buiten de realiteit staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet geloven in een ijstijd is een prestatie. Een ijstijd is gedefiniëerd als een periode waarin er ijskappen zijn op aarde. Aangezien er op Antarctica en Groenland een ijskap pen zitten, leven we momenteel in een ijstijd. Dat kun je moeilijk ontkennen. Zelfs als het niet geschreven staat in een eeuwenoud boek uit het Midden-Oosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben erg maar dat geloof ik idd niet, de mensen waren ook groter dan nu, er waren reuzen dus misschien hebben die die stenen daar zo neer gezet zou in mijn ogen heel goed kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm Rietje, de enige reus in de Bijbel die ook letterlijk zo genoemd werd was Goliath en die werd gevloerd door een KLEINE herdersjongen. Ik denk niet dat Goliath al die stenen over de hele aarde in zijn uppie heeft verplaatst en ook nog eens een Utrechtse heuvelrug 'uitgegraven' heeft.
Maar nu ben ik wel nieuwsgierig waar jij uit opmaakt dat de mensen toen groter waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat geloof je dan niet Rietje? Geloof je niet dat de baan van de aarde om de zon een beetje wisselt? Geloof je niet dat onze planeet soms verder van de zon afstaat en soms dichterbij? Geloof je niet dat wanneer de aarde verder van de zon afstaat het kouder is op aarde? Geloof je niet dat als het kouder is een groter oppervlak van de aarde (tot aan Nederland) onder het ijs kan liggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze doelt waarschijnlijk op de zogenaamde Nephilim. Genesis 6:1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden. Numeri 13:32 En ze vertelden de Israëlieten allerlei ongunstigs over het land dat ze verkend hadden. ‘Het land dat wij op onze verkenningstocht doorkruist hebben,’ zeiden ze, ‘verslindt zijn inwoners, en alle mensen die we er gezien hebben waren uitzonderlijk lang. 33 We hebben daar zelfs reuzen gezien, de Enakieten. Vergeleken bij dat volk van reuzen voelden wij ons maar nietige sprinkhanen, en veel meer zullen we in hun ogen ook niet geweest zijn.’ Dit is toch meer dan voldoende bewijs? Hoeveel meer heb je nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha LOL...je gaat een vraag stellen over iets waar je niet in gelooft..mmmmmmm, toch niet zo heel zeker meer van je iegen ''geloof''? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gelooft rietje, dat alle ellende straf van god is voor begane zonde: tsunami, ijstijd, aardbeving enz.
Wie zoekt er primintieve mensen ver van zijn bed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In geloof... Potverpielekens. Waarom ligt er een stuwwal midden in Nederland, waar komen al die mooie pingoruines vandaan, waarom stikt het van de sanders, eskers, eindmorenes, grondmorenes, keileemlagen... Kijk eens om je heen en probeer eens te begrijpen waarom het er hier uitziet zoals het er uit ziet! Echt niet omdat een of andere opa met een baard dat bedacht heeft, hoor! En als dat al een opa met een baard was, dan heet hij Slartibartfast! Mijn wooden clogs zijn now offically broken en ik verwaardig het mijzelf dan ook niet om een antwoord te geven op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik geloof in Zijn onfeilbaal Woord, iedereen mag gelukkig zelf weten wat Hij gelooft, en ik ben gewoon nieuwschierig hoe andere mensen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rectificatie: "Wat voor een wiskunde ‘t ontkennen van 10x10=100 betekent, is ongeveer ‘t zelfde als voor een geoloog ‘t ontkennen van ijstijden."
Moest zijn:
"Wat voor een wiskundige ‘t ontkennen van 10x10=100 betekent, is ongeveer ‘t zelfde als voor een geoloog ‘t ontkennen van ijstijden."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nee ik geloof in Zijn onfeilbaal Woord"
De bijbel is in elk geval niet 't woord van God, dan... Want de bijbel staan fouten - dus kan dat geen onfeilbaar woord zijn.
Ten eerste wordt er nog regelmatig gesleuteld aan de woorden en vertalingen in de bijbel. Dus als je nu iets uit de bijbel letterlijk opvat, kan in de toekomst best blijken dat de vertaling eerder mis was gegaan.
Ten tweede kan je een boek gemaakt in een ene taal niet zomaar vertalen naar een andere taal, zonder dat de letterlijke betekenis veranderd. Dus als jij in een Nederlandse bijbel gelooft, dan kan dat iets anders betekenen dan bijv. een Hebreeuwse bijbel (ik noem maar een taal).
Ten derde staan er tegenstrijdigheden in de bijbel. Zo staat er de ene keer dat je je buren moet liefhebben, en een andere keer staat er in dat je iedereen moet haten, inclusief jezelf. Door dat simpele gegeven zou er eigenlijk al op zijn minst 't belletje moeten gaan rinkelen dat je de bijbel niet letterlijk kan nemen.

