Hoe snel vergaat A4tje (print)papier (in stukjes) in water?

Als ik stukjes A4papier in zuiver water leg in de gootsteen lijkt het papier niet snel te vergaan. Hoe is dat als hetzelfde papier in stukjes in het riool ligt?? Hoe snel vergaat het dan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Dat vergaat niet snel.

Ik laat het krantenpapier wat ik voor papiermache gebruik en dus kleine snippers altijd een paar dagen in een bak water staan.
Dan ga ik het nog minstens een uur koken.
En dan moet ik het nog heel goed mixen met een mixer, wil de structuur van dat papier helemaal kapot zijn.

Een A4tje schrijfpapier is zelfs nog sterker dan krantenpapier en dat merk ik ook goed in mijn pan snippers.

Dat zie je ook bij de waterzuiveringsinstallatie, waar het rioolwater gezuiverd wordt.
De eerste gang is het opscheppen van het grove vuil.
Daar zitten altijd veel papierresten bij.
Die zien er dan weliswaar "vergaan" uit, maar in hoeverre,
dat hangt van meer omstandigheden af.