Hoe kan het dat een hijskraan niet omvalt. Zo'n hele hoge. De krachten onderin moeten enorm zijn.

Zelfs met contragewicht. Gebruikt een echt hoge kraan een soort regelsysteem om, afhankelijk van de te tillen last, het contragewicht te verschuiven en de boel in evenwicht te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Jah, het contragewicht wordt aangepast aan de last.

Toegevoegd na 49 seconden:
Dat de kraan blijft staan is het gevolg van het gebruik van de stempels van de kraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stempels?

Andere antwoorden (2)

Op wikipedia is een duidelijke uitleg te vinden hoe een hijskraan werkt.

In de allerlaatste paragraaf staat het volgende:
Sommige torenkranen kunnen wel meer dan veertig ton heffen. Toch vallen torenkranen niet om doordat torenkranen stevig vastgeklonken worden aan een grote en zware betonnen vloerplaat. Die vloerplaat wordt enige tijd voor de kraan wordt opgebouwd meegenomen in de fundering van het gebouw en kan wel meer dan honderdtachtig ton wegen. En als er aan de kraan een zwaar voorwerp hangt? Dan hangt men aan de andere kant van de kraan een zwaar verplaatsbaar gewicht. De kraan is dan eigenlijk een grote hefboom. Door het gewicht op de juiste plaats te zetten, blijft de hefboom in evenwicht en valt de kraan niet om.

Dus, het is een combinatie van een verplaatsbaar contragewicht en het goed vastzetten van de kraan aan de bodem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich blijft de kraan in evenwicht, afstand contragewicht, kraanbreedte en te heffen last wordt geoptimaliseerd.
de armlengte en de last zijn belende gegevens, de computer rekent dan de armlengte voor het contragewicht uit en corrigeert die tot evenwicht
Dus dat is dan onder controle.
Blijft de enorme windvang , zeker op grote hoogte.
Dat kan alleen door een stabiele zeer sterke en brede basis (groot oppervlak van de grondconstructie) en een zwaar overberekende kolomsterkte, de verticale toren
dus en natuurlijk de horizontale kraanarm met verplaatsbaar contragewicht
Dus is wind een van de grootste bedreigingen, die men niet kan compenseren.
De krachten die daarbij optreden zijn enorm.
Toch is het ook buigen of barsten, de kolom veert wat mee met de windrichting, anders zou de kolom knappen en / of losraken van de bodemconstructie.
Met flinke wind is het dus lastig werken in zo'n kraan, de machinist moet anticiperen op de wind om zijn last op de goede plek te krijgen.
Het is knap werk en verdient groot respect.
Deze mensen hebben een gave om dit bijzondere werk te kunnen.
De krachten waar ze mee werken zijn gigantisch.
Boven een bepaalde windkracht wordt er dan ook niet getakeld.