Het beste antwoord

Goed, uitleg over iets waar jij niet in gelooft:

IJstijden en warmere periodes wisselen elkaar af. We gaan ervan uit dat dat komt doordat de aarde om zijn as draait en tegelijk óók om de zon.
De draai die de aarde rond de zon maakt, en waar die een jaar over doet, noemen we de omwenteling van de aarde. Die baan van de aarde rond de zon wordt steeds langer of steeds korter, en dat wisselt ieder 100.000 jaar.
Als de baan om de aarde langer wordt, zitten we in een ijstijd. Want als de baan rond de zon langer wordt, staat de aarde verder van de zon en krijgt dus minder warmte.
De aarde draait ook rond zijn eigen as, en staat daarbij een beetje schuin. De hoek die de aardas maakt schommelt tussen 22 en 24 graden. En dat wisselt iedere 40.000 jaar.
Als de hoek van de aardas klein is, krijgen de hogere breedtegraden minder warmte van de zon en daalt daar de temperatuur.120.000 jaar geleden draaide de aarde in een lange baan rond de zon en maakte de aardas een kleine hoek. We zaten toen in een extreem koude ijstijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke dankje voor je uitleg vind het wel interresant hoor. Maar nee zal het nooit kunnen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is dan weer voor mij ongelofelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad, goed uitgelegt, van mij ook +1.
Kijk dit zijn nu dingen die mij wel interesseren, in de wetenschap, ik weet dus dat het (niet) te bewijzen is, maar het is al bewezen, dat ijstijd bestaan heefd.

Andere antwoorden (6)

Met sneeuw en ijs en en min een paar cijfers bvb - 36
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je 'niet geloven in een ijstijd'? Het is gewoon een feit dat die er geweest is en dat kan wetenschappelijk bewezen worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJstijd

