Waarom staat er om de hoek altijd zoveel wind?

Om de hoek van een huis staat altijd veel wind, hoe komt dit?

Vandaag was het bijna windstil op sommige momenten, als ik dan het gebouw van mijn werk uitstap naar buiten, waai ik zowat weg. Eenmaal de hoek voorbij, de straat op: weinig tot geen wind.
Ik merk het ook bij ons in de stad: hoge gebouwen met veel hoeken, je waait zowat uit je jas. Zeker met deze temperaturen is dat erg koud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie dat mijn vraag naar natuur- en scheikunde is verplaatst... wist niet dat deze vraag daarbij hoorde. Maar oke... mij best, zolang ik wat goede antwoorden krijg :)

Het beste antwoord

Het is met de wind het zelfde als het water in de rivier.
Als de rivier smaller wordt en er komen bochten en ondiep water, dan moet al dat water tegelijk door dat stuk rivier, dus zal het harder gaan stromen.
Zo is het ook met de wind, een gebouw houdt de wind gedeeltelijk tegen stuwt de wind naar boven en naar de zijkanten, de wind komt dus ook in een soort stroomversnelling, hierdoor waait het bij de hoek,van het gebouw, waar de wind langs gestuwd wordt, aanzienlijk harder.
Wat afkoeling betreft zou het veel beter zijn dat alle gebouwen ronde hoeken hadden, ronde hoeken hebben minder weerstand voor de wind, dus minder afkoeling van het gebouw, dus beter voor het millieu!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar moet ik dan mijn hoekbank neerzetten?:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook ronde!
Ronde hoekbanken bedoel ik, tja ,hoe noem je die dan?
Anders zet je er maar een poef neer.

Andere antwoorden (1)

Hoe hoger je de lucht ingaat hoe harder het waait.
Door smalle tussenruimtes bij hoge gebouwen kunnen zogenaamde valwinden ontstaat.
De lucht word dan tussen de gebouwen in snel naar beneden geperst. Afhankelijk van de windrichting zal het dus bij de ene hoek meer waaien als bij de andere hoek.

Probeer het zelfs maar eens...
Ga bij een hoog gebouw staat en loop er een een rondje omheen. Dan merk je dat het aan de ene zijde vele malen harder waait als aan de andere zijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje Vics, duidelijk antwoord!