Daar lees je wat je weten wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 als compensatie, want aangezien wat je zegt wel klopt, maar geen antwoord op de vraag is vermeod ik dat het niet lang zal blijven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verwijzing naar het artikel is volgens mij voldoende antwoord op de vraag. Ik kan ook de tekst knippen en plakken maar dat lijkt mij redelijk doelloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in de Bijbel en dat er een zondvloed is geweest en geen ijstijd of wat dan ook, dat geloof ik gewoon niet. Ben gewoon benieuwd hoe men daarbij komt. En hoe zoiets dan ineens kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee YviB, zo kun je het ook zien en dan is mijn plus gewoon omdat in de bron wordt uitgelegd hoe het zit. @Rietje, je mag geloven wat je wilt, daar houd ik je niet in tegen, ik vroeg me alleen af waar de gedachte als zodanig vandaan komt, omdat me die vreemd voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rietje, ik geloof ook in de Bijbel en in de zondvloed EN in de ijstijd. Vergeet niet dat de tijdberekening in de Bijbel heel anders is dan die van ons. Zoals ik het zie is de ijstijd er voor de zondvloed geweest maar natuurlijk niet voor het scheppingsverhaal. Maar dat is een heel ander verhaal en een te zware discussie om hier te voeren. @mlodewijk, hoe dan ook, bedankt voor het plusje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bestaat de aarde +/- 6000 jaar en ja dat hou ik volgens de Bijbel aan want die telling is in mijn ogen zeer correct. Maar ben gewoon benieuwd hoe men er bij komt en hoe dat dan zo ineens kon zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof ook in God en de Bijbel, maar niet in een aarde die 6000 jaar oud is. Uit de tekst die er is vind ik ook niet dat je dat zou kunnen opmaken, toegegeven, sommige dingen kunnen problematisch zijn als je gelooft, maar ik zag de IJstijd nu niet echt als een voorbeeld daarvan, althans niet voor mij dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarbij dat wat door mensen is bewezen, geld niet voor alle dingen hoor, vind ik niet echt heel 100% betrouwbaar ook al is het tien keer bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste mlodewijk, ik geloof de Bijbel en ook de telling en die komt uit op de aarde leeftijd van ongeveer 6000 jaar en een ijstijd duurde al langer dan dat, dus vandaar en waarom zou de telling toen zo anders zijn dan nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij een Bijbel gepakt en dat zelf geteld, heeft iemand dat geteld en jouw dat (al dan niet per boek of geschrift) zo verteld of staat het er op de een of andere manier duidelijk leesbaar maar heb ik het over het hoofd gezien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@YviB goed antwoord en mooie motivatie van jou !+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik vroeger idd op school volgens de Bijbel uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ik lees met een glimlach elke keer je antwoorden en vooral vragen...je bent grappig...vragen gaan stellen over iets waar ze niet in geloven (de ijstijd), als je overtuigd bent van je eigen geloof, heb je daar geen vragen over en hoef je geen vragen te stellen over iets waar je naar eigen zeggen NIET in gelooft, dat geeft dus aan dat je twijfelt, dat maakt niet uit....twijfel is goed....maar ga niet lopen roepen dat je niet in iets gelooft maar je bent er wel geinteresseerd in...beetje vaag he? toch niet helemaal overtuigd van jezelf dus? LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik twijfel niet maar ben gewoon benieuwd hoe ze erbij komen kan dat nog niet bevatten, maar wordt me beetje bij beetje duidelijker maar dan nog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed... zoals apostel Paulus zei "Onderzoek alles en behoud het goede." Het aardse klimaat is best een complex iets, en ijstijden hebben ook hier sporen achtergelaten. Het heuvellandschap in Zuid-Limburg, bijvoorbeeld, is opgestuwd door gletsjers. Ook een hele tijd geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de zondvloed geloof ik, en ja het is zeer interressant om zoveel mogenlijk te onderzoeken vind ik, ook al zal ik altijd bij mijn geloof blijven.
Iedere ijstijd duurde tussen één en tien miljoen jaar. Geologisch gezien zijn dit heel korte periodes. Maar de tijd die zit tussen de vorige ijstijd en de volgende is nog veel korter. De laatste grote bevriezing van de Aarde eindigde 20.000 jaar geleden. Wetenschappers voorspellen dat de volgende ijstijd over 23.000 jaar zal beginnen. Die voorspelling is erop gebaseerd dat de aarde om de 100.000 jaar voor langere tijd van de zon af komt te staan. In zo'n periode dalen de temperaturen sterk. Wij zitten nu in tussentijd, een periode waarin de aarde eigenlijk toch nog dicht bij de zon staat met zijn 149,6 miljoen kilometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat als volgt: Pak een tol en "zet" die, laat die draaien dus... En blijf kijken naar het gedrag van die tol... Dan draait die heel stabiel tot hij bij het verminderen van de rotatiesnelheid de tol een zwieper maakt en dan weer helemaal stabiel wordt... Daar heb ik het over, die zwieper dat is een aardse ijstijd... Wat bij een tol 2 seconden duurt, duurt bij de aarde 12000 jaar...

Hoe begint dat, net zoals bij die tol, het gebeurt gewoon... Het is wiskundig te bewijzen, maar is bijzonder lastig te begrijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wiskunde is een instrument van de duivel. (Minnetje niet van mij)
Laten we even uitgaan van een paar uitgangspunten.

Observatie 1: Een ijstijd wordt gedefiniëerd als een periode waarin er op aarde ijskappen zijn.
Observatie 2: Er zijn momenteel langdurige ijskappen op Antarctica en Groenland.

Conclusie 1: We bevinden ons momenteel in een ijstijd.

Aanname 1: God heeft de aarde geschapen, zo'n 6000 jaar geleden.
Aanname 2: De aarde is sindsdien niet onderhevig aan natuurlijke processen, anders dan opgelegd door god.

Conclusie 2: God heeft de ijstijd gemaakt. Hoe zullen we nooit weten, aangezien god's wegen ondoorgrondelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo’n 600.000 jaar geleden veranderde het klimaat op de aarde. De straling van de zon werd minder, de winter werd kouder en ook ’s zomers ging de temperatuur omlaag. De zomers werden ook korter. In de winter viel er veel sneeuw. In honderden jaren werd Noord-Europa en de Alpentoppen bedekt met sneeuw.
Omdat de zomers te kort en te koud waren dooide de sneeuw nooit helemaal, alleen de bovenste laag smolt. Als het dan weer kouder werd veranderde de gesmolten sneeuw in ijskorreltjes en de noemden we firn.

De overgang van sneeuw naar firn duurde maar een paar dagen. Het gebeurde vooral op beschutte plaatsen, zoals in bergdalen. Op deze firn viel weer nieuwe sneeuw, zodat er een steeds zwaardere firn-laag ontstond. De lucht tussen de ijskorrels werd weggeperst. Zo ontstond er een ijsmassa die we een gletsjer noemen.

Het kon wel honderden jaren duren voor dat sneeuw en firn een gletsjer waren.

Wanneer de ijsmassa een bepaalde dikte had, begon hij te schuiven, dan zeggen we dat de gletsjer stroomt.

Lage zeespiegel

Door de kou kwam de sneeuw steeds verder naar het zuiden. De gletsjers rukten op tot in het laagland.Waar eerst altijd regen viel viel nu sneeuw.

Het verschil is dat regen terugstroomt naar zee, en sneeuw en ijs niet. Dus bleef er veel meer water op het land liggen. De zeespiegel lag daardoor 90 meter lager!!

De kustgebieden vielen droog, de eilanden werden met het vasteland verbonden.,

Bijvoorbeeld de Britse eilanden en Noord-Frankrijk waren een geheel.

Veel later, toen het klimaat verbeterde smolt de sneeuw weer.

In de ijstijd was eenvierde deel van de aarde bedekt met een dikke ijslaag. Behalve Groenland, Spitsbergen en het Zuidpoolgebied lagen ook grote gebieden in Amerika, Argentinië onder het ijs.

Ook de Britse eilanden lagen onder een dik ijspak. In de Vogezen waren grote gletsjers.

Vier ijstijden

De ijstijd duurde van 600.000 tot 10.000 jaar voor Christus. Tijdens die 6000 eeuwen was het niet altijd even koud. Soms waren er ook warmere tijden. Eigenlijk was het dus niet een grote ijstijd.

Er waren vier ijstijden met daartussen drie warmere perioden:

q 1ste ijstijd: 600.000 – 540.000 jaar geleden.

q 2de ijstijd: 480.000 – 430.000 jaar geleden.

q 3de ijstijd: 300.000 – 180.000 jaar geleden.

q 4de ijstijd: 120.000 - 10.000 jaar geleden.